یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام غلامعباس موسوی

حوزه/ مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تلاش در مسیر محرومیت زدایی و نیز جهاد فرهنگی و اجتماعی از جمله برکات تبلیغ گروهی مبلغان حوزوی است.

حجت الاسلام سید غلامعباس موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به این که تبلیغ از دیرباز به عهده روحانیت و حوزه های علمیه بوده است، ابراز داشت: علما و مبلغین به صورت فردی در مناسبت های مذهبی برای هدایت مردم به بیان معارف اسلامی می پرداخته و ترویج و تبلیغ دین را در دستور کار خود داشته اند.

نیاز به تغییر در شیوه ها و تکنیک ها داریم

وی افزود: در این روزگار کنونی این ضرورت احساس می شود که باید یک تغییر در شیوه ها و تکنیک های تبلیغ صورت گیرد به این معنی که با بهره گیری مناسب از ابزارهای تکنولوژی و رسانه ها و شیوه های نوین ، از ظرفیت های فعلی نهایت استفاده را به عمل آورد.

حجت الاسلام موسوی همچنین با اشاره به مزایا و دستاوردهای تبلیغ گروهی گفت: امروز به تجربه به اثبات رسیده که تبلیغ گروهی موثرتر و فراگیرتر از تبلیغ فردی است و آن چه مهم است این که باید این نوع تبلیغ را هم ترویج و هم مدل سازی کرد.

محرومیت زدایی؛ رهاورد تبلیغ گروهی مبلغان دینی

وی با اشاره به این که ما آثار و برکات تبلیغ گروهی و هوشمند را بارها به عینه دیده و تجربه کرده ایم، خاطرنشان کرد: چه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، چه اخلاقی و معنوی و به ویژه در عرصه محرومیت زدایی در مناطق مختلف کشور، این آثار و برکات، کاملاً مشهود بوده است.

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی همچنین افزود: در بسیاری از مناطق محروم گروه های تبلیغی روحانیون و فضلای حوزه، نقش بسیار مهمی در رفع محرومیت داشته اند به ویژه آن که پیام محرومیت مردم را به مسئولان ذیربط رسانده و آنان را برای حل مشکل حساس و درگیر کرده اند، همچون مناطق محروم جنوب کرمان که حقیقتاً تحول خوبی را در آن جا شاهد بوده ایم.

چرا تبلیغ گروهی مؤثرتر است؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود ، مدل تبلیغ گروهی را از مدل‌های موفق تبلیغی برشمرد و گفت: این شیوه و مدل تبلیغی که از هم افزایی و تعامل دقیق و قوی‌تری بین طلاب و فضلای حوزه برخوردار است، در جهت افزایش انگیزه‌های تبلیغی بین مبلغان به ویژه در فضای امروزی فرهنگ جامعه و هجمه‌های دشمنان موثرتر است.

وی اضافه کرد: گروه‌های تبلیغی، تیمی از مبلغان دینی هستند که با هم همفکر بوده و در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی حضور فعال دارند؛ اعضای این گروه‌ها بیشتر از یک منطقه و شهرستان هستند که حداقل به مدت سه سال فعالیت می‌کنند و هر کدام از آنها دارای تخصص و مهارت ویژه‌ای در کار خود می باشند.

ایجاد 300 گروه تبلیغی به همت دفتر تبلیغات اسلامی

حجت الاسلام موسوی با بیان این که این گروه های تبلیغی فعالیت های بسیار مفید و ارزنده ای در جای جای ایران اسلامی در سال های اخیر انجام داده اند، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکنون 300 گروه تبلیغی ایجاد کرده که 120 گروه از این ها، مجوز رسمی فعالیت دریافت کرده اند که در عرصه های مختلف همچون برگزاری مسابقه و ایجاد نمایشگاه، مشاوره و پاسخ به سوالات و شبهات ، حضور در فضاهای مجازی و غیره فعال هستند.

وی یادآور شد: حضور موثر فرهنگی و تبلیغی در پارک ها و بوستان ها و مراکز عمومی پر رفت و آمد ، فضاهای دانشگاهی و دانش آموزی، کمپ های ترک اعتیاد، انجمن NA و زندان ها و ... از دیگر بسترهای فعالیت این گروه های تبلیغی به شمار می روند که خروجی ها و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشته است.

تجلیل از 17 گروه تبلیغی برتر

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که امسال دفتر تبلیغات به این نتیجه رسید که باید تجلیلی از گروه های تبلیغی برتر داشته باشد، گفت: البته ما تاکنون در رابطه با گروه های تبلیغی سه برنامه مهم داشته ایم به این صورت که در سال 89 نمایشگاه دستاوردهای تبلیغ گروهی و در اسفند 91 نمایشگاهی به نام جلوه های تبلیغ گروهی را برگزار کردیم و امسال نیز این همایش تجلیل از گروه های تبلیغی برتر را با حضور وزیر کشور برگزار کردیم که در آن 17 گروه تبلیغی تجلیل شده و یا شایسته تقدیر شناخته شدند.

وی افزود: همچنین در این برنامه برای اولین بار از همسران 17 سرگروه برتر به جهت همت و یاری همسرانشان در امر مقدس تبلیغ دین تجلیل به عمل آمد.

موسوی بیان داشت: معرفی گروه های تبلیغی ، ترویج و تقویت شبکه های تبلیغی در بین طلاب و فضلای حوزه های علمیه و نیز ایجاد جو رقابت سالم تبلیغی بین گروه ها از جمله اهداف این همایش بود که پنج شنبه گذشته در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

برنامه های گروه های تبلیغی برای ایام نوروز و فاطیمه

وی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به تقارن ایام نوروز امسال با ایام فاطمیه گفت: برخی از گروه های تبلیغی در ایام نوروز هم فعال هستند و به خصوص در ایام فاطمیه که غریب است، اهتمام ویژه ای از خود نشان می دهند، تا آن جا که خوشبختانه چندسالی است به همت و فعالیت ارزنده گروه های تبلیغی ، ایام فاطمیه تا حدودی از غربتی که در نقاط مختلف کشور داشته به درآمده است.

وی افزود: امسال نیز درخواست های زیادی برای فعالیت در این ایام از سوی گروه های تبلیغی صورت گرفته که دفتر تبلیغات نیز در حد توان خود این زمینه را فراهم کرده و حمایت های لازم را به عمل می آورد.

تبلیغ در فضای مجازی و رسانه ای؛ ضرورتی انکارناپذیر

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی همچنین در ادامه با تاکید بر اقتضائات و نیازهای روز جامعه در زمینه تبلیغ و ترویج معارف دینی ابراز داشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یک اداره کل تبلیغ نوین دارد که عهده دار فضای مجازی ،  تبلیغ مکتوب و تبلیغ رسانه ای است که در این باره آموزش های لازم را ارایه می دهد و در ضمن امکاناتی را برای ایجاد وبلاگ و سایت و انجام حمایت هایی در این عرصه به علاقه مندان ارایه می دهد.

وی در خاتمه سخنان خود افزود: ما نباید به هیچ وجه از فضای مجازی غفلت کنیم؛ چرا که فضای بسیار گسترده و مورد نیاز تبلیغی است و فضای بکر و موثری می باشد که در آن ما ضمن استفاده از فضای سنتی می توانیم از فضاهای نوینی که در اختیار داریم، نهایت بهره برداری موثر را داشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha