شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قران

حوزه/ در قرآن، آیات اخلاقی به مراتب بیشتر از آیات احکام دیده می شود و اگر طالب سعادت و کمال هستیم، نمی توانیم نسبت به اخلاقیات بی توجه باشیم و مسائل اخلاقی را به بوته فراموشی بسپاریم.

حجت الاسلام غلامحسین موحدی، مدیر مدرسه علمیه اباصالح(عج) زرقان استان فارس در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، در شیراز با اشاره به این که موضوع تعلیم و تربیت، آن قدر مهم بوده که محور بعثت پیامبران قرار گرفته، گفت: شخصیت فردی و اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی انسان به این موضوع بستگی دارد که چگونه خویشتن را ساخته و می سازد.

وی افزود: خودسازی برای انسان یک امر حیاتی و سرنوشت ساز محسوب می شود. پیامبران آمدند تا راه خودسازی و پرورش و تکمیل نفس را به انسان ها بیاموزند و در این امر حیاتی و سرنوشت ساز راهنما و مددکارشان باشند. پیامبران مبعوث شدند تا نفوس انسان ها را از اخلاق زشت پاک کنند و فضائل و مکارم اخلاق را پرورش دهند.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح(عج) زرقان ادامه داد: از طلاب و روحانیون اهل منبر، انتظار می رود که با تهذیب و خودسازی و توانمندی علمی، مددکار و راهنمای افراد جامعه باشند.

حجت الاسلام موحدی با بیان این که اسلام نسبت به اخلاق توجه ویژه ای داشته، ابراز داشت: در قرآن، آیات اخلاقی به مراتب بیشتر از آیات احکام دیده می شود. حتی داستان های قرآنی هم غالبا هدف اخلاقی دارند.

وی تاکید کرد: اخلاق، اساس اسلام را تشکیل می دهد و نباید آنها را در درجه دوم احکام دین به حساب آورد، چرا که اگر در احکام امر و نهی، تشویق و ثواب و یا کیفر و عذاب داریم، در اخلاق هم همین مسئله وجود دارد.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح(عج) زرقان خاطر نشان کرد: اگر طالب سعادت و کمال هستیم، نمی توانیم نسبت به اخلاقیات بی توجه باشیم و  مسائل اخلاقی را به بوته فراموشی بسپاریم.

وی در پایان گفت: دیندار واقعی و سعادتمند کسی است که هم نسبت به احکام و تکالیف تقید داشته باشد و هم نسبت به اخلاقیات. البته اخلاقیات در سعادت و کمال معنوی و نفسانی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha