چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
صادق محمدی - اصول فقه - مجمع عمومی جامعه مدرسین

حوزه/ نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: اگر در واقع معتقدیم که قرآن می‌تواند شفا و درمان دردهای روحی و روانی انسان‌ها بوده و سعادت بشر را تضمین نماید؛ پس چرا قرآن درمانی با روش‌های جذاب و متناسب با شرایط روز به کار گرفته نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به روند افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه گفت: شبکه‌های اجتماعی تهدیدی بزرگ و جدی برای فرهنگ مذهبی و ملی، بنیان‌های اخلاقی، ثبات خانواده، عزت و کرامت انسانی و باورهای دینی است.

وی با بیان اینکه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر، اقشار مختلف مردم در جهان قابلیت ارتباط و تبادل افکار و ایده‌های خود را دارند، افزود: این نکته بسیار مهم است که امروز مهم نیست که آدمی در چه مکانی و چه حالی باشد؛ بلکه می‌تواند در تمامی عرصه‌ها، پیوسته در حال دریافت یا ارسال عکس‌ها، ایده‌ها، فیلم‌ها و مطالب در شبکه‌های گوناگون اجتماعی داخلی و خارجی باشد و این شبکه‌ها تمامی اقشار جامعه را در برگرفته است.

رئیس انجمن اصول و فقه حوزه عنوان کرد: خیلی مهم است که بدانیم بر اساس آماری که از معتبرترین مرکز امتیاز دهنده سایت‌های اینترنتی اعلام شده، ایرانی‌ها بزرگ‌ترین استفاده کننده از شبکه‌های اجتماعی هستند.

*آیا فیلترینگ برای مقابله با شبکه های اجتماعی کافی است؟

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه این سؤال مطرح می‌شود که آیا فیلترینگ برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی کافی است یا خیر؟، ابراز داشت: فیلترینگ در برخی موارد برای مقابله با این شبکه‌ها لازم و ضروری است؛ البته به هیچ عنوان کافی نیست.

*راه های مقابله با شبکه های اجتماعی

وی با اشاره به راه‌های دیگر مقابله با شبکه‌های اجتماعی علاوه بر فیلترینگ، ادامه داد: ایجاد شبکه‌های قوی و جذاب از سوی مراکز فرهنگی، دینی و ملی می‌تواند برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی بسیار مؤثر باشد.

*نگاهی بر آثار مخرب شبکه های اجتماعی

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به برخی آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی گفت: کاهش روابط خانوادگی و عاطفی، افزایش بیماری‌های روحی و روانی، اضطراب، بیماری‌های عصبی، افت تحصیلی و همچنین تاثیر مخرب بر اعتقادها و عرفان‌های کاذب، برخی از آثار شبکه‌های اجتماعی است.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: اگر در واقع معتقدیم که قرآن می‌تواند شفا و درمان دردهای روحی و روانی انسان‌ها بوده و سعادت بشر را تضمین نماید؛ پس چرا قرآن درمانی با روش‌های جذاب و متناسب با شرایط روز به کار گرفته نمی‌شود.

رئیس انجمن اصول و فقه حوزه بیان کرد: ایجاد فرهنگ مبارزه با شبکه‌های اجتماعی از طریق اطلاع رسانی با رویکرد مذهبی و علمی، می‌تواند برای ایجاد انگیزه و تقویت اطلاعات والدین، جوانان، مسئولین و افراد مرتبط در مبارزه با شبکه‌های اجتماعی مؤثر باشد.

*تبلیغ فردی لازم؛ اما کافی نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان این مطلب که امروز تبلیغ فردی لازم؛ اما کافی نیست؛ خاطرنشان ساخت: تبلیغ فردی و سنتی بخشی از جامعه را می‌تواند پوشش دهد؛ اما امروز ایجاد جبهه‌های تبلیغی در سطوح گوناگون جامعه چه در میان نخبگان و چه مردم عادی، بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه جبهه‌های تبلیغی در مقابل جبهه‌های منحرف دشمنان از دیرباز وجود داشته است، اظهار داشت: در زمان حضرت موسی(ع)، فرعون جبهه بسیار قوی در مقابل آن حضرت تشکیل داد که اگر توانایی‌های حضرت موسی(ع) بر آن روش مبارزه فرعون غلبه نداشت، قطعاً با شکست روبه‌رو می‌شد.

*رسالت امروز حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی

رئیس انجمن اصول فقه حوزه اذعان داشت: امروزه حوزه‌های علمیه و مراکز و مؤسسات فرهنگی رسالت بسیار مهمی در مقابله با شبکه‌های اجتماعی دارند و می‌توانند از جهت محتوایی و نرم‌افزاری کمک کنند.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین بیان کرد: رسانه ملی از بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌تواند در راستای ایجاد جبهه بسیار مؤثر در مقابله با شبکه‌های اجتماعی موجود در جامعه نقش مهمی را ایفا نماید.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha