سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
محتاج

حوزه/ رئیس بنیاد تعاون ارتش با بیان اینکه همه مشکلات ما در گروی رابطه خوب با آمریکا یا به نتیجه رسیدن مذاکرات حل نمی شود، گفت: نباید این گونه فکر کنیم که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید رو به قبله خواهیم شد!

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عباس محتاج شامگاه جمعه در ششمین شب مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی که به همت مجمع پیروان امام و رهبری قم در مسجد حضرت زین العابدین(ع) برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مردم به دلایلی رژیم شاه را نمی خواستند و امام راحل(ره) را انتخاب کردند.

وی استبداد رژیم شاهنشاهی را یکی از دلایل روی گرداندن مردم از نظام پهلوی دانست و تصریح کرد: این رژیم به هیچ عنوان برای کسی حق اشکال و اعتراض قائل نبود در حالی که در همه مجموعه ها مشکلات وجود داشت، اما رژیم هر مطلبی را به عنوان مخالفت با کل نظام شاهنشاهی ارزیابی می کرد.

محتاج با تاکید بر اینکه شاه برای نظرات دربار خود نیز ارزشی قائل نبود، تصریح کرد: هیچ راه اعتراض و انتقاد و گلایه ای در رژیم قبلی وجود نداشت؛ دانشجویان در دانشگاه ها نیز حق اظهارنظر نداشتند. 

*اختلاف طبقاتی شدید در دوره پهلوی 

وی با بیان اینکه فاصله طبقاتی عجیبی بین مناطق پربرخوردار با دورافتاده ترین روستاهای کشور وجود داشت، گفت: در سال های ابتدایی انقلاب به فرمان امام راحل(ره) جهاد سازندگی ایجاد شد که در مناطق محروم به ارائه خدمات می پرداخت و مشاهده می کردیم مردم در برخی روستاها به گونه ای زندگی می کردند که باور نمی کردیم انسان این گونه زندگی می کند. 

استاندار اسبق قم افزود: با وجود عقب ماندگی ها و فقرهایی که در زمان شاه وجود داشت چندصد میلیون دلار برای جشن های 2500 ساله هزینه می کردند.

محتاج با اشاره به اینکه رژیم شاه به ارزش های مردم بی اعتنا بود، گفت: مردم ایران، مسلمان هستند؛ اما رژیم پهلوی، ارزش های اسلامی را زیرپای می گذاشت و به ارزش های مورد احترام جامعه توهین می کرد.

*تحلیلگران پیروزی انقلاب را باور نمی کردند

وی با بیان اینکه با رحلت حاج آقا مصطفی خمینی اعتراضات مردم وارد مراحل علنی شد، ابراز داشت: روز 17 دی به مناسبت کشف حجاب، مقاله توهین آمیزی علیه امام راحل(ره) نوشتند و روحانیون و مردم قم اعتراضات خود را از مقابل بیوت علما آغاز کردند و اعتراضات خفته مردم روز به روز بیشتر شد.

رئیس بنیاد تعاون ارتش افزود: هیچ سیاستمداری باور نمی کرد در فاصله 13 ماهه از 19 دی سال 56 تا بهمن 57 با وجود ساواک و ارتش شاهنشاهی انقلاب به پیروزی دست یابد.

محتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رابطه امام راحل(ره) و مردم، اظهار داشت: رهبری و نوع نگاه مردم به امام راحل(ره) یکی از عوامل پیروزی انقلاب بود و ایشان همواره متکی به متن جامعه و مردم بودند.

وی با بیان اینکه میزان ارزشی که امام راحل(ره) برای مردم قائل بود را هنوز نمی توانیم به درستی تحلیل کنیم، تصریح کرد: مردم نیز باور عمیقی به امام خمینی(ره) داشتند و گوش به فرمان ایشان بودند.   

محتاج با اشاره به اینکه اعتصاب شرکت نفت و ادارات دولتی در سرعت فروپاشی رژیم شاه نقش مهمی داشت، گفت: یکی دیگر از دلایل پیروزی انقلاب نیز اتحاد و انسجام مردم بود.

وی افزود: ممکن بود مردم با وجود اعتصاب ها و مبارزات دچار مشکلات معیشتی نیز شوند؛ اما با اتحاد خود حول محور امام راحل(ره) نقش آفرینی کردند.

*اسلامیت مهم ترین عامل پیروزی انقلاب

رئیس بنیاد تعاون ارتش یکی از مهم ترین دلایل پیروزی انقلاب را توجه مردم به اسلام عنوان کردند و گفت: مردم با شعارهای اسلام اتحاد پیدا کرده بودند و اگرچه ملی گرایان و مارکسیسم ها نیز ادعای حضور در تظاهرات را داشتند؛ اما آن ها برای کسب منافع حضور پیدا می کردند.

محتاج با اشاره به اینکه دشمنان از آغاز انقلاب اسلامی به دنبال توطئه برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی هستند، ابراز داشت: مردم در خاموش کردن فتنه کردستان، جنگ های مسلحانه در مناطق مختلف کشور و توطئه های دشمنان نقش آفرینی کردند.  

وی افزود: دشمنان فکر می کردند از آنجا که نیروهای مسلح آمادگی ندارند، می توانند با تقویت صدام، نظام را سرنگون کنند درحالی که مردم با فرمان امام راحل(ره) وارد دفاع مقدس شدند و از عزیزترین اعضای خانواده خود و دارایی های خود می گذشتند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش با تاکید بر اینکه حدود 63 کشور در جنگ تحمیلی به حمایت از صدام پرداخته بودند، ابراز داشت: صدام طی 8 ساعت کویت را تصرف کرد اما طی 8 سال نتوانست یک وجب از خاک ایران را بگیرد.

*استقرار نظام دستاورد بزرگی بود

محتاج با اشاره به اینکه دستاوردهای بزرگ انقلاب امروز در اختیار جامعه است، گفت: استقرار نظام جمهوری اسلامی نخستین دستاورد بزرگ انقلاب است؛ براین اساس امام راحل(ره) فرمود، حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است.

وی قانون اساسی را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب عنوان کرد و ابراز داشت: امام راحل(ره) تاکید داشت مردم باید رای خود را برای انتخاب عنوان نظام به صندوق بیاندازند؛ ایشان همچنین با هوشمندی تاکید داشتند نظام باید جمهوری اسلامی باشد نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.   

محتاج با بیان اینکه امام راحل(ره) به رای مردم اعتقاد و باور قلبی داشت، گفت: ایشان رای مردم را تزئینی نمی دانست و اعتقاد واقعی به انتخابات داشت.

وی با اشاره به اینکه امام راحل به جمهوریت نظام اعتقاد داشتند، ابراز داشت: امروز نیز رهبری رای مردم را حق الناس عنوان کردند که این مسئله نشان دهنده توجه به جمهوریت نظام است.

*رای مردم حرف آخر را در انتخابات می زند

رئیس بنیاد تعاون ارتش با بیان اینکه تاکنون رای مردم حرف آخر را در انتخابات زده است، گفت: باید به جمهوری اسلامی به معنای حقیقی کلمه اعتقاد داشته باشیم و مردم در تمام صحنه ها حضور داشته باشند و انتخابات انقلاب همواره باشکوه تر بوده است.

محتاج با اشاره به اینکه پیش از انقلاب انتخابات  فرمایشی بود و عموما نفرات از پیش انتخاب شده بودند، ابراز داشت: امروز در نظام جمهوری اسلامی گاهی نتایجی که از صندوق درمی آید خلاف پیشگویی ها می شود.

وی با بیان اینکه امروز قانون اساسی پیشرو و مترقی داریم، اظهار داشت: خودباوری و استقلال رای یکی دیگر از مهم ترین دستاوردهای انقلاب است.

*رفتار غربی ها را نسبت به خود تغییر دادیم

رئیس نباید تعاون ارتش با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی با پنج ابرقدرت دنیا مذاکره می کند و از حقوق اساسی ملت دفاع می کند، گفت: 30 سال کشور را جنگ و تحریم کردند تا نظام را سرنگون کرده یا به تغییر رفتار مجبور کنند؛  اما امروز باید مشاهده کنند ما رفتار آن ها را تغییر دادیم یا آن ها رفتار ما را عوض کردند. 

*از حق هسته ای نمی گذریم

محتاج با تاکید بر اینکه ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم؛ اما از حق خود نمی گذریم، گفت: ما در سوریه همچون قبل از بشار اسد حمایت کردیم و گفتیم باید سرنوشت حکومت سوریه توسط مردم انتخاب شود.

وی با اشاره به گروه های تروریستی در سوریه، ابراز داشت: امروز کسانی که از غرب پول می گرفتند دست و پای گیر خود غربی ها شده اند و در ظاهر با آن ها مبارزه می کنند. 

*نشانه هایی از تغییر رفتار آمریکا به اسرائیل

وی با اشاره به اینکه امروز نشانه هایی از تغییر رفتار نسبت به اسرائیل را در آمریکا مشاهده می کنیم، گفت: امروز به نتانیاهو می گویند صلاح نیست به کنگره بیاید؛ چرا که می خواهد علیه سیاست های آمریکا اعتراض کند.

رئیس بنیاد تعاون ارتش با بیان اینکه دستاورد خودباوری جمهوری اسلامی به لبنان، سوریه و عراق صادر شده است، گفت: این مسائل نشان دهنده صدور انقلاب به کشورهای منطقه است.

محتاج در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نباید اجازه دهیم به اتحاد مردم آسیب وارد شود، گفت: یکی از توطئه هایی که دشمنان به شیوه های مختلف پیگیری می کنند طرح اختلاف قومیتی و مذهبی است.

وی بر لزوم هوشیاری نسبت به مسئله شیعی و سنی تاکید کرد و ابراز داشت: اهانت به مقدسات اهل سنت حرام و جرم است؛ اما متاسفانه  عده ای بساطی راه می اندازند که موجب ریختن خون بی گناهان می شود.   

وی افزود: فیلم هایی که از همین مجالس ضبط می شود برای عده ای از جوانان پخش می شود و با سوء استفاده از احساسات آن ها و شستشوی مغزی، کاری می کنند بمب به خود ببندند و در محافل شیعه اقدام تروریستی کنند.

*تکفیری ها به جان غربی ها افتاده اند

رئیس بنیاد تعاون ارتش با تاکید بر اینکه امروز با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستگاه های امنیتی از امن ترین کشورهای دنیا هستیم، گفت: دشمنان فکر نمی کردند موجودات کثیفی که خودشان درست کردند به جان خودشان بیافتند؛ البته آن ها امروز از این مسئله نیز به بهانه اسلام هراسی سوء استفاده می کنند که نشان دهنده نقشه خودشان است.

*اسرائیل در کادر رهبری داعش است

محتاج افزود: معتقدم اسرائیل کادر رهبری و هدایت داعش است؛ چرا که آن ها تاکنون یک تیر به سمت اسرائیل شلیک نکرده اند؛ امروز اسرائیل نمی توانست آن قدر به کشورهای اسلامی ضربه بزند که داعش چنین کاری کرد.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید اجازه دهیم وحدت کشور دچار خدشه شود، ابراز داشت: امام راحل(ره) بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشت و نباید اجازه دهیم بین این دو نهاد فاصله ایجاد شود.

رئیس بنیاد تعاون ارتش افزود: امروز انقلاب رشد علمی چشمگیری داشته است وجزء ده کشور برتر علمی در برخی از رشته ها هستیم که نباید اجازه دهیم با اختلافات، این دستاوردها دچار خدشه شود.

محتاج در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز اقتصاد یکی از مشکلات کشور است، ابراز داشت: به تاکید رهبری در خصوص اجرای اصل 44 عمل نشد و ایشان چندسال است در انتخاب شعار سال به مسئله اقتصاد توجه می کنند.

وی افزود: کشور ما از نظر نفت و گاز در شرایط بسیار مطلوب قرار داد اما جای سوال دارد چرا از ظرفیت اقتصادی کشور و از استعداد چندمیلیون دانشگاهی استفاده نمی شود.

*مشکلات اقتصادی از نامهربانی خارجی ها منشا نمی گیرد

رئیس بنیاد تعاون ارتش بر ضرورت توجه به استعدادهای درونی تاکید کرد و ابراز داشت: با تکیه بر ظرفیت درونی می توانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم؛ اگر فکر کنیم مشکلات اقتصادی فقط به خاطر نگاه نامهربان کشورهای خارجی است اشتباه کرده ایم، اگرچه ارتباط با دنیا نیز باید داشته باشیم.

*حل مشکلات کشور در گروی رابطه خوب با آمریکا نیست 

محتاج افزود: تلقی اشتباهی است اگر فکر کنیم همه مشکلات ما در گروی رابطه خوب با آمریکا یا به نتیجه رسیدن مذاکرات حل می شود. نظام به دنبال این است که در مذاکرات به نتیجه حق برسد؛ اما نباید این گونه فکر کنیم که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید رو به قبله خواهیم شد!

رئیس بنیاد تعاون ارتش افزود: مصر رابطه خوبی با آمریکا داشت؛ اما یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که مشکلات بسیاری دارد.

*اصلاح نظام اقتصادی و اداری کشور ضروری است

محتاج با تاکید بر اینکه حجم زیاد اقتصاد دولتی ایران مشکلات را حل نمی کند، گفت: بانک های ایران هم باید در خدمت اقتصاد کشور باشند تا افزایش تولید و چرخه صحیح مالی صورت گیرد.

ور در پایان خاطرنشان کرد: نظام اداری کشور باید اصلاح، کارآمد و کارگشا شود.

انتهای پیام/313 /33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha