چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی باعث عزت و سربلندی این کشور گردیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله العظمی جوادی آملی در چهارمین همایش طبیب روحانی که در محل تالار اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه یاد مرگ عاملی مهم در رسیدن به مراحل بزرگ عرفانی است گفتند: آنچه در طب معنوی لازم است و بهترین عامل محسوب می گردد یاد مرگ است؛ امروز دو نگاه به مرگ مطرح می باشد برخی آن را پایان راه و پوسیدن می دانند و برخی مرگ را آغاز راه و از پوست در آمدن می دانند اگر این نکته روشن شد که بعد از مرگ خبری هست باید ره توشه این هجرت را آماده کنیم.

معظم له ادامه دادند: ایران مهد خرمندان و دانشورزان بسیاری است و دانمشندان ما تاریخ علمی فراوان و عمیقی دارند اما حرف های برخی بزرگان مانند مولوی آنجا که می گوید مرگ را تنگ در آغوش می گیرد محصول فهم قرآن و درک مکتب اهل بیت(ع) و عترت است.

ایشان افزودند: ما یک دشمنی به نام مرگ داریم که می توانیم در هماوردی با او با اتکا به ایمان الهی او را از پای در آوریم ، انبیاء آمدند تا بگویند چگونه ما بر این دشمن غالب شویم.

آیت الله العظمی جوادی آملی، با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمده است هر کسی طعم مرگ را می چشد اظهار داشتند: روشن است وقتی یک لیوان شربت یا آب بنوشید این شما هستید که او را طعم می کنید و نه او شما را!  لذا در مواجهه با مرگ این انسان است که باید مرگ را هضم کند.

نام کربلا است که همیشه می ماند

ایشان ادامه داند: در این بحبوحه دنیا این نام کربلا است که همیشه می ماند و رمز یادگاری این نام هم همین است که بعد از دستور عمر سعد برای تیراندازی که بارانی از تیر بر یاران امام باریدن گرفت امام حسین(ع) مرگ را به زیبایی برای اصحابش توصیف کرده وبیان داشتند: این شما هستید که مرگ را می میرانید و مرگ را در چنگال خود له کرده و از بستر آن می رهید تا به زندگی بعدی برسید.

نهادنیه کردن اخلاق پزشکی با یاد مرگ محقق می گردد

این استاد حوزه، گفتند: اگر باور کردید مرگ از پوست درآمدن است آنگاه ریشه و ساقه دانشکده ها و مراکز بهداشتی و پزشکی ما ایمانی و اخلاقی می شود.

ایشان با بیان اینکه علمایی چون سید علی قاضی و بسیاری اطبای روحانی شاگرد قبرستان بوده و بسیار به زیارت قبور قبرستان وادی السلام می رفتند تصریح کردند: روزی جمعی از بزرگان در بازگشت از قبرستان از این علامه بزرگ پرسیدند در قبرستان چه دیدید؟ ایشان گفتند: این قبرستان هم گورهای فروریخته و هم قبرهای آماده دارد اما در بررسی آنها هیچ یک را با مار و عقرب نیافتم چرا که آنچه در قبر از مار و عقرب می آید را افراد خودشان با خود همراه می آورند.

این مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس برای ما درس های بزرگی به همراه  داشت بیان داشتند: در این جنگ ما درس مردانگی و ایستادگی را یافتیم و آن را هم برای خود و هم برای دیگران ارائه دادیم.

اگر باور کردیم ابدی هستیم و می توانیم مرگ را از پای درآوریم

ایشان ادامه دادند: اگر باور کردیم ابدی هستیم و می توانیم مرگ را از پای درآوریم و بعد وارد برزخ و قیامت و بهشت می شویم آنگاه بالا و ذیل دانشگاه های ما نورانی می شود؛ برای نورانی کردن دانشگاه اگر باور کنید هر علمی که موضوع او فعل خدا و حول خدا باشد آن علم دینی است اما برخی علوم مثل موسیقی و علوم هنری که فعل انسان در آن دخیل است می تواند خوب یا بد باشد.

معظم له، افزودند: علم  شامل دو بخش  است  علمی که حدود فعل انسان را دارد که یا خوب است یا بد مانند هنر یکسری نیز 100درصد دینی می باشد که فعل خدایی دارند؛ اینکه علمی دینی هست یا نه، مربوط به هستی شناسی   بوده و هیچ علم دیگری جواب آن را نمی دهد.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: اگر کسی سر به راه شد و در راه درست گام برداشت دو ره آورد پر برکت دارد اول اینکه خود را زنده می کند و دوم همه علوم را می تواند دینی کند چنین کسی اول خودش را زنده کرده  و دوم می تواند همه علوم را زنده کند.

ایشان اضافه کردند: هر کسی در کنار سجاده اش با خدا ارتباط بگیرید این کارش دینی است فرقی بین حوزه و دانشگاه نیست در حوزه ها حول خداوند و ائمه مطرح می شود و در دانشگاه ها فعل خداوند که هر دو علم دینی محسوب می گردد.

اهل مناجات شعبانیه و یافتن حق باشید

حضرت آیت الله جوادی آملی  توصیه  کردند: مناجات کنید و پس از آن بگویید خدایا نوبت من تمام شد و از این به بعد مناجات با تو است من کالای خود را عرضه کردم و شما خریدار باش بدانید که خداوند در این مزایده بهترین خریدار اعمال انسان می باشد

این مفسر قرآن  کریم، در پایان با اشاره به اینکه پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی باعث عزت و سربلندی برای ایران گردیده است، یادآورشدند: بعد از پذیرش قطعنامه و امضای آن دشمن عملیات مرصاد را شروع کرد و جوانان آن را حل کردند، پس از حمله صدام به کویت که غربی ها برای مقابله با صدام بسیج شده و به ما هم پیشنهاد همکاری دادند، امام (ره) اجازه ندادند امضاء و رای در قبول قطعنامه را باطل کنیم که این نشان از عزت، نجابت و سربلندی مردم ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    0 0
    اگر باور کنید هر علمی که موضوع او فعل خدا و حول خدا باشد.. اصلاح بفرمایید:قول خدا