شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت‌الاسلام بنی‌ هاشمی تهران

حوزه/ از فضایل مهم حضرت زهرا(س)، سئوال و جواب هایی است که از آن حضرت پرسیده می شد و ایشان با تسلط کامل به مباحث پاسخ می دادند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال بنی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: یکی از فضایل مهمی که درباره آن حضرت مطرح است و شاید کمتر به آن اشاره می شود؛ مسئله سوال و جواب هایی است که از آن حضرت پرسیده می شد و ایشان پاسخ می دادند.

مدیر مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) افزود: به عنوان مثال در کتاب نهج‌البلاغه مرحوم آقای دشتی در این رابطه روایتی از امیرالمومنین علی(ع) نقل شده که یکی از زنان مدینه خدمت حضرت فاطمه زهرا(س) آمد و گفت که یا بنت رسول الله مادر پیری دارم که خودش نمی تواند بیاید، اما سئوالات دینی زیادی دارد و می خواهم این سئوالات را جواب دهید. سوالات را پرسید، سوال اول دوم سوم و چهارم و همین طور سوال می پرسید. یک لحظه خود این خانم خجالت کشید و عرض کرد مثل اینکه شما را خسته کرده ام، من دیگر باید بروم. جمله جالبی اینجا حضرت فاطمه زهرا(س) جواب دادند. فرمودند: «هاتی و سلی عما بدا لک» بپرس، نه امروز بلکه هر ساعت، هر وقت سوال برایت پیش آمد و هر قدر که سئوال برایت پیش آمد بپرس من خسته نمی شوم. و بعد فرمود: اگر صد هزار دینار طلا به تو بدهند و بگویند این شیئ را به پشت بام ببر، خسته می شوی؟ عرض کرد: نه. فرمود: «إکتریت انا بکل مسالة باکثر من ملء ما بین الثری الی العرش لؤلؤا» من در برابر هر سوالی که به تو پاسخ می دهم می دانی پاداشم چیست؟ ما بین زمین و آسمان را که لؤلؤ و مرجان کنند و به من بدهند، هنوز ثواب من بیشتر است. پس خیلی جا دارد که من خسته نشوم، بپرس و هر وقت دیگر هم برایت سوالی پیش آمد بپرس.

استاد برجسته حوزه های علمیه تصریح کرد: حداقل درسی که ما مبلغین می توانیم از این سیره حضرت زهرا(س) یاد بگیریم این است که همه باید اهل پرسش باشیم و آنهایی که در مسند پاسخگویی هستند هم نباید خسته شوند.

وی با رد این تصور که حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) دائماً در حال گریه و ناله بودند، افزود: این تصور غلط و اشتباه است و با وجود اینکه آن حضرت در غم و اندوه رحلت پدر بزرگوارشان بسیار بی‌تابی می کردند، اما هیچ وقت از مسئله ولایت و امامت غفلت نکردند و در نقل احادیث پیامبر(ص) و نشر آن بسیار جدی بودند.

حجت الاسلام و المسلمین بنی هاشمی با اشاره به حساسیت حضرت زهرا(س) به احادیث نبوی و تبیین آن ها در جامعه، گفت: در همان ایام غم و اندوه حضرت زهرا(س)، شخصی نزد ایشان آمد و درخواست روایتی نمود. حضرت فاطمه(س) از فضه خادمه خواستند تا روایت را بیاورند. فضه خادمه پس از جستجوی فراوان اطلاع داد که روایت مورد نظر مفقود شد. حضرت زهرا(س) بسیار ناراحت شدند و فرمودند: «و یحک اطلبها فانّها عندی تعدل حسناً و حسیناً»، وای بر تو ای فضه! آن حدیث را برای من پیدا کن زیرا آن حدیث با حسن و حسینم برابری می کند.

 وی در پایان گفت: مقایسه یک روایت با فرزندان و ارزش آن نزد حضرت زهرا(س) حاکی از اهمیت فوق العاده احادیث نزد اهل بیت(ع) دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha