دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
فرجام

حوزه/ نبايد به فرمايشات مقام معظم رهبری يك سويه و يك طرفه نگاه شود، چرا که ایشان مطالب مورد نظرشان را به صورت جامع و مهندسي شده در قالب يك بسته مشخص، بيان مي کنند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين فرجام، در همايش «تجلي مهر؛ بازخواني فرمايشات مقام معظم رهبري» در جمع طلاب و روحانيون خراسان شمالي، در بجنورد، با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به اين استان، گفت: نبايد به فرمايشات معظم له  نگاه يك سويه و يك طرفه داشت، چرا که يكي از ويژگي هاي ایشان آن است كه مطالب مورد نظرشان را به صورت جامع و مهندسي شده در قالب يك بسته مشخص، بيان مي فرمايند.

مدير حوزه علميه خراسان به طرح "انديشه اسلامي" كه محصول فرمايشات ماه رمضان ايشان در مشهد مي باشد، اشاره و خاطر نشان كرد: اين سخنان كه به صورت كتاب در آمده، از نظم، انسجام و هندسه خاصي برخوردار مي باشد.

وي اضافه كرد: شايد در دوره استبداد، ظلم و ستم، تعداد محدودي از علما و روحانيون بودند كه به انقلاب به صورت منسجم و منظومه اي مي نگريستند و شهيد آيت الله مطهري(ره) و مقام معظم رهبري  بر اساس آموزه هايي كه از امام راحل(ره) گرفته بودند، از جمله اين افراد مي باشند.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با بيان اين كه رهبر معظم انقلاب دو سخنراني در سال 74 و 76 در سفر به قم و مشهد با نگاه جامع و بسته كامل تحول در حوزه بيان فرموده اند، گفت: معظم له در سفر به خراسان شمالي نيز به 12 محور اشاره فرموده اند كه مطالب، همپوشاني دارد و نبايد تنها يك بخش از فرمايشات ایشان را مورد توجه قرار دهيم، زيرا موجب غفلت از ساير رهنمودها مي شود.

*لزوم همفکری در اجرای رهنمودهای رهبری

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به اينكه اگر با همفكري به اجرايي شدن اين ديدگاه ها و نظرات ورود پيداكنيم، آنگونه كه بعد از سفر ايشان به خراسان شمالي گام هايي برداشته شده، قدم هاي مباركي را پيش رو خواهيم داشت؛ ما باید به فرمايشات رهبري  به عنوان يك منظومه و مجموعه نگاه كنيم و به مسئوليت خود براي عملياتي و اجرايي شدن اين فرمايشات توجه كنيم.

وي با بيان اينكه برخي از فرمايشات ايشان همچون بحث تحصيل و تزكيه در حوزه هاي علميه، مانند چشمه اي است كه بايد همواره بجوشد، با اشاره به اينكه تكريم علماي سلف صالح اولين بخش سخنان معظم له بوده است، گفت: از زماني كه حوزه هاي علميه ايجاد شده، چه در دوران امام باقر (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) و چه در دوران غيبت به بعد و در زماني كه مدرسه علميه شيخ مفيد كه در نجف پايه گذاري شد، تا هم اكنون ميراث دار شجره طيبه اي هستيم كه امروز در مشهد، قم، نجف و... فعاليت دارد.

*ضرورت تکریم بزرگان

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان تصريح كرد: انتظار مي رود در اجرايي شدن محور ديگر فرمايشات معظم له، تاكيد نسبت به تكريم را جدي بگيريم و همانند آنچه در مورد آيت الله شيخ هاشم قزويني(ره) در مشهد انجام شد، برنامه اي براي تكريم علماي سلف خراسان شمالي در دستور كار قرار گيرد.

وي با بيان اينكه تذكر و محور دوم فرمايشات مقام معظم رهبري، هجرت علما به شهرهاي خود بوده و تا چند سال گذشته يك مجتهد مسلم در بسياري از روستاها حضور داشته است، ابراز كرد: براي هجرت عالمان ديني به شهرستان ها، حركتي انجام شده، اما چشمگير نبوده و براي اينكه محور بعدي فرمايشات يعني تقويت حوزه هاي علميه شهرستان ها صورت گيرد، بايد عالم ديني تقويت شود.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با اشاره به اين كه تحول و مديريت تحول، شناسايي و برنامه ريزي براي استعدادهاي درخشان از ديگر محورهاي فرمايشات ايشان بوده است، اظهار كرد: گام هايي براي استفاده از ظرفيت و استعدادهاي حوزوي برداشته شده و انتظار داريم كه حوزه علميه خراسان شمالي هر سال در بخش استعدادهاي برتر و جذب نخبگان سهم قابل قبولي داشته باشد.

* اهتمام ویژه به تربيت مدرس و مجتهد

وي در ادامه با اشاره به اينكه طرح مدرسه فقاهت مورد استقبال بزرگان حوزه قرار گرفته، توضيح داد: اين مدرسه در سال گذشته براي كساني كه معدل بالاي 16 را در شش سال اول تحصيل داشته اند، زير نظر هيئت علمي به روش صد در صد سنتي حوزه با هدف تربيت مدرس و مجتهد راه اندازي شده است.

مدير حوزه علميه خراسان با بيان اينكه مقام معظم رهبري  انتظار رفتارهاي منطقي و عقلاني را از حوزه دارند، زيرا روحانيت در جايگاه رهبري جامعه است، گفت: داشتن شور انقلابي همراه با بصيرت و احساس مسئوليت در قبال نظام و انقلاب با اين تعبير كه حوزه ها بايد سربازان نظام باشند، خودسازي و تهذيب، پايبندي و تقيد به فرائض و نوافل، تلاوت قرآن، حفظ وحدت و ارتباط با دانشگاه از ديگر محورهاي فرمايشات مقام معظم رهبري  در جمع طلاب خراسان شمالي بوده است.

*به رهنمودهای رهبری جامع عمل بپوشانيم

وي تصریح کرد:اگر بخواهيم به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب جامع عمل بپوشانيم، جز در قالب يك برنامه مدون مهندسي شده امكان پذير نيست. زيرا امكان ندارد كه به بخشي از فرمايشات توجه و از ديگر بخش ها غفلت كنيم. به عنوان مثال اگر تهذيب و خودسازي در حوزه را به عنوان يك اولويت و ضرورت در نظر مي گيريم به اين معني نيست كه نسبت به ارتقاء آموزشي توجه نداشته باشيم و اگر به ارتقا آموزشي تاكيد داريم بدان معني نيست كه نسبت به نظام اسلامي بي توجهي كنيم.

*دورنمای 20 ساله حوزه خراسان

حجت الاسلام والمسلمین فرجام ادامه داد: به همين جهت سند چشم انداز حوزه علميه در افق 20 ساله آينده كه محصول دو سال تلاش و هزاران ساعت كار مطالعاتي می باشد، تدوين شده است كه بايد به برنامه تبديل شود.

مدير حوزه علميه خراسان تاكيد كرد: مفتخر و خوشحاليم كه اولين حوزه علميه اي هستيم كه دورنماي 20 ساله آينده حوزه را در يك سند رسمي تدوين نموده و دو ماه قبل خدمت مقام معظم رهبري  تقديم شد.

*سه ماموریت مهم

وي به سه عرصه "تفقه در دين"، "ابلاغ دين" و "اقامه دين" به عنوان بيانيه رسالت و ماموريت حوزه علميه خراسان اشاره و خاطر نشان كرد: بعد از اين فصل، بخش الزامات حوزه علميه خراسان به عنوان دومين حوزه جهان تشيع، نوشته و افق آينده مسئوليت ها و ماموريت هاي آن مشخص شده است.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان با بيان اينكه اولين برنامه 5 ساله از چند ماه قبل در حال طراحي است و كارگروهي كه كار را دنبال مي كنند حداكثر تا مهرماه فرصت ارائه دارند، ابراز داشت: محورهاي فرمايشات و انتظارات مقام معظم رهبري  در سند چشم انداز به صورت برنامه اي كلي كه ماموريت هاي واگذار شده از سوي معظم له در آن ديده شده، مورد توجه قرار گرفته است.

وي با تاكيد بر اينكه اگر بخواهد برنامه به عمليات تبديل شود اولا عزم جدي مجموعه دست اندركاران را مي طلبد كه وجود دارد، تصريح كرد: دومين نكته اين است كه همراهي فكري و همراهي اجرايي مجموعه حوزويان و نيز فضا و برنامه آموزشي متناسب را در اين زمينه مي طلبد.

*تحصیل حدود هزار طلبه در خراسان جنوبی

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با اشاره به اينكه بايد تدوين برنامه 5 ساله با جامع نگري همراه باشد و براي اجرايي شدن اين سند، علما و فضلاي خراسان شمالي مي توانند به دفتر نمايندگي اين استان كمك كنند، گفت: حوزه علميه خراسان شمالي با وجود 700 طلبه برادر و حدود 270 طلبه خواهر از سرمايه خوبي برخوردار است، اما بايد ديد كه اگر اين استان قابليت افزايش را دارد، چه جانمايي هايي مي بايست صورت گيرد و در برنامه 5 ساله اول نيازهاي سخت افزاري و نرم افزاري و نقطه هدف را مشخص كنيم.

وي يادآور شد: پروژه هاي حوزوي كه از زمان سفر مقام معظم رهبري  آغاز شده، با جديت دنبال مي شود كه برخي از آنها در اين سفر افتتاح مي شود و برخي نيز مورد تقويت قرار خواهد گرفت و به طور قطع با جديت دنبال خواهد شد.

*صدور مجوز مدرسه تخصصي سطح سه خواهران

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان به صدور مجوز براي مدرسه تخصصي سطح سه خواهران اشاره کرد و اظهار داشت: انتظار مي رود كه مجموعه دانش آموختگان دوره هاي گذشته خواهران، كار طلبگي انجام دهند و مديريت جلسات قرآني، مذهبي و معنوي بانوان بايد در اختيار خواهران طلبه باشد.

وی اضافه كرد: اگر بتوانيم اين جلسات را پوشش دهيم، موفقيت بزرگي داشته ايم ولي اگر نتوانيم جلسات مذهبي نيمي از پيكره جامعه يعني زنان را پوشش دهيم، بايد تجديد نظر اساسي شود تا به سازمان و نظام خوبي برسد.

*راه اندازي كانون دانش آموختگان حوزوي

حجت الاسلام و المسلمين فرجام در پايان از راه اندازي كانون دانش آموختگان حوزوي در حوزه علميه خراسان خبرداد و از نمايندگي خراسان شمالي خواست كه اين امر را به ويژه در بخش خواهران دنبال كند.

برپایه این گزارش، در اين مراسم كه با حضور آيت الله مهمان نواز، عضو مجلس خبرگان رهبري و حجت الاسلام و المسلمين يعقوبي، امام جمعه بجنورد در مصلاي امام خميني اين شهر و بيش از 700 نفر از ائمه جمعه، مديران مدارس، روحانيون و طلاب برادر و خواهر و جمعي از مسئولان اجرايي اين استان برگزار گرديد، از برترين هاي علمي تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha