سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی رهبر

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: امام رضا (ع)با حضور خود در ايران، فرصت مناسبی را برای نشر فرهنگ شیعه فراهم کردند و به خاطر مرتبه علمی ایشان خراسان در آن زمان به مرکز علمی جهان اسلام تبدیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر، در گفت و گو با خبرگزاری«حوزه» در اصفهان، درباره ابعاد شخصیتی و علمی امام رضا (ع) اظهار کرد: وجود مبارک امام رضا (ع) در ايران  فرصت بسیار خوبی را  برای نشر فرهنگ شیعه و مکتب علوی در خراسان فراهم كرد، به بیان دیگر ایشان تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

افزود: مامون عباسی بر آن بود تا حضرت را به مرو بیاورد و با سیاست نرم ایشان را در محاصره قرار دهد، مامون عباسي، حضرت را ملزم به حرکت از مدینه کرد به طوری که امام در مدینه خبر از شهادت خود داد، اما امام رضا (ع) از این تهدید و این شرایط برای نشر فرهنگ اهل بیت (ع) به بهترين نحو ممكن استفاده کردند.

امام جمعه موقت اصفهان، در تشریح ابعاد علمی امام رضا (ع) بیان کرد: در خراسان محافل علمی بزرگی تشکیل می شد وبزرگان دیگر ادیان در آن شرکت می‌کردند و حضرت را "یا عالِمَ المُسلمین" خطاب قرار می‌دادند و ایشان را به عنوان یک قطب علمی و فرهنگی زمان خود می‌شناختند.

وی گفت: شیعیان بسیاری از سراسر کشور خدمت ایشان می‌رسیدند و از محضرشان استفاده می کردند، خراسان به برکت وجود ایشان به یک قطب فرهنگی، علمی و هدایی برای دفاع از اهل بیت (ع) تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین رهبر افزود:   امام رضا (ع) در مناظره هایی که با یهودی ها و مسیحی ها داشتند، به گونه ای سخن می گفتند که آنها در برابر حضرت سر تسلیم فرود می آوردند و حقانيت دين اسلام و مذهب تشيع بر همگان مشخص مي شد.

وي تاكيد كرد: امام رضا (ع) به "عالم آل محمد" معروفند، البته این صفت برای تمامی ائمه است اما در روزگار حضرت به نوع دیگری تجلی کرد، به گونه ای که مامون متوجه این شد که با حضور حضرت پایه های حکومت خودش سست می‌شود و به همین علت ایشان را شهادت رساند.

 وی با بیان تاثیرات ورود حضرت به ایران بیان کرد: امام رضا (ع)، فرهنگ اهل بیت (ع) و فرهنگ علوی را به ایران آوردند و ایران از آن زمان به عنوان مرکز تشیع و امامت و ولایت قرار گرفت.

حجت الاسلام رهبر در بخش پایانی سخنان خود، خاطرنشان کرد: اخلاقیات، فضائل، دانش، کرامت، عظمت، احسان و نیکوکاری در زندگانی امام رضا (ع) به نحو احسن دیده می‌شد.،امروزه ایشان را قبله هشتم می گوییم، یعنی به تعبیری قبله واقعی همان ولایت و امامت است که در وجود حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تجلی می یابد.

انتهای پیام/313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha