جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 356393
۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
احمد الطیب الازهر

حوزه/ اکنون مسئولیت ما این است که در امور دین و فتوا بر مسلمانان آسان بگیریم و احوال و شرایط زمان را در صدور فتوا در نظر بگیریم نه اینکه فقط در صدور فتوای قتل و تکفیر و خونریزی آسان بگیریم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، احمد الطیب شیخ الازهر در سخنان خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس بررسی اشکالات فتوا در مصر، از فتوای برخی علما در مورد تحریم کالاهای عتیقه و مجسمه و کسب درآمد از راه نقاشی و تصویر و فتوا دادن به وجوب تخریب آثار هنری به نام اسلام انتقاد کرد و گفت: برخی از کسانی که فتوا می دهند تحریم مطلق را به صورت بی رویه استفاده می کنند در حالی که فتاوای آنها محل بحث می باشد.

وی افزود: تحریم مجسمه سازی در صدر اسلام با توجه به عادت مردم آن دوران در پرستش بت ها صورت گرفته و برای جلوگیری از این عادت لازم بود مجسمه سازی تحریم شود، اما اکنون پس از زوال بت پرستی و تثبیت توحید در میان مسلمانان تحریم مجسمه سازی چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

شیخ الازهر گفت: پیامبر اسلام پیش از آنکه از دنیا برود در مورد خطر شرک به ما اطمینان داد، اما اکنون مسئولیت ما این است که در امور دین و فتوا بر مسلمانان آسان بگیریم و احوال و شرایط زمان را در صدور فتوا در نظر بگیریم نه اینکه فقط در صدور فتوای قتل و تکفیر و خونریزی آسان بگیریم.

وی خاطر نشان کرد فتواهای افراطی باعث شده مسلمانان از رسیدن به جایگاه شایسته خود در میان امت های جهان باز بمانند و هنوز هم فتواهایی وجود دارد که با توجه به شرایط روزگار گذشته صادر شده و لازم است از این به بعد این فتواها با توجه به شرایط روز مورد بازنگری واقع شود.

کلمات کلیدی: شیخ الازهر، احمد الطیب، بررسی اشکالات فتوا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha