یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
شیخ همام حمودی

حوزه/ شیخ حمودی، ما تا کنون شاهد جدیت ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش نبوده ایم و به همین دلیل می بینیم این معرکه طولانی شده است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ همام حمودی، نایب رییس پارلمان عراق در گفتگو با پایگاه العهد لبنان در مورد کمک های ائتلاف بین الملل در جنگ با داعش گفت: ما تا کنون شاهد جدیت ائتلاف بین الملل به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش نبوده ایم و شاهد ما نیز طولانی شدن این معرکه می باشد.

شیخ حمودی در مورد تحرکات سیاسی پیش روی عراق اظهار خوش بینی کرد و گفت: انسجام موجود میان مسؤولان می تواند موجب حل بسیاری از مشکلات شود.

علت رشد سریع داعش در منطقه

حمودی در مورد علت رشد سریع داعش در منطقه گفت: شکاف های آشکاری در سیستم امنیتی ما وجود داشت که تروریست ها از آن استفاده کردند و توانستند به سرعت در برخی مناطق عراق مسلط شوند. البته آنها در این زمینه از حمایت های خارجی و فساد موجود در نیروهای مسلح و امنیتی عراق نیز استفاده کردند که اینها از مهم ترین عوامل رشد سریع آنها بود.

نقش آیت الله العظمی سیستانی

این روحانی شیعی عراقی افزود: عقب نشینی داعش در واقع پس از فتوای مرجعیت دینی عراق و چند روز پس از اشغال نینوا اتفاق افتاد. این فتوا تاثیر زیادی در ارتقای روحیه نیروهای مسلح داشت و خیل نیروهای مردمی نیز به این فتوای مرجعیت لبیک گفتند و موجب شد، شکست ما به پیروزی تبدیل شود و بدین ترتیب نیروی بسیج مردمی شکل گرفت و موجب رعب و وحشت داعش شد و همین موضع ملی واحد در برابر داعش باعث شد آنها از بیشتر مناطق تحت سیطره خود دور شوند.

احتمال تهدید جهان توسط داعش

نایب رییس پارلمان عراق گفت: داعش خطری جهانی است و همه باید این را بدانند و برای مبارزه با آن از تمام راه های میدانی و فکری و اقتصادی تلاش کنند و عراق نیز به نمایندگی از تمام دنیا در برابر داعش ایستاد و تلاش کرد چهره ای واقعی از اسلام به نمایش بگذارد و همچنان نیز در راه مبارزه با تروریسم در حال جانفشانی است. اما آن چنان که از تحرکات داعش بر می آید، آنها قصد حمله به مناطق عربی به ویژه اردن و عربستان و کشورهای خلیج فارس را دارند، زیرا احساس می کنند این مناطق نوعی سازگاری فکری یا مذهبی با  آنها دارند.

برخورد آمریکا با داعش در عراق

وی افزود: ما در مورد روش برخورد آمریکا و ائتلاف بین الملل با داعش در عراق حرف داریم. ما تا کنون شاهد جدیت آنها در مبارزه با داعش نبوده ایم و به همین دلیل می بینیم این معرکه طولانی شده و همین امر موجب ایجاد تردید در میان نخبگان سیاسی و نظامی و امنیتی و حتی مردم عراق شده است و آنها در راستی و صداقت شعارها و ادعاهای آمریکا و ائتلاف بین المللی دچار تردید جدی شده اند.

حمودی خاطر نشان کرد کمک های غرب به عراق در جنگ با داعش ناچیز است و همین موجب شتاب داعش و گستردگی آنها شده است. هنگامی که هفتاد کشور جهان ادعا می کنند در حال جنگ با داعش هستند، اما داعش همچنان موجود است، بازتاب این اتفاق این است که داعش توانسته با جهان مقابله کند و در نتیجه بر اعتبار آن افزوده خواهد شد.

بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت

نایب رییس پارلمان عراق گفت: همه ما باید از کاهش قیمت نقت برای تصحیح اقتصاد کشورهای خود استفاده کنیم و قوانینی تصویب کنیم که به سود اقتصاد کشور باشد و درآمدهای کشور را افزایش دهد. و برای رسیدن به این هدف باید تولیدات و محصولات نفتی خود و محصولات پتروشیمی را افزایش دهیم و پس از آن درآمدهای صنعتی و کشاورزی را نیز افزایش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha