شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
دارابی

حوزه/ مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزش هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي کشور، از راه اندازی مركز آموزش هاي تخصصي مجازي خبر داد.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام دارابی مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش های تخصصی معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي، از تأسیس مرکز آموزش های تخصصی مجازی خبر داد و گفت: آموزش مداوم، در بسياري از ماموریت های فرهنگی ضروری است. زيرا تغييرات به قدري سريع و شتابنده است كه دانش و مهارت اوليه‌ي افراد، نمي‌تواند در طول كار تبلیغی آن‌ها، كافي باشد و اين موضوع موجب گسست ميان داشته‌ها و بایسته‌های علمی و مهارتی شبکه تبلیغی و اقشار تاثیر گذار می گردد.

وی با تاکید بر این که دانش و مهارت افراد بايد به تناوب، تازه و به روز شود، ادامه داد: آموزش از راه دور، يك فرآيند آموزشي است كه در آن، بخش زيادي از تدريس، توسط اساتید انجام مي‌شود و تاکید مقام معظم رهبری  بر استفاده از فضای مجازی، تاکید بسیار حکیمانه ای است، به طوری که فرموده اند "امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری به‌قدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد".

وي در تبیین ویژگی های آموزش مجازی افزود: آموزش مجازی ویژگی‌ها و مزایایی دارد که ضرورت بکارگیری آن را در انتقال دانش و مهارت تبلیغی به منظور ارائه خدمات مشاوره دینی آشکار می‌سازد.

مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزش هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به ویژگی های آموزش مجازی، افزود: استمرار و پیوستگی آموزش مجازی، امکان آموزش را به‌طور همیشگی برای همه افراد در هر جایی که باشند فراهم می‌آورد.

حجت الاسلام دارابی همچنین، "صرفه‌جویی شامل هزینه‌های رفت و آمد، صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه تولید محتوا دسترسی دائم مربیان به یادگیرندگان"، "قابلیت ایجاد بسته‌های اطلاعاتی و در اختیار قرار‌دادن تدریجی اطلاعات به یادگیرنده"، "امکان توسعه محتوای آموزشی مبتنی بر استاندارد‏های موجود"، "قابلیت استفاده مجدد از محتوای آموزشی تولید شده" و "امکان انتخاب سرعت فرایند آموزش، با توجه به میزان فراگیری مطلب توسط یادگیرنده" را از دیگر ویژگی های آموزش مجازی برشمرد.

وی در ادامه به تبيين پيش نياز هاي مركز آموزش هاي تخصصي مجازي پرداخت و خاطر نشان كرد:  این مرکز نیازمند مجموعه‌ای از زیر‌ساخت‌های نرم‌افزاری شامل سامانه های مدیریت آموزش (ثبت نام، زمان‌بندی، برنامه امتحانات و …)، مدیریت محتوا (تولید و تأمین محتوا، نگهداری مواد درسی مانند: فیلم، کتاب، فایل‌های ارایه و …)، سنجش و ارزشیابی (بانک سوالات، طراحی سوال، تولید آزمون، برگزاری آزمون، تحلیل آزمون، اعلام نتایج و ...)، پایش و ارزیابی (ارزیابی دوره‌های درسی و ...)، کلاس مجازی، پرسش و پاسخ (محیط بحث و گفتگو و آرشیو آن)، درگاه آموزشی (دسترسی به کل سیستم از طریق وب) و مدیریت سامانه می باشد.

مدير كل دفتر برنامه ريزي آموزش هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي همچنین اقداماتی که تاکنون براي رونمائي از مركز آموزش هاي تخصصي مجازي انجام شده است را ناظر به انجام مطالعات در خصوص سامانه‌های آموزش مجازی در حوزه فرهنگی و دینی، شناسایی و تجمیع محتوای قابل استفاده، شناسایی گروه‌های هدف (با اولویت روحانیون مستقر با توجه به مأموریت، پراکندگی جغرافیایی و ...)، طراحی نظام آموزشی و برنامه درسی، پیش‌بینی و برآورد امکانات و ابزارهای مورد نیاز  و طراحی اولیه سایت به لحاظ فنی و گرافیکی عنوان کرد.

حجت الاسلام دارابی در پایان ابراز امیدواری کرد: مرکز آموزش هاي تخصصي مجازي سازمان تبلیغات، فروردین ماه 1394 به بهره برداری کامل برسد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha