یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حیدر مصلحی

حوزه/ روحانیون یک نقش تربیتی و پرورشی در جبهه ها بر عهده داشتند که حضور پر شور جوانان در جبهه های جنگ دوران دفاع مقدس نشان دهنده عملکرد موفق این نقش بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  قزوین، حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی در نخستین کنگره ملی داستان نویسی روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس که در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: دوران دفاع مقدس دارای ثمرات فراوانی برای کشور است که فعالان عرصه هنر باید در مسیر انقلاب اسلامی این مباحث را مورد توجه خود قرار دهند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در معماری و بنیانگذاری انقلاب اسلامی سه هدف عمده ایجاد حکومت اسلامی در ایران، بیداری اسلامی در جهان اسلام و زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) را در نظر داشتند که این امر نشان دهنده آینده نگری امام (ره) است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس ادامه داد: امروز در  عرصه های بین المللی و دنیای اسلام جهت گیری کشور و نظام حکومت اسلامی ایران به سمت حاکمیت اسلامی، وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) در نوع صحبت و پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی حاکی از تحقق اهداف امام (ره) است که البته در طی این مسیرها مشکلاتی وجود دارد، چرا که دشمن آرام نمی نشیند.

وزیر سابق اطلاعات عنوان کرد: به محض اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، کشور ما با جنگ بزرگی روبرو شد که همه دنیا مقابل این انقلاب قرار داشت که متاسفانه کمتر به این مقوله دفاع مقدس و تاریخچه و اثرات آن پرداخته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی با بیان اینکه برنامه ریزی های صهیونیست سرمایه داری عامل موثری در وقوع جنگ هشت ساله، بیان کرد: در جنگ بین ایران و صدام تمام دنیا با برنامه ریزی های صهیونیست سرمایه داری در مقابل ایران و انقلاب قرار داشتند، چرا که انقلاب امام (ره) همه کیان آنها را مورد خطر قرار داده بود.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس اظهار کرد: امام خمینی (ره) وقتی در مقابل این جریان قرار گرفت، ساختار و معماری انقلاب را طوری طراحی کردند که هم در مقابل دشمنان مقاومت کرده و هم به اهداف خود رسید.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی با اشاره به ثمرات دوران دفاع مقدس گفت: الگوسازی برای ملت های مستضعف و ایجاد امید در مستضعفان از جمله ثمرات دفاع مقدس بود که امام راحل(ره) بعد از پذیرش قطعنامه در پیامی نوید حرکت جهانی مستضعفین را به همه می دهد و این امر نشان دهنده طراحی دقیق ایشان است.

وی اضافه کرد: برخی افراد در زمانی که دنبال اصلاحات آمریکایی بودند عنوان ارزشی "مستضعف" را به عنوان"قشر آسیب پذیر" تبدیل کردند و در صدد بودند تا این واژه را از ساختار انقلاب اسلامی جدا کرده و آن را به فراموشی سپارند.

وزی سابق اطلاعات ایجاد امید در مستضعفین را ثمره دیگر دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: در زمانی که قدرت های استکباری در برابر ایران صف آرایی کردند و هشت سال همه دنیا در برابر انقلاب ایستادند اما مدیریت امام (ره) در دوران دفاع مقدس به همه ثابت کرد که می توان روی پا خود ایستاد و این عاملی برای ایجاد امید در مستضعفین شد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس یادآور شد: تحریم های امروز ایران قابل مقایسه با تحریم های دوران دفاع مقدس نیست چرا که در آن زمان کشتی های مواد غذایی ما را می زدند، اما امروز در شرایط تحریم، نه تنها کشتی های ایران متوقف نکرده و یا نمی زنند، بلکه الان کشتی های مواد غذایی زیادی در بنادر کشور صف کشیده اند.

اجازه ندهیم دستاورد دفاع مقدس از بین برود

 این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در دوران 8 ساله جنگ تحمیلی همه دنیا و برخی کشورهای منطقه در برابر ایران صف آرایی کردند، اما مدیریت امام (ره) این صف آرایی را شکست داد، لذا نباید اجازه دهیم تا ثمرات این دستآورد از بین برود بلکه باید با دسترسی به اسناد بالادستی و استفاده از هنر زیبای داستان نویسی آن را به نسل های بعدی منتقل نماییم.

وی ثمره دیگر دفاع مقدس را تبدیل ملت به امتی شجاع، شهادت طلب و ایثارگر دانست و گفت: تمام این ثمرات در پرتو مدیریت امام (ره) به دست آمده و ما باید قدردان این ثمرات باشیم.

وزیر سابق اطلاعات با اشاره به نقش روحانیت در طول 8 سال دفاع مقدس گفت: روحانیت یک نقش تربیتی و پرورشی داشتند که این نقش بسیار بزرگی در طول این مدت بود که ثمره آن تربیت و حضور افرادی مثل شهید همت، شهید خرازی، شهید باکری در جبهه های جنگ بود.

وی افزود: حضور پر شور جوانان در جبهه های جنگ دوران دفاع مقدس هم نتیجه زحمات تربیتی روحانیت بود که در این زمینه هم عملکرد موفقی از روحانیت در زمینه جذب جوانان به جبهه ها شاهد بودیم.

به منصه ظهور رساندن مدیریت جهادی ثمره ای دیگر

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس گفت: به منصه ظهور رساندن مدیریت جهادی ثمره دیگر دفاع مقدس بود که روحانیت و امام خمینی (ره) در این بخش نقش بزرگی داشتند.

حجت اسلام مصلحی با تأکید بر لزوم حاکمیت فرهنگ دفاع مقدس در کشور عنوان کرد: امروز که شاهد تهاجم فرهنگی هستیم باید فرهنگ دفاع مقدس را که اوج فرهنگ ما است، در کشور حاکم کنیم که استفاده از زبان هنر یکی از راه های مقابله با تهاجم فرهنگی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بهترین نوع اقتصاد مقاومتی را می توانیم در دوران دفاع مقدس مشاهده کنیم چرا که در طول هشت سال جنگ، در حالی که با تمام کشورهای دنیا در حال نبرد بودیم بودجه اختصاص یافته به جنگ 14 تا 17 درصد بود و رزمندگان با این بودجه جنگ را اداره می کردند زیرا، رزمندگان دنبال رفاه طلبی نبودند.

وی افزود: ارتباط تنگاتنگ مردم و مسئولان هم موضوعی بود که  در دوران دفاع مقدس به وجود آمده بود و امروز باید مراقب ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان باشیم که این امر اتفاق نیفتد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha