یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: با فکر و اندیشه خود جامعه را از خلاءها و مشکلات فکری نجات دهیم؛ جامعه ای که در آن فرد گرفتار خلاء فکری نیست نه از تحریم می ترسد و نه از تهدیدهای دشمن بیم دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»؛ این مرجع تقلید در جمع  دانشجویان دانشگاه ولی عصر رفسنجان، بو علی همدان، فعالین فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه زنجان و طلاب حوزه علمیه اسفراین که در محل نماز خانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به حدیثی از پیامبر خاتم(ص) در باره اهمیت توجه به قرآن کریم اشاره کردند و و اظهارداشتند: در حدیثی نورانی از پیامبر خاتم(ص) آمده است که حضرت فرمودند "خانه های خود را با خواندن قرآن نورانی کنید" لذا انسان موجودی است که قدرت دارد خود، زمان، مکان و حتی اطرافیان خود را نورانی کند و به کمال برساند و این طور نیست که به کمال رسیدن انسان تابع زمان و مکان باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: انسانهای عادی تابع سنت های سرزمین خود می باشند؛ اما افراد برجسته می توانند زمین و مکان و زمانی که در آن زندگی می کنند را نورانی کنند، این حدیث پیامبر(ص) هم دقیقا اشاره به همین معنا است؛ یعنی اینکه به این فکر نباشید که زمان و مکان شما را نورانی کند، بلکه شما کاری کنید که زمان و مکان شما نورانی شوند و از شما هویت بگیرند نه اینکه انسان از زمین و مکان هویت بگیرد.

این مفسر قرآن کریم اذعان داشتند: دلیل مقدس بودن حرم و مسجد آن است که نماز گزاران به مسجد می آیند و اقامه نماز می کنند و لذا این طور نیست که مسجد و حرم ذاتا قداست داشته باشند؛ قداست و احترام آنها به خاطر شخص نمازگزار و انسان باکرامتی است که مدفن او در آن مکان واقع شده و گرنه خود مسجد تنها یک نام است.

ایشان اظهار داشتند: انسان است که این قابلیت را دارد که فضا، مکان و زمین را نورانی کند و حتی قسم خوردن به عصر در سوره مبارکه والعصر نیز به خاطر شخص حضرت ولی عصر(ع) که یک انسان است می باشد، انسانی که می تواند حتی زمان و زندگی را نورانیت ببخشد.

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود به تاثیر و اهمیت دعا در ماه مبارک شعبان اشاره کردند و گفتند: همه اسرار الهی کلیدی دارد، دعا هم کلید است و ماه شعبان هم مانند ماه رجب ماه بسیار پر برکتی است و کلید استجابت دعا خود دعا است، بکوشید از این ماه برای بندگی و عبادت و نورانیت بخشی استفاده کنند و دیگران راه از نور خود بهره مند سازید.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: انسانی که می تواند این گونه باشد که به زمین و مکان نورانیت ببخشد و همه از وجود او بهره مند شوند، چرا این فرد ممتاز و شاخص نباشد، پس انسان باید تلاش کند تا ظرفیتهای معنوی خود را بالا ببرد تا خدا این لیاقت را به او بدهد که هم خود به کمال برسد و هم دیگران را به کمال برساند.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: حاتم طائی شدن خیلی مهم نیست، مهم این است که با فکر و اندیشه خود جامعه را از خلاءها و مشکلات فکری نجات دهیم؛ جامعه ای که در آن فرد گرفتار خلاء فکری نیست نه از تحریم می ترسد و نه از تهدیدهای دشمن بیم دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha