سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
محمود محمدزاده شورا خوزستان

حوزه/ مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان خوزستان، با گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این دفتر در چند سال اخیر، از فعالیت حدود ۱۲۰۰ نفر در ستاد های نماز جمعه استان خبر داد.

حجت الاسلام محمود محمد زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در اهواز، به تشریح فعالیت های ستاد برگزاری نماز جمعه در خوزستان پرداخت و اظهار داشت: در پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ نخستین نماز جمعه پس از استقرار نظام و حکومت جمهوری اسلامی به فرمان امام راحل و به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد؛ پس از اقامه نخستین نماز جمعه تهران، سایر مراکز استان های بزرگ درخواست اقامه نماز جمعه را داشتند.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در خوزستان ادامه داد: در ۲۲ اسفند ماه 1371 با حکم مقام معظم رهبری تشکیلات مرکزی ائمه جمعه وارد مرحله جدیدی شد و به دستور ایشان ۹ تن از روحانیون برجسته به عنوان شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور مسئولیت امر را عهده دار شدند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدزاده با بیان این که نمازجمعه، سبب استحکام بخشی نظام اسلامی می شود، گفت: نماز جمعه تنها نمازی است که به شرط وجود حکومت اقامه شده و نیازمند اجازه و اذن ولی فقیه می باشد.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید «مومنان و صالحان کسانی هستند که وقتی به آنها مکنت (حکومت)عطا کردیم نماز(جمعه) به پا می دارند»، افزود: همچنین در سیره رسول اکرم(ص) مشاهده می کنیم که ایشان پس از ورود به مدینه در نخستین جمعه اقامه نماز کردند و این نشان می دهد که در آیات و سنت نبوی اقامه نماز جمعه کاملا حکومتی بود.

این فعال فرهنگی با اشاره به برخی از آداب برپایی نماز جمعه، ابراز داشت: برابر آداب نماز جمعه در خطبه دوم خطیب  نماز جمعه باید موضوعاتی را مطرح کند که با مردم ، مسائل اجتماعی و معیشت آنها مرتبط باشد.

وی تصریح کرد: نماز جمعه سالم ترین شبکه ای است که ما می توانیم منویات ولی فقیه را با کمترین واسطه به گوش مردم برسانیم.

وی، آغاز فعالیت شورای سایستگذاری ائمه جمعه را سال ۱۳۷۲ عنوان کرد و گفت: این شورا در جهت ارتباط بیشتر با مقام معظم رهبری، تشکیلات اداری خود را از قم به تهران انتقال و در جنب بیت رهبری مستقر شد.

حجت الاسلام محمد زاده با تاکید بر اینکه بدنه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از بخش های مختلف تشکیل شده است، ابراز داشت: معاونت فرهنگی، سیاسی، گزینش، بازرسی، و  امور استان ها  از جمله بخش های شورا است که هرکدام شرح وظایف مربوط به خود را بر عهده دارند.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان خوزستان ادامه داد: در استان ها نیز دفاتر نمایندگی  شورا توسط مرکز راه اندازی شد که مسئول دفتر استانی شورا به پیشنهاد نماینده ولی فقیه هر استان و تایید رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه انتخاب و منصوب می شود.

وی به وظایف دفاتر نمایندگی استانی شورا اشاره کرد و گفت: پیگیری مصوبات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان،  برنامه ریزی سازماندهی و اجرای گردهمایی های استان و ارسال گزارش به امور استان ها، نظارت و ارزیابی ستادهای نماز جمعه در استان، ایجاد وحدت عمل و و هماهنگی بین ستادهای نماز جمعه، اخذ گزارش فعالیت های اجرایی از ستاد های نماز جمعه   استان و ارسال آن به مرکز و گزارش وضعیت سیاسی اجتماعی و فرهنگی استان به مرکز از مهمترین وظایف دفاتر نمایندگی استانی شورا است.

حجت الاسلام محمدزاده افزود: حضور فعال در جلسات مربوط به نماز جمعه های استانی برگزاری گردهمایی استانی و منطقه ای ائمه جمعه کاربرد تمهیدات لازم جهت تقدیر و تشکر از مسئولان و اعضا ستادهای نماز جمعه استان به منظور استمرار بخشیدن به وحدت عمل، هماهنگی ساماندهی، آموزش تشکیلاتی،تبادل تجربیات، و ارائه پیشنهادها  و رهنمودههای کاربردی جهت ایجاد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در ستادهای نمازجمعه از دیگر وظایف دفاتر نمایندگی استانی شورا است.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان خوزستان،با بیان اینکه نظر سنجی های سالیانه این نهاد از برنامه های ثابت دفاتر نمایندگی محسوب می شوند، بیان داشت: نظرسنجی های سالیانه این نهاد در خوزستان با هدف شناسایی و بررسی معضلات و مشکلات صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هر ساله باید آمار حضور فصلی نمازگزاران در ۵۲ هفته سال استخراج شود، یادآور شد: بیشتر آمارها نشان از افزایش جمعیت در محل های برپایی نماز جمعه می دهد، ولی در برخی موارد شاهد کاهش بوده ایم که با پیگیری  های به موقع در رفع  عوامل این کمیت گام برداشته ایم که بیشتر مشکلات عمرانی و سخت افزاری بوده است.

حجت الاسلام محمد زاده ادامه داد: همچنین پیگیری درخواست ها از مردم و مسسولان که خواهان راه اندازی نماز جمعه در مناطق خود هستند از اقدامات این دفتر می باشد.

مسئول دفتر نمایندگی شورا سیاستگذاری ائمه جمعه در استان خوزستان با بیان این که اکنون ۳۹ نماز  جمعه در خوزستان اقامه می شود، گفت: از این تعداد ۸ نماز جمعه در مصلی، ۳۰ نماز جمعه در مساجد و یک نماز جمعه در بقعه امام زاده برگزار می شود.

حجت الاسلام محمدزاده به مهمترین سرفصل های عملکرد دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان خوزستان در سه سال اخیر اشاره و تصریح کرد: برگزاری ۲۹ مورد مراسم معارفه ائمه جمعه استان، ۲۸ گردهمایی ائمه جمعه استان  جهت ساماندهی برنامه ریزی  شکلی و محتوایی، پیگیری و ساماندهی ساخت مسکن و دفاتر ائمه جمعه شهر های آغاجاری ، الوار گرمسیری، چوئبده، دزآب، رامهرمز، مسجد سلیمان، هندیجان، هویزه، و شعیبیه از جمله فعالیت های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان است.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خوزستان، ابراز داشت: فعال کردن ستادهای نماز جمعه در سطح استان به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در اقامه نماز جمعه، برگزاری چندین جلسه آموزشی برای مسئولین ستادها و مجریان و فعالیت قریب به ۱۲۰۰ نفر در ستادهای نماز جمعه استان از دیگر فعالیت های این شورا است.

حجت الاسلام محمد زاده، در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین مشکل در نهاد نماز جمعه را بحث اعتبارات دانست و بیان داشت: اعتبارات استانی نهاد نماز جمعه بستگی به شیوه نگرش و همکاری مدیریت استان دارد که ما از این جهت برای سال ۱۳۹۴ امیدواریم.

 وی به تشریح راه اندازی نهادهای نماز جمعه در شهرستان های استان پرداخت و اظهارداشت: شیوه راه اندازی نهاد نماز جمعه از سه بخش تشکیل شده که شامل درخواست مستقیم مردم ایران، میزان جمعیت محل اقامه نماز جمعه و میزان فاصله مکانی با نزدیکترین محل نماز جمعه که باید از حد شرعی کمتر نباشد و مرحله گزینش امام جمعه هم توسط معاونت محترم گزینش شورای سیاستگذاری انجام می پذیرد.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۲ نقطه از قبیل صیدون، شیبان، عین دو، ترکالکی، شاوور ، صفی آباد، شهر شرافت شوشتر، دارخوین، بستان، الهایی و شهر الوار متقاضی برپایی نماز جمعه هستند، گفت: در این راستا ۱۴ نفر در مرحله گزینش هستند تا به عنوان امام جمعه معرفی شوند.

مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان خوزستان، از زحمات حمایت ها و هدایت های حجت الاسلام و المسلمین تقوی، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان،  ائمه جمعه استان و همه ادارات، ارگان ها، سازمان ها، و به ویژه نهادهای امینتی و انتظامی و اعضای ستادهای نماز جمعه که تنها روز تعطیل خود را به نماز گزاران جمعه اهدا می کنند، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha