چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
همتیان معاون تهذیب قم

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، فعالیت های اخلاقی را روح و جان حوزه دانست و گفت: تربیت و تهذیب از مهمترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که در حوزه های علمیه باید روی آن کار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان، در دومین روز از اجلاسیه سراسری معاونان تهذیب حوزه های علمیه که در اهواز در حال برگزاری است، با تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: اهل بیت(علیهم السلام) اساس و پایه زندگی مسلمانان هستند.

وی با بیان این که امام موسی کاظم ۱۴ سال از عمر خود را در زندان سپری کرد، گفت: مأموران درباری آن زمان مدام اقدام به تغییر زندان حضرت می کردند؛ چرا که حضرت با رفتار و سلوک خود چنان تغییری در زندانبانان ایجاد می کرد که حکومت خطر را احساس کرده و مجبود می شد زندان حضرت را تغییر دهد.

این استاد اخلاق حوزه، با بیان این که سیره امام کاظم(علیه السلام) سراسر الگو و درس است، تصریح کرد: اساتید اخلاق اهتمام ورزند تا از زندگانی همه ائمه(علیهم السلام) به طلاب درس دهند و تنها اکتفا به بیان سیره عملی و عرفانی یک یا چند معصوم(علیهم السلام) نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر این که «ای مؤمنان خود و اهلتان را از جهنم بازدارید» گفت: این بازدارندگی از وظایف اصلی روحانیت و معاونان تهذیب است که طلاب، آحاد و اقشار جامعه را از محرمات باز داشته و مسیر اصلی را پیش روی آنها گذارند.

*اخلاق؛ کلیدی ترین اصل

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، با بیان این که تربیت و تهذیب از مهمترین و کلیدی ترین موضوعاتی است که در حوزه های علمیه باید روی آن کار شود، اظهار داشت: تهذیب و ارتقاء سطح معنوی طلاب روح و جان حوزه است.

*چگونگی ارتقاء سطح معنوی حوزه

وی بر اهمیت چگونگی و روش ارتقاء سطح معنوی حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حدیثی می فرمایند که «خودتان کار خیر انجام دهید قبل از این که آن مسئله را به دیگران بگویید» و این مسأله نشان دهنده اهمیت انجام عمل پیش از بیان آن به دیگران است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، در ادامه تصریح کرد: انسان جهت اثر گذاری و نفوذ سخنانش و همچنین پذیرش آن از سوی دیگران، ابتدا باید خود نسبت به آن موضوع اهتمام ورزد.

حجت الاسلام همتیان، با بیان این که اگر می خواهیم طلبه تغییر رفتاری داشته باشد، ابتدا باید اساتید مدرسه آن رفتار را انجام دهند،اظهار داشت: صفات نیکو در وجود انسان ها نهفته است و ما تنها باید به آن ها یادآوری کنیم که از آن ها بهره برند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، با بیان این که تأثیرگذاری تنها از یک طریق امکان پذیر نیست، تصریح کرد: گاهی تغییر انسان با یک نگاه صورت می‌گیرد و باید کاری کرد که خود شخص به این نتیجه برسد رفتار و سلوک خود را تغییر دهد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، شیوه رفتاری ائمه اطهار(علیهم السلام) در موعظه را رفتار خود دانست و افزود: یک طلبه وقتی استاد خود را می‌بیند، باید به یاد خدا افتد.

*نتیجه اصلاح خود، هدایت متربی است

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم، در ادامه گفت: هر چه اعمال، رفتار و تقید خود به مسايل شرعی را در محیط خانه و جامعه ارتقاء دهیم، اثرگذاری کارمان بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این که اگر خود را درست کنیم، مربیان نیز درست خواهند شد، گفت: گاهی اشتغالات و سرگرمی‌های انسان فرصت نمی دهد که سری به حال و احوال خود بزنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha