جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
قاسم جعفری بجنورد

حوزه/ امروز نمود بارز کم توجهی به فرهنگ کار در روستاها مشاهده می شود و جوانان کارهایی مانند کشاروزی را انجام نمی دهند و به دنبال درآمد آسان هستند.

دکتر قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه» با اشاره به برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر روستاها گفت: قبل از انقلاب از 65 هزار روستای کشور تنها 5 هزار روستا از امکانات اولیه مانند برق برخوردار بودند، ولی به برکت انقلاب روستاها آباد شدند، البته این مسئله بدان معنا نیست که اکنون روستاها مشکلاتی ندارند، بلکه راه نرفته بسیار داریم.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی به عوامل تاثیر گذار در بروز مشکلات برای روستائیان، اشاره کرد و افزود: از یک سو تصمیمات سلیقه ای و از سوی دیگر خشکسالی ها در مشکلات روستاها تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به این که امروزه بسیاری از روستاها از سکنه خالی شده اند، گفت: برخی از روستاها جمعیت ثابتی دارند و برخی دیگر نیز کاهش جمعیت داشته اند که دلیل آن مهاجرت است. چون یک کشاورز با کشاورزی یا دامداری نمی تواند هزینه خانواده اش را تامین کند، بنابراین زمین ها را رها کرده و یا به قیمت ناچیز فروخته و به حاشیه نشینی در شهر ها تن می دهد.

جعفری با تاکید بر این که فرهنگ کار و تلاش کم رنگ شده است، ابراز داشت: مقام معظم رهبری بارها بر اصلاح فرهنگ و الگوی مصرف تاکید کرده اند و نمود بارز کم توجهی به فرهنگ کار امروزه در روستاها مشاهده می شود به نوعی که جوانان دیگر کارهای سخت مانند کشاروزی را انجام نمی دهند و به دنبال کارهای آسان و پردرآمد هستند و نتیجه آن گسترش حاشیه نشینی در شهرهاست.

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه و آبادانی روستا ها، خاطرنشان کرد: در مسئله مسکن روستایی کارهای خوبی شده و راه های روستایی آسفالت شده اند، گاهی هم شاهد بخشش سود تسهیلات بانکی کشاورزان هستیم، در رابطه با مهار آب ها نیز فعالیت هایی در حال انجام است. البته متاسفانه برخی اوقات بودجه های تعریف شده، اجرایی نمی شود که شاید بخشی از آن به تحریم ها برگردد.

انتهای پیام                                                                             

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha