شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خرمشهر

حوزه/ همانگونه که خداوند فرمود: ﴿وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ...﴾، شاهدان صادق، کاملاً منتظر دريافت پيام الهي شدند. آن جا که خداي سبحان فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ.....﴾، در عرضۀ مستقيم کالاي جان و مال حضور يافتند. آن جا که خداوند فرمود: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾، در نهايت اخلاص و قوّت قَلب و بدن، آمادگي خود را اعلام داشتند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، نوشتاری از حضرت آیت الله جوادی آملی را از کتاب سروش هدایت منتشر می نماید.

همه ساله در سالروز گرامی داشت فتح خرمشهر که به روز مقاومت و ایستادگی نیز مزیّن گشته است یادآور رشادتها و شجاعت هایی است که نظام اسلامی و ملت قهرمان ایران اسلامی هرگز فراموش نخواهند کرد.

پرواز مرغ باغ ملکوت شهادت، با استعانت از انديشۀ ناب و استمداد از انگيزۀ خالص است. سالک کوي شهادت، ره توشه‏اي به نام معرفت خدا و زاد راهي به عنوان نصرت دين او دارد. راهيِ ميدان ايثار، سرمايه ‏اي به نام هجرت از تکاثر به سوي کوثر، و دلمايه ‏اي به عنوان شوق لقاء الله دارد. همۀ اين نعمت ‏ها را در پرتو وحي آهنگين خدا و در ظلّ ولايت‏ مداري اهل بيت عصمت (عليهم ‏السلام) به دست مي ‏آورد.

همانگونه که خداوند فرمود: ﴿وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا﴾، شاهدان صادق، کاملاً منتظر دريافت پيام الهي شدند. آن جا که خداي سبحان فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ﴾، در عرضۀ مستقيم کالاي جان و مال حضور يافتند. آن جا که خداوند فرمود: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾، در نهايت اخلاص و قوّت قَلب و بدن، آمادگي خود را اعلام داشتند.

آن جا که خداي تعالي فرمود: ﴿وَ يُريدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرينَ * لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ﴾، هدفي جز اِحياي حق و غرضي غير از اِبطال باطل نداشته ‏اند.

آن جا که خداي سبحان فرمود: ﴿أطيعوا الله و أطيعوا الرّسول و أُولي الأمر منکم﴾. دستور عصر غيبت بقيّة الله (ارواح من سواه فداه) را فراگرفتند و از نائبان راستين اولي الامر واقعي، رهنمود خواستند و آن‏ را امتثال کردند و بالاخره، هر چه از قرآن کريم آموختند، اندوختۀ خود ساختند و به ديگر رويکردها آويخته نشدند.

چون حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت وحي همتاي قرآن کريمند؛ «إنّي تارکٌ فيکم الثّقلين کِتابَ الله و عترتي...»، تمسّک و اعتصام به هر دو لازم و ترک هر کدام به مثابۀ ترک هر دو است. لذا، استماع کلام معصوم و اِنصات منصفانه و ناصحانه در پيشگاه آن، عامل سعادت خواهد بود. شاهدان واصل، هماره رهنمود اهل بيت عصمت عليهم‏السلام را در کنار هدايت قرآن مجيد پذيرا بودند.

*آنجا که رسول الله اهرمن را متواری ساختند

آن جا که رسول گرامي صلی الله علیه وآله فرمود: «الجَنّة تحتَ ظِلال السُّيوف»، عرصه را بر اهرمن مهاجم تنگ کردند و با تبلور خويش او را متواري ساختند.

آن جا که پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَنْ قُتل دونَ دينهِ فهو شهيدٌ»، آمرانه به مرگ فرمان دادند: «اي مرگ اگر نمرده‏اي دريابم»

آن جا که آن حضرت عليه‏السلام فرمود: «إنّ أکرم المَوتِ الْقتل، و الّذي نفس ابنِ أبي طالب بيَدِه، لألف ضربةٍ بالسَّيف أهونُ عليَّ مِن ميتةٍ علي الفراش في غير طاعة الله»، جهان طبيعت را زير پا، و فرا طبيعت را قبله ساختند و زمزمه کنان چنين گفتند:

عالَم ويرانه به جغدان حلال ٭٭٭٭ باد دو صد شنبه از آنِ جُهُود

آن جا که وليّ الله مطلق، حضرت علي بن ابي طالب عليه‏السلام فرمود: «لا تَذوقُوا النَّوم إلاّ غراراً أو مَضمضة»، شب ‏ها را چون روزْ بيدار و مراسم سحر را در سنگر انجام داده، هيچ‏گونه هراس از ابرقدرتِ عصر به خود راه نمي‏دادند و از اِرعاب بيگانۀ مهاجم، خائف نبودند و چنين نجوا داشتند:

کي سرد شود عشق ز آواز ملامت ٭٭٭٭ هرگز نَرَمَد شير ز فرياد زنانه

*کمال انسان در پروا از حب دنیا است

چون امام ممتحن، حضرت امام حسن مجتبي عليه‏السلام فرمود: «والتَّقوي بابُ کلّ توبةٍ و رأسُ کلّ حِکمةٍ و شَرَفُ کلّ عَملٍ، بالتقوي فازَ من فاز من المتّقين»؛ فهميدند کمال انسان در پروا از حبّ دنيا، و بي‏پرواييْ فرو رفتن در چاه شقاوت است. لذا از آن برآمدند و به جاه سعادت رسيدند.

سالار شهيدان، حضرت امام حسين عليه‏السلام رهبري تمام نهضت ‏هاي بعد از کربلا را به خود اختصاص داد؛ پيروزي انقلاب اسلامي ايران به زعامت امام خميني (قدّس‌سرّه) و هماهنگي مراجع و علماي بزرگ و مساعدت امّت عظيم ‏الشأن به برکت ائتسا و اقتدا به حضرت ابي عبدالله، سيّد الشهداء (روحي و ارواح العالمين لمضجعه الشريف الفداء) بوده است.

آن جا که امام حسين عليه‏السلام فرمود: «... به توصفُ الصِّفات لا بها يوصَف و به تُعرف المَعارِف لا بها يُعرف؛ فذلک الله لا سَميّ لَه سُبحانَه لَيس کَمِثله شي‏ء و هو السّميع الْبصير»، عارفان، حکيمان، متکلّمان و پيروان معرفت توحيدي، به سلوک آشنا و به مقصد آگاه شدند و خداي يکتا را در علم و عَيْن، اصل هر چيز يافتند:

من جز احدِ صمد نخواهم ٭٭٭٭ من جز مَلِک اَبد نخواهم

بي او ز براي عشرت من ٭٭٭٭ خورشيد سبو کشد نخواهم

آن جا که سيّد الشهداء عليه‏السلام فرمود: «ليرغبُ المُؤمن في لقاءِ اللّهِ مُحِقّاً فإنّي لا أري المَوت إلاّ سَعادة و لَا الْحياة مَع الظّالِمين إلاّ برماً»، مشتاقانه و مفتاقانه چنين مي‏سرودند:

اگر جز تو سري دارم، سزاوار سرِ دارم ٭٭٭٭ و گر جز دامنت گيرم، بريده باد اين دستم

آن جا که حسين بن علي عليهما‏السلام فرمود: «هيهات منّا الدَّنيّة» و «هيهات منّا الذلّة»، مستانه به استقبال شهادت رفتند و چنين مي‏گفتند:

مستي بيايد قيْ کند، مستي زمين را طيْ کند ٭٭٭٭ اين مَيْ مجو، و آن مَيْ بجو، کو جام غم کو جام جَمْ

پروردگارا، ثار شهدا را دوام نظام اسلامي ايران تا ظهور ولي ‏عصر (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) قرار بده. مقام معظم رهبري، دولت و ملت را حفظ فرما.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha