پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی نیا

حوزه/معاون فرهنگی موسسه دارالحدیث، زمان برگزاری همایش سوم حدیث رضوی را همزمان با دهه ولایت در مهرماه 94، اعلام کرد و گفت: آخرین فرصت برای دریافت مقالات پایان مردادماه سال جاری خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، پیش از ظهر امروز در نشست خبری سومین همایش حدیث رضوی، که در اداره کل ارشاد اسلامی قم برگزار شد، گفت: امسال احادیث کلامی امام رضا(ع) به عنوان موضوع همایش انتخاب شده است چرا که در عصر حضرت دیدگاه ها و نحله های کلامی بسیاری وجود داشته است و آگاهی کامل بر مباحث کلامی امام رضا(ع) در جهت ترویج معارف والای مکتب اهل بیت(ع) و پاسخگویی به شبهات دشمنان اسلام بسیار موثر خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: موضع گیری های امام رضا(ع) در خصوص مباحث فکری و جریان های اندیشه ای در حوزه کلام، کمتر مورد توجه قرار گرفته و در این رابطه بیشتر موضع گیری های سیاسی حضرت منعکس شده است.

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه دارالحدیث تصریح کرد: شناخت دیدگاه های کلامی امام رضا(ع) بسیار مهم است؛ چرا که حضرت رضا(ع) مناظرات زیادی با فرقه های گوناگون درون دینی و برون دینی داشته اند و در این بستر مباحث کلامی بسیار خوبی از ایشان به ما رسیده که در حال حاضر و برای پاسخگویی به نحله های گوناگون کلامی مخالف با مکتب اهل بیت(ع) بسیار راهگشاست.

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه دارالحدیث همچنین از انتشار مقالات همایش اول حدیث رضوی خبرداد و گفت: انتظاراتی که از مقالات داشتیم خوشبختانه برآورده شده است و حضور جدی اساتید مبرز حوزه و دانشگاه در دو همایش قبلی مایه مباهات و خرسندی است و همچنین مقالات دومین همایش نیز آماده چاپ و انتشار است.

همچنین در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین رسول رضوی، دبیر علمی همایش حدیث رضوی با دعوت از صاحبان قلم برای نوشتن مقاله برای امام رضا(ع) به تبیین محورهای اصلی مقالات پرداخت.

وی 4محور آموزه های اعتقادی، مباحث میراث شناسی، مباحث تاریخ کلامی  و شخصیت شناسی امام رضا(ع) را از محور های اصلی جهت نوشتن مقالات توسط صاحبنظران دانست و افزود: لازم است همه جریان های فکری و نهضت های موجود در زمان امام رضا(ع) شناسایی  و بررسی شود و دیدگاه های کلامی امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) درباره این جریان های فکری به خوبی تبیین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha