چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
صفایی بوشهری - معاونان تهذیب

حوزه/نماینده ولی فقیه در بوشهر، با تاکید بر تربیت طلاب مهذب در حوزه های علمیه گفت: اهمیت کار تهذیب در حوزه تنها زیربنایی نیست؛ بلکه کلان معماری است؛ اگر نتوانیم حوزه را مهذب کنیم، حوزه نابود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، طی سخنانی در نهمین نشست هم افزایی معاونان تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع) و گرامیداشت آغاز ولایت امام زمان(عج)، اظهار داشت: تردیدی نیست که جهان بر مدار دین تکوینی و تشریعی مدیریت می شود و اساس، هدف و طریق بیانات انسانی، مدیریتی تشریعی است.

وی ادامه داد: در مدیریت تکوینی کسی نمی تواند دخالتی داشته باشد؛ چراکه با این دخالت، نظام آفرینش بهم می ریزد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ابراز داشت: رهنمود انسان ها به راه اسلام و دین، هدف از ارسال انبیاء بوده است. امام جمعه بوشهر تأکید کرد: نقش صحابیه در زمان حضور و غیبت حضرت حجت(عج) خاص است؛ چراکه پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) سرچشمه بوده و صحابه خاص حکم رودخانه ای را دارند که از این سرچشمه نشأت گرفته و آب حیات را به مردم تزریق می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به نقش روحانیت در جامعه، خاطرنشان ساخت: نقش روحانیت، نقشی حیاتی برای زندگی بشر و کشتی نجات هر جامعه در دریای طوفانی است که آن را به ساحل نجات می رساند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: حوزه ها و مدارس علمیه حکم خانه ای آسمانی را دارند که برای جامعه زمینی ستارگان هدایت تولید می کنند.

امام جمعه بوشهر یادآور شد: در این خانه های آسمانی، علوم الهی و ساختار اخلاقی پیراسته از رذائل آموخته می شود.

وی بیان داشت: اگر ذات این ذوات، مهذب نباشد، تمامی علوم و تحصیلاتی که حاصل می شود، آلوده به رذائل گشته و به ظلمت تبدیل می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، اظهار داشت: اگر طلبه مهذب نباشد، به این علوم دست پیدا نکرده و اگر هم دست پیدا کند، برای دیگران ایجاد زحمت خواهد کرد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه اگر ظرف عبودی انسان آلوده داشته باشد، هر چیزی که در آن بریزد آلوده خواهد شد، ابراز داشت: اگر انسان مذکی نباشد، آن تمایلات ابتذالی بلای جان او خواهد شد؛ به همین دلیل لازمه علم در حوزه، اخلاق است.

وی، خاطرنشان ساخت: امروز روحانیونی موفق هستند که اهل انس با اخلاق بوده و مراعات امور دارند؛ لذا برای تربیت روحانی شیعه، باید عالم مهذب تربیت کنیم.

این استاد حوزه، بیان داشت: اساس حوزه به تهذیب است و اگر اخلاق نباشد، تمام علوم حوزوی در ظرفی مبتلا به ابتذال سرازیر خواهد شد.

امام جمعه بوشهر با بیان این مطلب که آزادی از قید امور دنیایی مقدمه کمال است؛ اظهار داشت: طلبه ای که به امور دنیوی مثل قدرت، شهوت و ثروت بپردازد، دستش به امور بالا نخواهد رسید.

وی با تاکید بر تربیت طلاب مهذب در حوزه اذعان داشت: اهمیت کار تهذیب در حوزه تنها زیربنایی نیست؛ بلکه کلان معماری است؛ اگر نتوانیم حوزه را مهذب کنیم، یقین داشته باشید حوزه نابود خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، در ادامه با اشاره به تدوین سند چشم انداز حوزه استان تا سال 1404، گفت: در این سند چشم انداز تعداد 12 مدرسه علمیه برای برادران و احداث اردوگاه بزرگ  حوزوی در جنوب ایران با تربیت سالانه 50 عالم دینی مهذب گنجانده  شده است.

وی گفت: در حال حاضر 85 درصد از برنامه های این این سند طراحی شده است که با مجهز کردن مدارس موجود این مهم در حال تکمیل شدن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha