سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
استاد رشاد

حوزه/ امروز مردم ما بسیار آگاه بوده و نسلی داریم که به صورت کاملا خود آگاه مسائل مهم کشوری و جهانی را درک می کنند و می دانند چه نقشی بر ساخت تاریخ آینده جهانی ایفا می کند .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، در مراسم آغازین سال تحصیلی  95-94و همچنین افتتاح ساختمان امام رضا(ع) این حوزه، با تبریک نوروز معنویت و بصیرت حوزه های مترقی شیعی، خطاب به طلاب حاضر در مراسم گفت: خدا را شاکر باشید که در میان صنفوف متنوع این نسل، شما طلبه ها به اردوی حضرت حجت(عج) راه یافته اید.

وی در ادامه تصریح کرد: در روزگاری زندگی می کنیم که شاید بعد از عهد بعثت و عصر ائمه(ع) در طول تاریخ چنین عصر و روزگاری نبوده است  ونمونه آن را تاکنون تجربه نکرده  و  هیچ نسلی چنین روزگار شگرفی و چنین عصر پر حادثه را درک نکرده است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، افزود:  به تعبیر مقام معظم رهبری ما در پیج تاریخی قرار داریم، یعنی مقطعی از تاریخ دارد ساخته می شود و چند سال دیگر عالم، خواهد فهمید که این عهد چه روزگار عجیبی بوده و چه اتفاقاتی در ایران رخ داده است.

وی افزود:  امروز مردم ما بسیار آگاه بوده و نسلی داریم که به صورت کاملا خود آگاه، مسائل مهم کشوری و جهانی را درک می کنند و می دانند چه نقشی بر ساخت تاریخ آینده جهانی ایفا می کند . کمتر نسلی پیدا می شود که آگاه به زمان خویش باشند و بتوانند نقش موثری در تحولات تاریخی داشته باشند.

وی بیان داشت: البته دنیای اسلام دو سده است بیدار شده و رفته رفته این بیداری بالنده گشته و ژرفای خاصی یافته است که حاکی از تحول دنیای اسلام است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه مسلمانان در حال یافتن هویت واقعی خود هستند گفت: در چنین شرایطی رسالت حوزه به عنوان  اولین مرجع دنیای اسلام بسیار  سنگین است، حوزه باید بداند که چه سهمی از این تحول دارد و طلبه ها چگونه باید عهده دار چنین رسالت بزرگی شوند.

وی افزود: امروز طلبه ، مدرس، و مدیر حوزه در چاردیواری این مدرسه تنها به تحول نهادی و سازمانی نمی اندیشید بللکه به مدیریت جهان فکر می کنند.

استاد رشاد، خطاب به والدین طلاب این حوزه اظهار داشت: اولیا بدانند فرزندانشان وارد فرایندی علمی تربیتی و تاریخ ساز شده اند ، طلبگی به اندازه انسانیت و به میزان گشودگی افق تاریخ ، میدان رشد بسیاری در پیش رو دارد.

تولیت حوزه امام رضا(ع) با اشاره به سابقه درخشان حوزه های علمیه، تصریح کرد: حوزه های علمیه  توانستند در طول عمر خود، علمایی چون امام خمینی(ره) ، آیت الله العظمی بروجردی ، استاد عبدالکریم حائری، علامه طباطبایی، شهید مطهری و شیخ طوسی هارا بپروارنند  که فخر هر زمانی به شمار می روند و این مسئله در حوزه ها امکان پذیر است چون میدان رشد و بالندگی کمال باز و گسترده است.

رئیس شورای حوزه تهران، گفت: نظامی که با چالش های بسیار مواجه است در این حوزه می خواهد احیاء شود و ما در اجرای آن مصمم و جدی هستیم که حوزه ای عمیق و اصیل  داشته باشیم.

وی با اشاره به  وجود دو نگاه نسبت به  سیستم آموزشی گفت: عده ای تصور دارند حوزه باید همچون  گذشته سنتی حرکت کند،عده ای دیگر هم معتقدند حوزه باید شبیه دانشگاه شود اما در این میان مجموعه ما می گوید حوزه را اصیل، سنتی، تاریخی و عمیق با همان اصالت حفظ کرده و در عین حال همگام با پیشرفت به جلو می رویم .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha