دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
کد خبر: 350201
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
پرندگان حلال گوشت

حوزه/ احکام اسلامی برخی پرندگان را حلال و برخی را حرام اعلام کرده، در بخش دوم از معرفی پرندگان حلال گوشت، گونه هایی دیگر از چکاوک ها معرفی می شود.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، گونه هایی از پرندگان حلال گوشت را معرفی می کند.

* چکاوک کوچک

اندازه: 13 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي کوچک از خانواده چکاوک ها با منقاري کوتاه و نوک تيز به رنگ نخودي مايل به خاکستري است. سطح پشتي آن قهوه اي کم رنگ مايل به خاکستري با حاشيه هاي نخودي روشن، گلويش سفيد و سينه اش رگه هاي قهوه اي رنگي دارد.

* چکاوک هيوم

اندازه: 12 تا 14 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده چکاوک ها با منقاري ظريف و مخروطي شکل به رنگ زرد که نوک تيزش تيره است. سطح پشتي آن قهوه اي مايل به خاکستري با حاشيه هاي نخودي روشن مي باشد. گلويش سفيد است و سينه اش به رنگ نخودي است.

* چکاوک پنجه کوتاه

اندازه: 14 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي کوچک از خانواده چکاوک ها است که منقاري ضخيم و مخروطي شکل به رنگ زرد دارد، سطح پشتي آن شني خاکستري رنگ با رگه‌هاي تيره و هماهنگ با زيستگاهش مي باشد و سطح شکمش به رنگ سفيد مايل به نخودي و بدون رگه است.

* چکاوک هدهدي

اندازه: 19 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي است بزرگ و خاکي رنگ از خانواده چکاوک ها که بدني لاغر و منقاري بلند و باريک به رنگ خاکستري دارد که اندکي به سمت پايين خميده است و از آن براي حفر زمين جهت ساخت لانه و کسب غذا استفاده مي کند.

* چکاوک سر دُم سياه

اندازه: 13 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خوش آواز از خانواده چکاوک ها که منقاري ضخيم و مخروطي شکل به رنگ نخودي مايل به خاکستري دارد. سطح پشتيش به رنگ نخودي مايل به صورتي و شني یک دست مي باشد که در ناحيه دمگاهش روشن تر است.

* چکاوک بیابانی (چکاوک سنگلاخ)

اندازه: 15 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خاکي رنگ از خانواده چکاوک ها که منقاري ضخيم و مخروطي شکل به رنگ زرد دارد، گرچه از دور رنگ پر و بالش قهوه اي خاکي يک نواخت به نظر مي رسد ولي از نزديک رگه ‌هاي بسيار کم رنگي روي سينه ‌اش نمايان است.

* چکاوک شکم سیاه (چکاوک سهره اي)

اندازه: 12 سانتي متر

مشخصات:

پرنده اي است بسيار کوچک و خوش آواز از خانواده چکاوک ها که منقاري کلفت و سهره مانند دارد. سطح پشتي پرندۀ نر قهوه اي خاکي است و به جز پيشاني و گونه هايش که سفيد رنگ مي باشند، بقيه نواحي سر و گردن و سطح زيرين بدنش سياه يک دست مي باشد.

منبع: مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha