شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
آیت الله العظمی صافی

حوزه/ همایش بررسی ابعاد شخصیتی حضرت خدیجه کبری(س) با پیام حضرت آیت الله صافی و سخنرانی تنی چند از اساتید حوزه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این همایش که غروب پنج شنبه به همت هیئت خادم الرضا(ع) و شبکه جهانی ثامن در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار گردید، حضرت آیت الله صافی از مراجع معظم تقلید ضمن صدور پیامی با تاکید بر لزوم معرفی هر چه بهتر و بیشتر شخصیت حضرت خدیجه(س) به عنوان الگوی همه مردان و زنان عالم خواستار همت و تلاش علما و اندیشمندان برای تبیین خدمات این بانوی بزرگوار شد.

بنا بر این گزارش، مشروح این پیام بدین قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت بانوی بزرگ اسلام، همسر فداکار و مهربان رسول خدا صلی الله علیه و آله و امّ الزهرا و امّ الائمّة النّجباء صلوات الله علیهم، حضرت خدیجه کبری علیها افضل صلوات المقرّبین را به پیشگاه فرزند بزرگوارش حضرت صاحب العصر و الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، و به تمام شیعیان و شما عزیزان حاضر در این مجلسِ با عظمت، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

تجلیل از شخصیتی که حقّ بسیار زیادی بر اسلام، بلکه بر جهان بشریّت دارد، و سهم بزرگی برای پیشرفت این دین آسمانی داشت،‌ بر همه مسلمانان جهان، لازم و واجب است.

حقوقی را که آن حضرت بر آحاد مسلمانان دارد، نمی‌توان در یک مجلس و صدها مجلس بیان کرد؛ بلکه باید اساتید بزرگ و دانشمندان علوم اسلامی و تاریخ‌نویسان صادق، بخش بزرگی از زندگی خود را به معرّفی حیات حضرت خدیجه علیهاالسلام و خدمات فراوانی که به اسلام داشت اختصاص دهند.

او بانویِ بی‌همتایِ حرم نبوّت و مادر یازده اختر تابناک برج امامت بود که خدا خواست ایشان را در عقل و ادب و حکمت و بصیرت و معرفت، نابغه و ممتاز کند. او نمونه‌ی برجسته کمال و نبوغ و فهم و بینش بود که همانند آن را در مردان و زنان کمتر می‌‌توان یافت.

عفّت، نجابت، طهارت، سخاوت، صمیمیت، مهر و وفاداری با شوهر، همه از جمله صفات فاضله ایشان بود.

قبل از اسلام، خدیجه را طاهره و سیّده‌ی نساء قریش می‌خواندند و در اسلام، یکی از چهار بانوئی بود که بر تمام بانوان فضیلت و برتری دارند و غیر از دختر عزیزش حضرت زهرا سلام‌الله علیها، هيچ بانويي اين مقام و فضيلت را نيافت.

خدیجه برای پیامبر عالیقدر اسلام، نعمتی بزرگ و رحمتی از رحمت‌های واسعه الهی بود. پیامبر اکرم که آورنده‌ی بزرگترین رسالت‌های آسمانی بود، از طرف خداوند متعال مأموریت یافت که با تمام خرافات و مظاهر شرک و بت‌پرستی و ظلم و بیدادگری و محرومیت‌های توده‌های ضعیف، و با فقر و جهالت و نادانی و فساد و گناه مبارزه کند؛ و با ستمگران و بت‌پرستان متعصّب و با استعمار و با عادات و سنّت‌های باطل جهاد نماید.

دشمنان برای خاموش‌کردن صدای توحید و بانگ روح‌بخش الله اکبر و لا اله الا الله با هم همدست شدند و به هر طریقی با آن حضرت مبارزه نمودند. آن حضرت را در بیرون خانه آن قدر اذیّت و آزار می‌کردند که نمی‌شود همه آنها را بازگو نمود اما شخصیتی که آن حضرت را دلداری می‌داد و بر جراحت‌های ایشان مرهم می‌گذاشت و با آغوشی باز، و با مهر و عطوفت و ایمان قوی، استقبال می‌نمود، حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام بود.

بانوی بزرگ مکّه که از نظر ثروت و مال در کمال ناز و نعمت و آسایش بود، از زندگی اشرافی و تجمّلات و اموال بسیار و عزّت ظاهری، چشم پوشید و همه را برای پیشبرد اهداف عالی شوهر عزیزش داد و در کنار همسرش در سخت‌ترین شرایط، زندگی نمود و او را یاری کرد.

آری! خداوند متعال، خدیجه را به پیامبرش عطا نمود که او یار بزرگ پیامبر در دعوت به توحید باشد، و خدیجه در اسلام، مقامی پیدا کرد که در بین بانوان غیر از دختر بزرگوارش، کسی آن مقام و افتخار را ندارد.

امروز ما وظیفه داریم که گوشه‌ای از کمالات و صفات بلند آن حضرت را برای جهانیان بخصوص زنان بازگو کنیم و ایشان را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام و پیامبر و شوهرداری به مردم معرّفی نماییم، و راه و روش ایشان را دنبال کنیم.

در پایان از برگزار کنندگان این مراسم با شکوه و از تمام شرکت‌کنندگان محترم تشکّر نموده و مزید توفیقات آنان را در ظلّ عنایات حضرت ولیّ عصر ارواح العالمین له الفداء از خداوند منّان مسألت دارم، و السلام علیکم و رحمة الله و صلّی الله علی سیّدنا محمد و آله الطاهرین.

۸ رمضان المبارک ۱۴۳۶

لطف الله صافی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha