سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
کد خبر: 345586
۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
حبیب مقدم- آذربایجان غربی

حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: فرهنگ سازی و تبلیغ وقف برای حوزه مشکلات اساسی و آموزشی طلاب در زمینه فراگیری علوم و معارف دینی را رفع کند.

حجت الاسلام حبیب مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به جایگاه وقف از منظر دین اسلام اظهارداشت: یکی از حسنات جاریه که در سیره پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) به آن تاکید شده و فرد پس از مرگ خویش می تواند از برکات آن بهره مند شود، وقف است.

وی، وقف را مصداق واقعی صدقه جاریه عنوان کرد و افزود: بهره گیری از برکات و آثار موقوفات در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، درمانی، اجتماعی و تبلیغ دینی می تواند بسیاری از چالش های موجود جامعه را پوشش دهد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه آذربایجان غربی وقف را در جامعه اسلامی ارزشمند دانست و اذعان داشت: ریشه کنی فقر، تامین هزینه های فرهنگی و تبلیغی و کمک به حل مشکلات آموزشی از جمله راهکارهای سازنده برای کاهش آسیب ها است.

وی، تلاش مبلغین برای فرهنگسازی وقف را موثر عنوان کرد و افزود: حوزه علمیه در طول تاریخ از وقفیات بهره برده و توانسته خلاهای آموزشی خود را تامین دهد، باتوجه به اینکه حوزه علمیه وابسته به هیچ ارگانی نیست، اختصاص بخشی از موقوفات به این بخش می تواند در رفع مشکلات اساسی آموزشی و تبلیغی مفید باشد.

حجت الاسلام مقدم با بیان این مطلب که اختصاص وقف برای حوزه های علمیه ناچیز است، افزود: حوزه علمیه خوی که بیش از 200 سال قدمت دارد موقوفات آن مورد غفلت قرار گرفته و به تصرف ارگان ها و اشخاص در آمده که اینگونه اعمال شرعاً اشکال دارد.

وی تصریح کرد: غفلت افراد و نبود شناخت کافی از اموال و زمین های وقفی عامل اساسی در تصرف است که نظارت بیش از پیش مسئولین ذیربط را می طلبد، وجود زمین ها و مغازه های وقفی در نقده و ماکو از جمله شهرستان هایی است که وقفیات آن اختصاص به حوزه علمیه دارد.

وی ایجاد موقوفات جدید را نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغ در جامعه ضروری دانست و افزود: کمیته وقف حوزه علمیه در کشور و استان تشکیل شده که امیدواریم مسئولین و مردم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه زمینه رفع بخشی از مشکلات حوزه علمیه را فراهم سازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha