شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
فاطم نیا

استاد فاطمی نیا با تاکید بر این که حضرت آیت الله مرعشی نجفی از پرچمداران حرکت عرضی شیعه بود، ابراز داشت: ایشان حرکت عظیمی کرد و تاثیر بسیاری را در عمر شریف خود در زمینه تبیین و ترویج علوم دینی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا در مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد آیت الله العظمی مرعشی نجفی با اشاره به این که معارف اسلام از حرکت طولی و عرضی برخوردار است، اظهار داشت: حرکت طولی و عرضی بدین مفهوم نیست که معارف دین در ابتدا کم بوده و بعد زیاد شده است؛ معارف ما منشا گرفته از قرآن و احادیث اهل بیت(ع) است.  

وی با بیان این که در قرآن کریم همه موضوعات وجود دارد و این گونه نیست که در آینده مطالبی به قرآن کریم اضافه شود، تصریح کرد: قرآن کریم مباحثی را مطرح کرده است که سالیان بعد به آن دست می یابند.  

سخنران مراسم  با اشاره به حدیثی از  امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه خداوند می دانست که در آحرالزمان مردمان ژرف اندیشی خواهند آمد، ابراز داشت: حرکت طولی و عرضی قرآن کریم همزمان  است و حدیث امام سجاد(ع) نشان می دهد که آیندگان، قرآن را بیشتر درک خواهند کرد. 

وی با اشاره به این که استخراج قرآن کریم از دوران امامت ائمه معصومین(ع) آغاز شد، تصریح کرد: استخراج معارف رسول خدا ابتدا توسط اهل بیت(ع) صورت گرفت و سپس از سوی علما تداوم داده شد که این مسئله همان حرکت عرضی است.   

استاد اخلاق با بیان این که مجمع البیان تفسیر جامع و تمام عیاری است، ابراز داشت: تالیف مجمع البیان حرکت عرضی است و در زمان انتشار این کتاب، مطالب قابل فهم تر شده است که در پیش از آن، این مسئله نبوده است.

*علمای شیعه پرچمدار استخراج معارف دین بودند

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با اشاره به اینکه حرکت عرضی در تفسیر المیزان بیشتر مشاهده می شود؛ چرا که نکاتی دارد که در هیچ کتابی وجود ندارد، اظهار داشت: در این تفسیر شریف فهم بیشتری از آیات و روایات صورت گرفته است و نشان دهنده این مسئله می باشد که علمای شیعه، پرچم حرکت عرضی را که همان فهم و استخراج معارف است بدست گرفتند.

وی با بیان اینکه علمای شیعه پرچمدار حرکت عرضی معارف هستند، اما متاسفانه در زمان ما غالبا منابری که پخش می شود مبنا ندارد، تصریح کرد: پزشک برای طبابت مبنا دارد و بر اساس تمام مسائل دارو تجویز می کند، اما امروز برخی منابر ما احساسی شده است در حالی که باید بیشتر عقلانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در ادامه با اشاره به اینکه صداوسیما خدمات بسیاری دارد، اما از روی علاقه برخی مباحث را مطرح می کنیم، ابراز داشت: متاسفانه برخی سخنرانان و کارشناسان در صداوسیما حرف هایی را مطرح می کنند که صحیح نیست.

وی تصریح کرد: در یکی از منابر پخش شده در صداوسیما گفته شد که «اگر حرم امام رضا(ع) رفتید و ایشان به شما نگاه نکرد شب دیگری حضور یابید»؛ این منبری از کجا می داند امام رضا(ع) به آن فرد نگاه نکرده است؟

*آیت الله مرعشی پرچمدار استخراج معارف دینی بود

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حضرت آیت الله مرعشی نجفی از پرچمداران حرکت عرضی شیعه بود، ابراز داشت: ایشان حرکت عظیمی کرد و تاثیر بسیاری را در عمر شریف خود در زمینه تبیین و ترویج علوم دینی برجای گذاشت. 

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی در ابتدا مرجع بود که مقام کمی نیست، اظهار داشت: یکی از مزایای این عالم برجسته این بود که احترام علمی نسبت به علما می گذاشت.

*احترام علمی آیت الله مرعشی به علما

استاد اخلاق با اشاره به اینکه گاهی احترامی عقیدتی برای علما قائل نمی شویم، اما علمش را محترم می شماریم، تصریح کرد: حضرت آیت الله مرعشی نجفی در قلم خود، احترام علمی را بسیار رعایت می کرد و با وجود اینکه با برخی از علما اختلاف عقیدتی داشت اما آن ها را با عنوان علامه یاد می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با بیان اینکه امروز باید از کلام خود بیشتر مراقبت کنیم، ابراز داشت: طلاب از این مسئله عبرت بگیرند و نسبت به نام و شان علما احترام داشته باشند.  

*مرجعی تمام عیار در زمینه علم رجالی

وی با بیان اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از منظر رجالی و کتاب شناسی تمام عیار بود، گفت: باید بدانیم کمیت گرایی ارزشی ندارد و کیفیت است که حرف اول را می زند؛ شما می توانید از یک صبح تا ظهر یک کامیون کتاب خریداری کنید اما آیا به علم شما چیزی اضافه می شود؟

*کیفیت بی نظیر کتابخانه آیت الله مرعشی

استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر این که کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از نظر کیفیت بی نظیر است، ابراز داشت: امام راحل(ره) فردی بود که در نوشته هایش کمال اعتدال را داشت و در نامه ای برای مسئولان وقت کتابخانه آیت الله مرعشی نوشته بود این کتابخانه بی نظیر یا کم نظیر است.

*مطالعه آیت الله مرعشی از اکثر کتب 

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با بیان اینکه کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی از نظر محتوا و کیفیت تقریبا نه ندارد، اظهار داشت: یکی از نکات برجسته این کتابخانه، این است که مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی غالب کتاب ها را مطالعه می کرده است و یادداشت های ایشان در حاشیه کتاب ها، موید این مسئله است. 

*صرف عمر را از مراجع یاد بگیریم

وی با بیان اینکه باید صرف عمر را از مراجع تقلید یاد بگیریم، گفت: آیت الله العظمی مرعشی در طول عمر بابرکت خود کتاب ها را بدست آورده و آن ها را مطالعه کرده و حافظه عجیبی داشتند.

این خطیب برجسته با تقدیر از زحمات حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی نجفی، اظهار داشت: اگر زحمات آقازاده مرجعیت نبود، چراغ کتاب خانه آیت الله مرعشی نجفی کم فروغ یا خاموش می شد اما به همت ایشان شکوه و عظمت آن حفظ شده است؛ امیدوارم خداوند به ایشان عافیت بدهد.

*اما المزایای آیت الله مرعشی چه بود؟

استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر اینکه حضرت آیت الله مرعشی نجفی از قلم بسیار شیوا و بابرکتی برخوردار بود، ابراز داشت: ام المزایای این عالم برجسته، عشق به اهلبیت(ع) بود و در غالب کلام خود می نوشتند «پناهنده به آشیانه پیامبر».  

*آیت الله مرعشی پاسخ عشق خود را گرفت

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا با اشاره به اینکه آیت الله العظمی مرعشی نجفی از عشق به حضرت معصومه(س) ورودی حرم کریمه اهلبیت را می بوسید، گفت: این عشق بی جواب نمی ماند؛ ما از عشاق اهلبیت(ع) جمعی را در زمان خود مشاهده کردیم و برخی ها را نیز شنیدیم و فکر نمی کردیم کراماتی داشته باشند یا کتمان می کردند اما بالاخره روزی دیدیم از جایی سردرآوردند.  

*حال بدون علم ارزشی ندارد

وی با تاکید بر اینکه عشق بی جواب نمی ماند اما باید پشتوانه علمی داشته باشد، ابراز داشت: اگر انسان بی علم به مجلسی برود و بگوید حالی پیدا کردیم، این حال چون بدون پشتوانه است اثری ندارد؛ حال بدون علم یک عباسی هم نمیارزد و عالم خشک به درد نمی خورد چرا که فقط احساس است و احساس زودگذر می باشد. 

*منبرهای احساسی دلم را خون کرده است

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: یکی از دلایلی که منبرها دل من را خون کرده اند به دلیل احساسی بودن این منابر است و به علم توجه نمی شود.

*زیارت ناحیه را نباید هرهفته خواند

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه زیارت ناحیه مقدسه را نباید هرهفته قرائت کرد، ابراز داشت: این زیارت، دعایی نیست که هرهفته بخوانید چرا که قسی القلب می شوید.

وی با تاکید بر اینکه مصائب اهلبیت بزرگ است، افزود: جانم به فدای زیارت ناحیه و صاحب این زیارت؛ اما باید بدانید علما سالی یک مرتبه در روز عاشورا یک جمله از زیارت ناحیه مقدسه را می خواندند و مردم غش می کردند.

*نباید منابر برای مردم معمولی شود

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اگر زیارت ناحیه مقدسه زیاد پخش شود برای مردم معمولی می شود و خدا نکند روزی که منابر ما معمولی شود.

*وهابیت به دعای عهد نامحرم است

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در پایان با بیان اینکه من نمی دانم چرا مسئولان سیما اصرار دارند دعای عهد را پخش کنند، ابراز داشت: وهابیت نامحرم به دعای عهد است و این دعا برای محافل خصوصی شیعه است؛ اما نمی دانم چرا اصرار دارند از سه شبکه پخش کنند؛ مگر هرچه مفاتیح گفته باید پخش شود.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha