جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ افتتاحیه دوازدهمین سال دروس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه بارها به مسئولان نظام تاکید کرده ایم، امروز حوزه علمیه حرف برای دنیا دارد، گفت: حوزه حرف های بسیاری برای بیرون از ایران و مراکز علمی و نخبگان دنیا دارد اما متاسفانه اسباب و وسایل فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه  بیستمین سال دروس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن همایش این مرکز برگزار شد، با بیان اینکه در این مرکز جناح بندی سیاسی وجود ندارد، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی در این مرکز حاکم است؛ چرا که مرحوم آیت الله العظمی فاضل می فرمود، «عمرم را در انقلاب صرف کردم و از اول جوانی پای انقلاب و امام بودم و سرسوزنی نسبت به راه امام(ره) تردید نکردم».

وی با بیان اینکه سیاست های کلی نظام و افکار سیاسی امام(ره) و رهبری معظم انقلاب در این مرکز حاکم می باشد، اظهار داشت: از اول دنبال این بودیم که جناح های سیاسی به این مراکز لمطه نزنند و بخواهند از این مجموعه ها برای اهداف خود استفاده کنند، چرا که بزرگ ترین خیانت است.

*ورود طلاب به جناح های سیاسی، خیانت است 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: جناح های سیاسی دنبال این هستند طلاب فاضل را برای خود مصادره کنند؛ اگر طلبه ای که باید در روح و نفوس مردم تاثیرگذار باشد علم جناح سیاسی را بر دوش بکشد، خیانت شده است.

*حوزه فوق گروه های سیاسی است

آیت الله فاضل تصریح کرد: ما تلاش کردیم از ابتدا وارد چپ و راست و اصلاح طلبی و اصولگرایی نشویم؛ چرا که حوزه را فوق این ها می دانیم.

*حوزه برای دنیا حرف دارد

وی در ادامه با بیان اینکه بارها به مسئولان نظام تاکید کرده ایم، امروز حوزه علمیه حرف برای دنیا دارد، افزود: در جلسه با رئیس سازمات ارتباطات مطرح کردیم ، شما باید حوزه علمیه را به دنیا معرفی کنید؛ چرا نباید پژوهش ها و تحقیقات حوزه از قم بیرون نرود؛ متاسفانه هنوز حوزه علمیه نجف خالی از پژوهش ها و تحقیقات 50 ساله اخیر حوزه علمیه قم است. 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه بسیاری از کتب فقها و بزرگان حوزه در عراق وجود ندارد، ابراز داشت: مرحوم آیت الله العظمی فاضل به مسئولان حوزه می گفت «نمایشگاه دائمی درست کنید تا هرکسی از بیرون حوزه می آید محصولات حوزه را مشاهده کند».

*با مراکز جهانی بحث علمی داریم

آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا نباید دنیا از حرف های حوزه اطلاع داشته باشد، اظهار داشت: امروز ما با مدعیان حقوق بشر و سازمان ملل نه تنها بحث سیاسی بلکه بحث های علمی قوی داریم؛ امروز شاید برای نخستین بار، بیانیه حقوق بشر مورد نقد علمی قرار گرفته است؛ اما چه کسی باید این دستاوردها را به دنیا معرفی و اطلاع رسانی کند.

وی افزود: استدلال های فقه شیعه در زمینه کشتار جمعی بسیار قوی و غنی است اما دنیا اطلاع ندارد.

این عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: امروز فقه و تفسیر و کلام شیعه در دانشگاه های آمریکا و اروپا از لسان عالمان شیعه بیان نمی شود؛ اساتید یهودی اعتقادات شیعه را می گویند.    

*حوزه آماده انتقال فکر شیعه به جهان است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه امروز حوزه علمیه آمادگی انتقال فکر شیعه به جهان را دارد، ابراز داشت: حوزه حرف های بسیاری برای بیرون از ایران و مراکز علمی و نخبگان دنیا دارد اما متاسفانه اسباب و وسایل فراهم نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به حضور یکی از اساتید الازهر مصر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، اظهار داشت: وی پس از بازدید از این مرکز تاکید کرد «نگاه و فکرم به مرجعیت شیعه تغییر یافت چرا که مشاهده کردم به دنبال پاسخ به مشکلات دنیای اسلام هستید».

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار با عنوان فقه و اصول آغاز شد، گفت: امروز بخش تفسیری بسیار قوی و خوبی در این مرکز وجود دارد که این شیوه در حوزه قم نیست؛ مراکز تخصصی تفسیری در قم داشتیم، اما بعد از گذراندن دوره های متعدد، مفسر و متخصص قرآن تحویل حوزه ندادند.

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه به دنبال علم و معرفت به تاویل کتاب خدا هستیم، ابراز داشت: طلبه اگر ارزش طلبگی خود را نداند و این توهم را داشته باشد که راه دیگری بر این راه تفضیل دارد، تمام نعمت های خدا را تحقیر کرده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به بیانات حضرت آیت الله فاضل مبنی بر اینکه به دنبال تحول در حوزه علمیه هستیم، گفت: این هدف با تربیت فقهای ارزشمند برای تبیین فقه شیعه به عالم اسلام دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در تاسیس چنین مراکزی تردید وجود داشت، تصریح کرد: شاید اکنون نیز برخی از اساتید بزرگوار این ذهنیت را داشته باشند که چرا در درون حوزه چنین مجموعه هایی ایجاد و نخبگان از درس های بیرون جدا و در مجموعه های خاص قرار داده می شوند.

*لزوم برنامه ریزی ویژه برای طلاب نخبه حوزه

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مکرر به این مسئله پاسخ داده شده است، گفت: امروز تمام مجوعه های آموزشی در دنیا به این ضرورت رسیده اند که برای نخبگان باید برنامه خاص داشت و استعدادهای درخشان را شناسایی کرد؛ امروز زمانی نیست که تفکیک را انجام ندهیم و بگوییم همه با یک برنامه و روش حرکت کنند؛ بطلان این فکر برهمه روشن است. 

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه مسئولان حوزه برای نخبگان برنامه های قوی ایجاد کنند، ابراز داشت: امروز مراکز متعدد فقه و اصول در حوزه قم تشکیل شده که باید هم تشکیل شود.

وی بر لزوم شناسایی استعدادهای نخبه تاکید کرد و گفت: اگر روحانی که باید در حوزه بماند و تدریس کند و روحانی که در داخل ایران تبلیغ می کند یک شرایط را داشته باشند با وضعیت روحانی که بخواهد در خارج از کشور به تبلیغ دین بپردازد، کاملا متفاوت است.

*لزوم تربیت فقیهان مفسر برای تبلیغ در اروپا

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سفر خود به اروپا در پیش از ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: حوزه باید برای تبلیغ در خارج از کشور، طلابی را با برنامه های خاص تربیت کند؛ مقصود از این مسئله این نیست که سطح علمی را پایین بیاوریم و بگوییم طلاب را دانشگاهی تربیت کنیم چرا که این مسئله نتیجه عکس می دهد.

آیت الله فاضل با بیان اینکه فقر فقیه مجتهد و مفسر در خارج از کشور مشهود است، ابراز داشت: مردم و فرهنگ اروپا نیازمند به فقها و مجتهدان عالمان به قرآن هستند. 

وی افزود: این فکر را پیگیری خواهیم کرد که برای خروجی های مرکر فقهی ائمه اطهار(ع)، دوره های چندساله برگزار و تعدادی از آنها را در حد وسع خود به کشورهای خارجی اعزام کنیم.

این عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: امروز متوجه ضرورت تشکیل این مراکز هستیم چرا که خروجی های این مراکز می توانند برای تبلیغ در کشورهای خارجی مفید باشند.

*پاسخگویی به نیازهای پژوهشی مراکز دولتی

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با اشاره به موفقیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در زمینه پژوهش، ابراز داشت: امروز بسیاری از مراکز  جمهوری اسلامی برای رفع نیازهای پژوهشی فقهی خود به این مرکز مراجعه می کنند چرا که پژوهش های فقهی این مرکز اطمینان بخش است. 

وی با بیان اینکه امروز در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی، «فقه دفاع و امنیت» را دنبال می کنیم، اظهار داشت: همچنین برای تبیین فقه رسانه، سیاست، قضا و کودک هسته های خوبی تشکیل شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: سال های بسیاری دنبال این بودیم که پژوهش تطبیقات قواعد فقهیه را با عناوین مختلف استخراج کرده و منتشر کنیم که این امر اخیرا صورت گرفت؛ همچنین پژوهش تمسک اهلبیت(ع) به آیات قرآن نیز منتشر شد. 

*حوزه نیازهای پژوهشی نظام را رفع کند

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه امروز باید به رفع نیازهای پژوهشی نظام اسلامی بپردازیم، اظهار داشت: دوسال در زمینه حرمت سلاح های کشتار جمعی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) جلسات بسیار عمیق فقهی تشکیل شد و مقالات خوبی استخراج و در اختیار قرار داده شد.

وی با اشاره به فعالیت بخش تخصصی کلام و مذاهب اسلامی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: این مرکز در ارتباط با تکفیری ها، نشست های بسیار خوبی برگزار کرد که برای حوزه نیز موثر بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایمان به خداوند بالاترین نعمت ها است، اظهار داشت: بعد از این مسئله، علم به کتاب خدا و معرفت به تاویل خدا از افضل اعمال است.

وی افزود: کسانی که دروس عمومی حوزه را به نحو احسنت بگذرانند و در مباحث اصولی صاحب مبنا شوند، می توانند عارف و عالم به کتاب خدا و تاویل کتاب خدا شوند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به تفکیک ظاهری تفسیر و کلام از فقه و اصول، گفت: واقعیت این است که این دروس با هدف علم و معرفت به کتاب خداوند منتهی می شود.

آیت الله فاضل با بیان اینکه بحث تفسیر قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار داشت: اگر کسی فقه و اصول قوی نداشته باشد، نمی تواند تفسیر قوی داشته باشد و اساسا در همه مباحث قرآنی این چنین است. 

وی افزود: هنگامی که تفسیر قرآن را یک فقیه یا اصولی مطرح کند با کسی که آگاهی از فقه و اصول نداشته باشد، تفاوت بسیاری وجود دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان به بیان توصیه ای به اساتید این مرکز پرداخت و گفت: از این شرایط به نحو احسنت استفاده کنید و به دنبال تربیت مفسر فقیه و مدافع مکتب اهلبیت(ع) باشید.

وی خاطرنشان کرد: طلاب به مباحث علمی و تهذیبی اهمیت دهند که عدم اهتمام به تزکیه نفس یکی از مشکلات حوزه است. 

انتهای پیام/313/33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha