سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
وقف

حوزه/ جالب ترين تعاليم اجتماعي اسلام که بر اساس تعاون و حس نوع دوستي بنا نهاده شده، مساله وقف و صدقات جاريه است.

حجت الاسلام مجتبی بابایی در گفتگو با خبرنگار حوزه در اصفهان اظهار کرد: يکي از مهم ترين تمهيدات دين اسلام در راستاي دور انديشي و تامين آينده مسلمين، پايه ريزي سنت حسنه وقف است. چنان که وقتي به قرآن کريم و روايات اهل بيت (ع) و سیره عملي ايشان رجوع مي کنيم، اهميت دو چندان اين سنت زيبا را در مي يابيم.

وی ادامه داد: گر چه در قرآن کريم آيه اي به صراحت دال بر وقف وجود ندارد، اما از آيات متعددي مي توان وقف را به عنوان يکي از مصاديق بارز اعمال صالحه يا باقيات صالحات و ... معرفي کرد

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان خورو بیابانک اضافه کرد: از جالب ترين تعاليم اجتماعي اسلام که بر اساس تعاون و حس نوعدوستي بنا نهاده شده، مساله وقف و صدقات جاريه است؛ هدف اصلي از وقف، تامين و تثبيت محل سکونت و منبع ارتزاق و تامين قسمتي از نيازمندي هاي عمومي و گسترش فرهنگ و تشويق به احداث بناهاي علمي، بهداشتي و مذهبي است.

حجت الاسلام بابایی در ادامه افزود: اکثر وقفیات خورو بیابانک دارای سند مکتوب بوده و در این میان سندی به خط نسخ و به زبان‌عربی مربوط به نیمه قرن نهم هجری وجود دارد.

بابایی با اشاره به وقف دو زیلوی قدیمی مسجد جامع شهر جندق، گفت: این دو تخته زیلو مربوط به 1034و 1044هجری قمری است که واقف آن را وقف مسجد نموده است.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی وقف ‌که در شهرستان خوروبیابانک رواج داشته است می‌توان به موقوفه قلعه، میراب، نخل‌گردان، پیرحاجات، حضرت عباس(ع)، قبرکن، جنادتین، مرکب سواری، بیدق، ظروف، زمین خرمن، حمام است،

رییس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خور و بیابانک خاطرنشان کرد: همچنین در شهرستان خوروبیابانک حدود 15 نفر شتر، پنج باب منزل، 10 باب مغازه و سه شبانه روز آب مزارع کشاورزی دهزیر و کلاغوی شهر خور موقوفه است. با مطالعه در وقف نامه‌های خورو بیابانک به مواردی مانند ساختن آب انبار ولایروبی آن، تعمیرکاروان سرا و حمام، اطعام مستمندان و ابناءالسبیل برمی‌خوریم واین درحالی است که بخش عظیمی از وقفیات شهرستان به آب و املاک وهمچنین زمین های کشاورزی اختصاص دارد.

حجت الاسلام بابایی در توضیح موقوفات جدید، اذعان کرد: درحال حاضر بیش از 520 موقوفه متصرفی و غیر متصرفی در این شهرستان خورو بیابانک  است. در ایام محرم الحرام نیز واقف خیراندیشی اقدام به وقف یک باب زمین تجاری با نیت تأمین هزینه‌های ضروری و امور فرهنگی تبلیغی مسجد امام جعفر صادق(ع) شهر فرخی کرد.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان خورو بیابانک به بیشترین موقوفات این شهرستان اشاره کرد و گفت: از این‌ میان می‌توان موقوفات آب و املاک و زمین‌های کشاورزی را نام برد که در شهرستان بیش از یکهزار و 700 قطعه زمین کشاورزی وقف می‌باشد

وی ابراز داشت: با وجود اینکه 95درصد از موقوفات شهرستان‌ خور و بیابانک به زمین‌های‌کشاورزی ‌اختصاص‌دارد، اما شاخص‌ترین موقوفات مربوط به بخش بهداشت است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha