دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام احمد شرفخانی

حوزه/ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ،با اشاره به برگزاری سوگواره عاشورایی در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور در ایام محرم گفت: بیش از شش هزار روحانی از حوزه های علمیه سراسر کشور در سخنرانی ها و برپایی خیمه های معرفت در سراسر کشور مشارکت دارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز طی سخنانی گفت : این مبلغان و روحانیون اعزامی برای سخنرانی در مراسم های عزاداری و همچنین برپایی گفتمان های دینی و بیان احکام و حضور در خیمه های معرفت به استان ها اعزام می شوند.

حجت الاسلام شرفخانی، ادامه داد: موقوفات مرتبط با عاشورا و عزاداری حسینی دارای سه طیف نیت ؛ روضه خوانی ، تعزیه داری و اطعام عزاداران هستند که در مجموع 50 هزار موقوفه با نیات مرتبط با عزارداری امام حسین (ع) در کشور داریم؛ از میان این موقوفه ها، 33 هزار موقوفه دارای نیت تعزیه داری امام حسین (ع) هستند و همچنین در بحث نیات مرتبط با اطعام نیز 86 هزار نوع نیت شناسایی شده است که هرکدام دارای قیدهای زمان و مکان متفاوتی است.

وی گفت: امسال طرح ملی «سوگواره بصیرت عاشورایی» در دهه اول ماه محرم در 2780 بقعه متبرکه و امامزاده برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف، با اشاره به اینکه شعار محوری برنامه های بصیرت عاشواریی «هیهات منا الذله» است ، گفت : ان شاء الله این شعار با حضور هیات های مذهبی در روز عاشورا در امامزادگان طنین انداز می شود.

وی، با اشاره به اینکه در روز سوم شهادت امام حسین (ع) محافل انس با قرآن کریم با حضور اساتید و قاریان برجسته قرآن کریم در امامزادگان برگزار می شود ، افزود : این محافل انس با قرآن کریم با هدف اهدای ثواب قرائت ها به امام حسین (ع) و شهدای کربلا برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی، با اشاره به اینکه کتابچه هایی به منظور تبیین شخصیت امام حسین (ع) ، حادثه عاشورا و بهره گیری از عبرت های عاشورا در امامزادگان توزیع می شود ، افزود : امسال از محل درآمد موقوفات مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) ، 33 میلیارد تومان برای روضه خوانی ، تعزیه داری و اطعام عزادارن حسینی هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حمایت از هیات های مذهبی همانند سال های گذشته در دستور کار سازمان اوقاف است ، افزود : این حمایت ها و کمک ها براساس نیات واقفان که قیدهایی مشخص کرده اند و همچنین شاخص های تعیین شده از سوی سازمان اوقاف مبنی بر وجود برنامه های قرائت قرآن ، سخنرانی ، بیان احکام و عزاداری در مراسم های هیات ها صورت می گرد..

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به اینکه سال گذشته به 13 هزار هیات در سراسر کشور کمک رسانی شد ، گفت : اطعام عزاداران حسینی نیز به صورت هدفمند انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال سعی شده است تا نواقص برنامه ای سال های گذشته پوشش داده شود ، تصریح کرد : عزاداری امام حسین (ع) مختص شیعیان نیست و مسیحیان و اهل سنت نیز در مراسم های عزاداری امام حسین (ع) حضور پیدا می کنند و حتی برنامه های عزاداری اختصاصی برای امام حسین (ع) دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha