چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
استهلال

حوزه/ همایش رویت هلال و تقویم فردا با حضور 150نفر از فرهیختگان عرصه نجوم و فقه و با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه در مجتمع یاوران مهدی در دو نوبت صبح و بعد ازظهر برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام محمد کیانی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش رویت هلال و تقویم تصریح کرد: بحث وقت، یکی از مهمترین مباحث دینی است؛ وقت شرعی ما بر اساس تاریخ هجری قمری است و مهمترین مساله برای دستیابی به تاریخ هجری قمری، مبحث رویت هلال است.

مدیرکل حوزه ریاست موسسه موضوع شناسی احکام فقهی بیان کرد: مرکز تقویم یکی از موسسات تابعه ژئوفیزیک است که هر ساله همایشی را با عنوان رویت هلال را برگزار میکرد که قرار شد دوره بعد آن با حضور پنج مرکز علمی و حوزوی برگزار شود.

دبیرعلمی همایش رویت هلال و تقویم، اظهار کرد: این همایش سال آینده نیز در ایام رجب و با حضور علمای بزرگ جهان اسلام و اهل سنت برگزار می شود؛ این همایش در واقع یک همایش تقریبی است و باعث نزدیکی امت اسلام با هم می شود.

وی افزود: بحث افق مشترک یکی از بحث های بسیار مهم در این حوزه است؛ یعنی اگر افق در عراق رویت شد آیا در کشورهایی که افق نزدیکی با عراق دارند می توان بر این مبنای افق مشترک تکیه کرد و هلال را رویت شده دانست؟ اگر این مبحث حل شود بسیاری از مشکلات در این حوزه حل خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری ستاد ترویج احکام کشور، اظهارکرد: نشست مقدماتی همایش بین المللی رویت هلال و تقویم فردا در مجتمع یاوران مهدی جمکران برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام کیانی بیان کرد: ریاست این همایش به عهده دکتر علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  است؛ چهار ماه پیش فراخوانی برای دریافت مقالات ویژه بیان شد که دارای 5محور اصلی از جمله مبانی فقهی، ابعاد فقهی اوقات شرعی و ابعاد فرهنگی و قبله یابی  بود.

وی افزود: تا 15فروردین فرصت ارسال مقالات بود و مقالات بسیاری به این همایش رسید که در این میان بزرگانی چون آیت الله العظمی سبحانی نیز به این همایش مقاله دادند و9 مقاله برگزیده شدند که شامل 6مقاله نجومی و 3مقاله فقهی و نجومی بودند.

حجت الاسلام کیانی خاطرنشان کرد: همایش فردا با حضور 150نفر از فرهیختگان عرصه نجوم و فقه در مجتمع یاوران مهدی در دو نوبت صبح و بعد ازظهر برگزار می شود؛ سخنرانی مدیر حوزه های علمیه، ارایه شش مقاله علمی و گزارشی از بزرگترین رصدخانه های آسیایی، از جمله برنامه های صبح گاهی است.

وی گفت: بعد از ظهر نیز پیام تصویری آیت الله العظمی سبحانی، سخنرانی دکتر ولایتی و ارایه نظریه جدید فقهی در زمینه وحدت رویه درتقویم هلال توسط حجت الاسلام موسوی شاهرودی، انجام میشود.

حجت الاسلام کیانی بیان کرد: در پایان این برنامه دو مقاله ارایه می شود و در پایان از 9 مقاله برتر تقدیر صورت می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha