دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
سید محمد حسینی وزیر

حوزه/ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت گسترده دشمن و برخی جریان های معاند داخلی در راستای قبح شکنی منکرات در بین خانواده های ایرانی خبر داد.

دکتر سید محمد حسینی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور و نقش روحانیت و حوزه های علمیه در اصلاح فرهنگ جامعه، اظهار داشت: به طور کلی فعالیت های ایجابی در زمینه های فرهنگی می بایست از سوی همه نهادها و مراکز فرهنگی انجام شود، که حوزه های علمیه در این میان نقش ویژه و مهمی داشته و همواره در این زمینه پیشگام بوده اند.

*شناخت روحانیت از مردم

وی با بیان این که روحانیت شیعه، همواره در تلاش برای آشنا کردن مردم با فرهنگ نبوی، علوی و حسینی هستند، افزود: به یقین طلاب و روحانیان مدارس علمیه کشور، با شناختی که از مردم و بطن جامعه دارند، می توانند مردم را با فرهنگ نوین اسلامی آشنا سازند. این مهم خوشبختانه تا به امروز ادامه داشته و از این پس نیز باید به شکلی منسجم تر ادامه پیدا کند.

*مسئولیت خطیر وزارت ارشاد

دکتر حسینی، با تأکید بر فعالیت گسترده نهادها و مؤسسات فرهنگی به ویژه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در زمینه ایجاد فضا و جو دینی در جامعه، گفت: اگر در برخی اوقات انتقاداتی به دستگاه های دولتی همچون وزارت فرهنگ وارد می شود، صرفا به جهت مسئولیت خطیر این دستگاه است که باید با ظرافت کامل به آنها دقت و توجه کرد.

*نادیده گرفتن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این که دولت وظیفه نظارتی سنگینی را در وزارت فرهنگ برعهده دارد، افزود: اینکه دولت نگاه نظارتی بر کارها نداشته باشد، اشتباه است؛ چرا که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این فکر بیان داشته اند که دیدگاهی اشتباه بوده و وظیفه دولت است که نظارت ها را به طور جدی داشته باشد.

حسینی، با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با رعایت مرزهای اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و حفظ مصالح ملی، در عرصه تولیدات فرهنگی، گفت: امروزه نهادهای فراوانی در زمینه تولید محصولات فرهنگی مشغول به فعالیت هستند که کلیه این نهادها، همگی باید از مجرا و کانال وزارت فرهنگ عبور داده شوند، اما متأسفانه به دلیل نادیده گرفتن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهد ورود محصولاتی با مضامین غیر اخلاقی و دینی در جامعه هستیم.

*فعالیت هنرمندان ضد ارزشی!

وی با انتقاد از صدور مجوز فعالیت، برای هنرمندان غیر متعهد به موازین اصیل انقلاب اسلامی، تصریح کرد: متأسفانه هم اکنون به عیان شاهد هستیم هنرمندانی که در خارج از کشور ارتباطات نامناسب و نشست و برخاست هایی با معاندین نظام و گروه های منحرف اخلاقی داشته اند، به کشور بازگشته و در کمال آرامش اقدام به دریافت مجوز کرده و فعالیت می کنند؛ حال آن که این مسایل با معیارها سازگاری ندارد.

*تذکر رهبری درباره وضعیت تئاتر

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر حمایت همه جانبه از هنرمندان متعهد و انقلابی، به تذکر مقام معظم رهبری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب نسبت به وضعیت تئاتر در کشور، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب نسبت به وضعیت تئاتر در کشور تذکر داده اند؛ به همین سبب دولت وظیفه دارد ضمن حمایت از هنرمندان متعهد، نظارت های خود را گسترده و جدی تر کند تا دیگر شاهد برخی هنجارشکنی ها در مقوله فرهنگ نباشیم.

*لزوم تقویت تولیدات هنری دفاع مقدس

حسینی، بر لزوم تقویت کارهای انقلابی و تولیدات هنری در زمینه دفاع مقدس، مقاومت و مناسبت های دینی،مذهبی تأکید کرد و بیان داشت: امروزه یکی از انتظارات مردم انقلابی ایران، توجه دولت به حمایت از آثار انقلابی و ارزشی است نه اینکه در جهت مغایر با آن حرکت کند.

*نظارت باید مدبرانه و همگانی باشد

وی با بیان این که نظارت یک مقوله همگانی و امری مسلم در نظام اسلامی است، اذعان داشت: این تصور که مردم نباید کاری به کار دولت داشته باشند و دولت خود باید اوضاع جامعه را سر و سامان دهد، اشتباه است؛ چرا که مسئولین در برخی جاها ممکن است آن گونه که باید وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام ندهد و مردم می بایست در این هنگام، احساس تکلیف کرده ضمن آرامش، به دولتیان تذکر دهند.

*وحدت و همدلی جاده ای دو طرفه است

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه وحدت و همدلی را یک جاده دو طرفه عنوان کرد و با بیان این که یکی از تعاریف شعار سال، نظارت دو طرفه و معقولانه است، گفت: وحدت و همدلی مردم و مسئولان صرفا به معنای واگذار کردن امور به دست دولت و کناره گیری مردم نیست! وحدت یعنی مردم در کمال آرامش و عطوفت، نظارت جدی و مستمری بر عملکرد دولت داشته باشند تا آن چیزهایی که زیبنده نظام اسلامی ایران نیست، خدایی ناکرده صورت نگیرد.

*انتقاد غیر منطقی، مخرب است

حسینی، به برخی از انتقادهای نادرست از دولت و فعالیت های انجام شده اشاره کرد و گفت: وظیفه هر نیروی مخلص و متعهد در نظام اسلامی ایران تذکر مستدل، معقول و منطقی است، نه اینکه با عدم آگاهی از مسایل اقدام به بیان انتقادات کوبنده و بی جا کند.

وی افزود: متأسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود برخی از افراد، انتقاداتی را به برخی فیلم ها وارد می کنند که هیچ گونه تخصص و اطلاعات کافی را از این فیلم در اختیار ندارند؛ پس نباید بدون علم و آگاهی از مسایل، نسبت به آنها اظهار نظر کرد.

*تلاش دشمن برای قبح شکنی منکرات

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «توجه به مسأله سبک زندگی اسلامی، چه میزان می تواند در اسلامی شدن فضای کنونی جامعه، مؤثر باشد و این مهم تا چه اندازه قادر خواهد بود با تهاجم فرهنگی و برخی فعالیت های ضدارزشی انجام شده در کشور مقابله کند؟» اظهار داشت: مسأله سبک زندگی اسلامی از این جهت حائز اهمیت است که دشمن تا به امروز سرمایه گذاری مهمی را در کشور انجام داده و با همه توان در تلاش برای تغییر باور، اعتقاد و سلوک و شیوه زندگی مردم است، پس توجه بر این مهم قطعا می تواند با بخشی از این هجمه گسترده فرهنگی مقابله کند.

*ترویج ابتذال غربی!

حسینی در ادامه گفت: از آنجایی که دشمن به صورت مستقیم نمی تواند علیه اعتقادات ملت ایران هجمه وارد کند، به صورت نرم و در قالب هنر و فیلم های سینمایی و سریال ها، «سبک زندگی غربی»، «ابتذال» و «روابط نامشروع» را وارد زندگی خانواده های ایرانی می کند تا قبح برخی منکرات در جامعه و در بین خانواده های ایرانی شکسته شود.

*مردم با جریان ها و افراد معاند مقابله کنند

وی با تأکید بر این که نظارت مردم بر محصولات فرهنگی، تصریح کرد: وقتی سریال های خارجی بلافاصله پس از تولید، ترجمه و دوبله فارسی شده و در شبکه های فارسی زبان پخش می شود، بیانگر آن است که دشمن می خواهد باورها و پایبندی های متعصبانه مردم به ایمان و احکام شرعی را متزلزل کند؛ پس مسئولان فرهنگی کشور و حوزه های علمیه باید راهی را برای کم کردن این هجمه فرهنگی پیدا کرده و مردم نیز باید ضمن رعایت اصول و موازین اسلامی_انقلابی با آن دسته از گروه ها و افرادی که از روی آگاهانه و مغرضانه در تلاش برای آلوده کردن فضای جامعه هستند، مقابله کنند.

*روحانیت؛ منادی ارزش های دینی

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وقتی روحانیت شیعه بتواند با تبلیغ و نشر باورهای اسلامی، پایبندی مردم به مبانی دینی را مستحکم کند، قطعا مسئولین و دست اندکاران هم نمی توانند مسایلی را مطرح کنند که خلاف آن باشد؛ چرا که اگر مسئولان ببینند در افراد جامعه متعصب و آگاه وجود داشته و بلافاصله پس از تولید محصولات فرهنگی، آن را نقد کارشناسی می کنند، دیگر مجوزی را برای تولید محصولات متضاد با مبانی دینی مردم را صادر نمی کند.

*روحانیت هوشیار باشد

دکتر حسینی در پایان خواستار توجه بیش از پیش روحانیون به مسایل فرهنگی کشور شد و اظهار داشت: چندی پیش مسأله تک خوانی زنان مطرح بود که خوشبختانه پس از واکنش مراجع عظام و مردم دلسوز و معتهد، با آن مقابله شد، اما دوباره برخی ها در تلاش برای عادی کردن منکر در جامعه هستند و به اسم حرکات موزون، می خواهند رقص را با ظرافتی خاص در جامعه عادی سازی کنند که باید در این خصوص روحانیت بیدار، هوشیار و آگاه باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha