سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ نمی توان بهشت را با خدعه و حیله از خداوند متعال گرفت و نمی توان به بهشت جاودانه رسید مگر با بندگی و اطاعت خداوند متعال؛ تنها راه رستگاری نهایی اطاعت و بندگی خداوند متعال است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تبریز، آبت الله مجتهد شبستری، در توصیه های رمضانی تصریح کرد: جوانان در ماه رمضان آمادگی بیشتری جهت پذیرش مسائل شرعی و عقلی دارند و مبلغین باید مسائل مورد ابتلاء جامعه را مورد بحث و بررسی قرار داده و به شبهات روز به صورت کامل، دقیق، مستدل و قانع کننده جواب دهند.

وی همچنین تصریح کرد: نمی توان بهشت را با خدعه و حیله از خداوند متعال گرفت و نمی توان به بهشت جاودانه رسید مگر با بندگی و اطاعت خداوند متعال؛ تنها راه رستگاری نهایی اطاعت و بندگی خداوند متعال است.

توصیه های رمضانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، به شرح ذیل تقدیم میهمانان ضیافت الهی می گردد.

*رمضان، ماه مغفرت، اطاعت و بندگی

پیامبر اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه مبارک شعبان خطبه ای ایراد کردند و فرمودند: ای مردم ماه رحمت و مغفرت الهی به سوی شما روی آورده است. در این ماه درهای بهشت پروردگار به روی مومنین باز می گردد و بهترین ماه ها و روز ها و ساعت هاست، این ماه را قدر بدانید و آماده ورود به مهمانی الهی و ماه مبارک رمضان شوید.

*پرفضیلت ترین عمل

حضرت امیرالمومنین علی(ع) از پیامبر اکرم(ص) سوال کردند که  یا رسول الله(ص) پر فضیلت ترین اعمال در این ماه چیست،  ایشان در جواب فرمودند: بهترین صفت در ماه مبارک رمضان تقوا و اجتناب از معصیت الهی و عمل به فرامین اوست.

اگر تقوا نباشد و در ماه مبارک رمضان هم فردی مرتکب گناه شود، اعمال وی تباه گردیده و ضایع خواهد شد و از فیوضات این ماه محروم می گردد. ان شاء الله مومنین عزیز برای ورود به این ماه آماده شوند.

*نمی توان بهشت را با خدعه و نیرنگ از خداوند متعال گرفت!

حضرت امام حسین(ع) می فرمایند: ان الله تبارک و تعالی لایخدع عن جنته و لا ینال ما عنده الا بطاعته/ نمی توان بهشت را با خدعه و حیله از خداوند متعال گرفت و نمی توان به بهشت جاودانه رسید مگر با بندگی و اطاعت خداوند متعال؛ تنها راه رستگاری نهایی اطاعت و بندگی خداوند متعال است.

* بهترین فرصت تبلیغ معارف اسلام ناب

 ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تبلیغ معارف اسلامی است، مخصوصا امسال که با اوقات فراغت دانشجویان و دانش آموزان مصادف شده، خوب است که کلاس های مخصوص و ویژه ای برای جوانان عزیز تشکیل یابد، چرا که آنان مورد هدف تهاجمات فرهنگی هستند و باید روی این مسئله توجه جدی کرد. مبادا دشمن، جوانان ما را از دستمان بگیرد و اسیر برنامه های شوم و فاسد خود کند. 

*لزوم توجه جدی به قرآن

یکی از فضائل ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه به خاطر نزول قرآن در این ماه است. رمضان بهار قرآن و فصل تلاوت آن است.

برنامه های قرآنی، خصوصا در ماه مبارک رمضان باید با شکوه تر برگزار شود. جلسه قرآن خوانی و ترتیل در این ماه پر برکت، برنامه ای بسیار مفید و حائز اهمیت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

*ضرورت گسترش برنامه های قرآنی

هر چقدر برنامه های قرآنی در جامعه گسترش یابد از هر جهت چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی شاهد پیشرفت خواهیم بود.

تلاوت قرآن مجید همواره مورد تاکید خداوند متعال قرار گرفته و مورد تاکید پیشوایان دینی است و فرموده اند که “نوروا بیوتکم بنور القرآن”خانه های خود را با نور قرآن نورانی کنید.

با اینکه اهل بیت گرامی پیامبر اکرم(ص) مظلوم واقع شده بودند، به خداوند متعال شکایت نکردند، اما در خصوص مهجوریت قرآن به خداوند متعال شکایت کردند.

*پخش منظم برنامه های قرآنی  از صدا و سیما

پخش برنامه های قرآنی صدا و سیما در ماه مبارک رمضان باید به صورت منظم و برنامه ریزی شده ادامه پیدا کند و از همه دست اندرکاران مجموعه های قرآنی کمال تشکر را دارم.

*پاسخ به سئوالات و شبهات جوانان

 جوانان عزیز در ماه رمضان آمادگی بیشتری جهت پذیرش مسائل شرعی و عقلی دارند و خوب است مبلغین گرامی مسائل مورد ابتلاء جامعه را مورد بحث و بررسی قرار داده و به شبهات روز به صورت کامل، دقیق، مستدل و قانع کننده جواب دهند.

پاسخ به سئوالات و شبهات جوانان عزیز باید یکی از برنامه های مهم مبلیغین باشد و باید با روی خوش و متانت به سئوالات گوش داده و با زبان خوش و در عین حال با دلیل و مدرک در صدد پاسخگویی باشند.

*بررسی حقوق اجتماعی و خانوادگی در منابر

روحانیون و مبلغین عزیز توجه داشته باشند که حقوق اجتماعی و خانوادگی در منابر و جلسات سخنرانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد، چرا که آمار طلاق و ناهنجاری های اجتماعی و اختلافات بین خانواده ها نگران کننده است.

رساله حقوق حضرت امام سجاد(ع) یکی از پر محتوا ترین کتبی است که باید مورد توجه همگان به ویژه مبلغین قرار گیرد.

*تشویق نوجوانان به شرکت در برنامه های مذهبی و نماز جماعت

ماه رمضان، با تعطیلات تابستانی مقارن شده، لذا آموزش و پرورش باید دانش آموزان را به شرکت در نماز های جماعت و مراسمات علمی و مذهبی تشویق نموده و برای پر کردن اوقات فراغت آنان اقدامات لازم را انجام دهد.

*تنوع و جذابیت در برنامه های مذهبی و فرهنگی

برنامه های فرهنگی و مذهبی باید متنوع  و به صورت جذاب برگزار شود، چرا که اگر یکنواخت برگزار گردد، کسل کننده خواهد بود و به تدریج آمار شرکت کنندگان رو به کاهش خواهد بود.

*توجه به نظافت و پاکیزگی مساجد

نظافت و پاکیزگی مساجد در ماه مبارک رمضان، باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که هرکس در مسجد چراغی روشن کند یا غباری بزداید، خداوند متعال قبرش را نورانی خواهد کرد.

*روزه داری را مختص ماه رمضان نکنید

روزه داری را مختص ماه مبارک رمضان نکنید، چرا که سلامت جسم و تن انسان را به دنبال دارد و علاوه بر سلامت جسمی، برکات و فواید بسیاری دارد و مورد تاکید پیشوایان دینی(ع) است.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha