جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت‌الله شبیری

حوزه/ آیت الله العظمی شبیری زنجانی به برخی استفتائات مقلدین در خصوص حج پاسخ گفتند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید را منتشر می کند.

کفایت قصد در نیت اعمال حج

پرسش: آیا در نیت احرام و سایر اعمال حج، قصد انجام عمل کافی است و یا گذراندن از قلب، یا به زبان آوردن آن لازم است؟.

پاسخ معظم له: به زبان آوردن نیت در هیچ یک از اعمال حج لازم نیست. بلی کسی که می‌ خواهد مُحرم شود، باید نیّت احرام عمره یا حج را انشاء کند، یعنی از قلب خود بگذراند که مثلاً ـ خود را مُحرم به عمرۀ تمتع از حجة الاسلام قرار می دهم و در سایر اعمال حج بناگذاری قلبی نیز لازم نیست و همین که برای خداوند متعال و با قصد، عمل را انجام می ‌دهد، کافی است.

منع از سفر حج به علت بیماری قلبی

پرسش: در صورتى كه شخص هزینه حج را داشته باشد ليكن به علت بيمارى قلبی، مقامات پزشكى سازمان حج و زيارت تشرّف را خالى از خطر ندانسته و تجويز ننمايند، آيا بايستى براى انجام حج نائب بگیرد؟.

پاسخ: چنانچه شخصی که استطاعت مالی دارد از پیدا کردن استطاعت بدنی ناامید شود باید در اولین سال ممکن برای حج نائب بگیرد.

اخراج از محدوده طواف توسط مامورین نظافت

پرسش: گاهى مأمورين نظافت مسجدالحرام از كنار كعبه دست به دست هم مى ‏دهند و همان طور توسعه مى ‏دهند تا انسان از مَطاف خارج مى‏ شود، آيا به همين مقدار بيرون كردن از مطاف، ضرورت حاصل است كه طوافش در خارج از مَطاف صحيح باشد يا بايد صبر كند تا نظافت تمام شود؛ و اگر افرادى گمان مى ‏كردند كه ضرورت است و طواف را انجام دادند، حال تكليفشان چيست؟.

پاسخ: اگر امكان دارد كه در محدوده، طواف كند، بايد صبر كند و در محدوده طواف كند و در اين صورت طواف در خارج حد صحيح نيست ولی در ایام شلوغ (مانند ایام شلوغ حج و ماه رمضان) که طواف در محدوده، در شب و روز برای معمول حجاج مشقت شدید دارد، رعایت محدوده مقام لازم نیست.

فاصله بین طواف و نماز آن

پرسش: آیا بین طواف و نماز طواف فاصله انداختن جایز است؟ در صورت اقامه نماز جماعت یا انجام عمل استحبابی دیگر مانند نماز مستحبی آیا خللی به طواف وارد می شود؟.

پاسخ: نماز طواف از توابع و ملحقات طواف است و نباید بدون عذر بین آن و طواف به قدری فاصله بیندازد که عرفاً از توابع طواف به حساب نیاید ولی اگر به جهت عذری مانند تشکیل صفوف جماعت یا تجدید وضو به تأخیر بیفتد، اشکال ندارد و اگر بدون عذر نماز را به تأخیر انداخت باید بعد از خواندن نماز، طواف و نماز را اعاده کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha