چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام مجتبی طاهری خرم آبادی

حوزه/ مردم نیاز دارند که الگوی عملی و واقعی ببینند و امروز نیاز به اخلاق و معنویت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و حوزویان اگر خود مهذب باشند می توانند تاثیرگذاری لازم و مورد انتظار را بر توده های مردم داشته باشند.

خبرگزاری «حوزه»،  اشاره؛ بیانات حکیمانه و بسیار راهگشای رهبر فرزانه انقلاب در نخستین روز از سال 1394 در جمع زوار و مجاوران حرم مطهر رضوی ما را بر آن داشت تا درباره اهم فرمایشات معظم له و به ویژه خواسته ها و مطالبات ایشان در سالی که به نام «دولت، ملت، همدلی و همزبانی » نامیده شده، گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین طاهری خرم آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری داشته باشیم.

آنچه در ادامه می آید، مشروح این گفت و شنود خبرگزاری حوزه با وی در آغازین روزهای سال جاری است؛

از نگاه شما، مهم ترین فراز از بیانات معظم له در آغاز سال جاری ، کدام بخش بوده است؟!

حضرت آقا حقیقتاً همچون همیشه بیانات بسیار مهم و راهگشایی ایراد فرمودند و به سنت همه ساله در آغاز سال و در جوار مضجع شریف ثامن الحجج(ع) مهم ترین راهبردها و اهداف مورد انتظار را تشریح نمودند.

ایشان به طور خاص در سخنرانی مشهد ، به این مساله اشاره کردند که برای حرکت متعالی کشور بیش از پیش باید خود را مجهز به اخلاق اسلامی و آموزه های دینی کنیم.

همچنین در پیام نوروزی خویش نیز بر لزوم همدلی و همزبانی متقابل دولت و ملت اشاره کردند.

آنچه مهم است این که هم دولتمردان و هم مردم و منتقدان دولت می بایست همدیگر را از باب دلسوزی مورد نقد و بررسی قرار داده و به صورت دوستانه ایرادات را بیان کنند نه این که خدای ناکرده از باب کینه ورزی بوده باشد و این که مثلاً بخواهیم طرف مقابل را از صحنه خارج کنیم، بلکه باید در بیان نقد و انتقادات، خوبی ها و خیر مدنظر قرار گیرد و مشکلات را هم با دلسوزی بیان کنیم.

در این میان و با اشاره به فرمایشات رهبری معظم، دولتمردان و مسئولان چه رسالتی بر عهده دارند؟

مقام معظم رهبری به صورت تفصیلی به این مساله نیز اشاره داشته و فرمودند که مسئولان دولتی نیز در برابر انتقادات و گلایه مندی ها باید با سعه صدر و تحمل و متانت برخورد کرده و به دنبال توجیه اشتباهات هم نباشند و حقیقتاً اگر این فرهنگ در کشور حاکم شود بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی و ... ما مرتفع خواهد شد.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به الزامات تحقق اقتصاد ملی اشاره کردند، به نظر شما چه ضرورت هایی باعث شد که رهبری همچون چندسال اخیر بازهم بر موضوع اقتصاد تاکید بفرمایند؟

واقعیتی که وجود دارد این است که متاسفانه اقتصاد ما ، ملی نیست و لذا ما باید قدم های جدی تری در راستای تحقق استقلال اقتصادی و خودکفایی ملی برداریم . این موضوع از آن رو مهم است که دشمن می خواهد از این نقطه به ما ضربه وارد کرده و نظام را با چالش مواجه کند و به همین خاطر ما هم باید بکوشیم که با تکیه بر اقتصاد مقاومتی ، وابستگی به نفت و منابع انرژی تجدیدناپذیر را کاهش دهیم و اقتصاد خود را در برابر فشارها و تحریم های دشمنان ، مقاوم و مستحکم سازیم.

البته در این راستا باید واقعیت ها و وضعیت کشور را در نظر گرفت و به مرور زمان برنامه ریزی کرد و کارها را به پیش بُرد.

نقش رسانه های جمعی در رسیدن به این هدف مهم چیست؟

طبعاً رسانه نقش و تکلیف بسیار مهمی در این باره بر دوش دارند، چرا که نوع مردم، چشمشان به رسانه ها مخصوصاً رسانه ملی است و از آن تاثیر می گیرند.

رسانه ها باید ضمن بیان نقاط ضعف و قوت و ارایه راهکار به مسئولان در جهت اقتصاد مقاومتی ، از سویی به ترویج مناسب سبک زندگی اسلامی همت بگمارند؛ حالا چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق برنامه ها، مقالات و گزارش ها تا مردم کم کم به این سمت و سو حرکت کنند.

رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما باید مردم را با مضرات اقتصاد وابسته و مصرف زدگی آشنا کنند و از آن سو البته نکات مثبت و تلاش های دولتمردان را برای مردم منعکس سازند.

به هر صورت مهم این است که منویات و مطالبات رهبری را به درستی در جامعه محقق ساخته و زمینه آن را مهیا نمایند.

مقام معظم رهبری در همان سخنرانی مشهد ، در بحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر ، اشاره داشتند که یکی از معروف های مهم ، بحث اخلاق و تقویت بعد معنوی و فرهنگی در کشور است. در این خصوص حوزه های علمیه و نهاد روحانیت چه وظیفه ای برعهده دارند؟

بی شک یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه ناظر به همین مسایل است که شما اشاره کردید و رهبری معظم نیز به زیبایی بیان نمودند.

البته خود حوزه نیز باید خودش را در زمینه اخلاق و تهذیب قوی و مستحکم تر سازد.

متاسفانه حوزه نسبت به سابق تا حدی نسبت به مسایل اخلاقی افت کرده و سابقاً حوزه تا همین چند سال پیش کرسی های درس اخلاق مهمی داشته که به طور خاص در زمان مرحوم آیت الله مشکینی یا مرحوم آیت الله احمدی میانجی مشهود بود و ضمناً خود این اساتید درس اخلاق عمومی داشته و بسیار تاثیرگذار بودند.

از سویی آنچه مسلم است این که توجه به معنویت و اخلاقیات در جامعه به خصوص در حوزه باید بیشتر شود تا ما هیچ گاه از راه صحیح فاصله نگیریم. اگر تفکر و توکلی در بین نباشد چه بسا انسان از مسیر منحرف شود.

مردم ما به حق روحانیون را الگوی خود می دانند. باید تهذیب و اخلاق و فرهنگ در جامعه در نقطه کلیدی خود باشد و و حوزویان عامل ترویج آن هستند.

در این خصوص باید مراقب باشیم که منظور ما صرف برگزاری همایش و آمار دادن نیست؛ بلکه به صورت واقعی باید کار کنیم مثل درس های اخلاقی حضرت امام(ره) که در زمان حیات خود طلبه ها و شاگردان می گفتند که ما تا یک هفته با این درس ها بیمه بودیم. مردم نیاز دارند که الگوی عملی و واقعی ببینند و امروز نیاز به اخلاق و معنویت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و حوزویان اگر خود مهذب باشند می توانند الگو شده و تاثیرگذاری لازم و مورد انتظار را بر توده های مردم داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha