یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شوقی علام

حوزه/ مفتی مصر گفت: این روزها برخی از افراد بی علم و پرجرأت، خود را در معرض مشورت مردم قرار می دهند و این امر موجب به هم ریختن صفوف مسلمانان شده و این مشکل راه چاره ای ندارد مگر اینکه مردم به اهل خبره و افراد مورد اعتماد مراجعه کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر شوقی علام مفتی مصر در سخنران خود با موضوع "فتوا و ضوابط آن" در دوره آموزشی انجمن جهانی فارغ التحصیلان الازهر که برای 18 مدرس دانشگاه های اسلامی اندونزی برگزار می شد گفت: فقیه باید به ادله احکام، معرفت فراگیر و احاطه داشته باشد و علوم قرآن و حدیث را از بر باشد و مواضع اختلاف فقها را بداند و علاوه بر اینها از زندگی و احوال مردم و واقعیت های زمان خود نیز آگاه باشد.

وی افزود: مفتی برای صدور فتوا باید ضوابط آن را رعایت کند و از ادله شرعی و موراد اجماع علما کمک بگیرد و همیشه طرف ارجح را رعایت کند و فتوا را با توجه به واقعیت های موجود و شرایط روز صادر کند.

مفتی مصر سپس در مورد بی نظمی و هرج و مرج در فتوا هشدار داد و گفت این اتفاقی است که در عصر ما رخ داده و هرکسی به خود اجازه می دهد فتوا صادر کند و بدین ترتیب برخی از افراد بی علم و پرجرات، خود را در معرض مشورت مردم قرار می دهند و کار به جایی می رسد که امروز شاهد هستیم و این مشکل راه چاره ای ندارد مگر اینکه مردم به اهل خبره و افراد مورد اعتماد مراجعه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha