دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم

حوزه/ مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات گفت: مجالس عزاداری باید مجالس بیان معارف اهل بیت(ع) و امام حسین (ع) باشد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ارزشمندی ایام محرم نسبت به ایام دیگر، گفت: محرم زمانی است برای تقویت و ارتقا اندیشه دینی و در طول تاریخ عامل اصلی بقا و تقویت اسلام بوده است.

وی بیان کرد: عاشورا دارای پیام های بسیار مهمی است که هم بعد عقلانیت، هم بعد معنوی و روحانی انسان در آن تقویت می‌شود.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات با بیان اینکه لازم است هرچه بیشتر به حفظ ارزش‌های عاشورایی اهتمام داشته باشیم گفت: بیشترین اهتمام برای حفظ شعائر عاشورا را امامان معصوم(ع) داشته اند و بسیار مقید بودند که مجالس عزاداری برگزار شود.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) است ادامه داد: امام صادق(ع) خطاب به فضیل فرمودند که من شنیده‌ام که شما شیعیان دور هم جمع می‌شوید و عزاداری ما را برپا می‌دارید. حضرت ادامه دادند کسی که مجلس عزاداری امام حسین(ع) را برپا می‌کند و در آن معارف اهل‌بیت(ع) بیان می‌شود حتی اگر مقدار بسیار کمی اشک بریزد خداوند تمام گناهان او را مورد بخشش قرار می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم گفت: اینکه امام صادق (ع) به برگزاری عزاداری اهمیت می‌دهند نشان می دهد که ما تکلیفی اخلاقی و ارزشی داریم که دور هم جمع شده و برای اهل بیت(ع) عزاداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) و ائمه معصومین(ع) برای بیان معارف به شهادت رسیدند تصریح کرد: در این روایت امام صادق(ع) توصیه می‌کنند که مجالس عزاداری باید مجالس بیان معارف اهل بیت(ع) و امام حسین (ع) باشد.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات با بیان اینکه خواسته دیگر امام صادق(ع) اشک و گریه و ابراز عواطف نسبت به اهل بیت(ع) است گفت: در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) علاوه بر بیان معارف، باید سعی شود که اشک در چشم‌ها جریان پیدا کند و در این مراسم ها عواطف انسان تحریک شود.

وی با بیان اینکه مجالس عزاداری باید مجالس احیای سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) باشد عنوان کرد: باید زمانی که در این مراسم ها حضور پیدا می‌کنیم بر معرفت ما افزوده شود.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم گفت: اگر در این مراسم ها چیزهایی بیان شود که واقعیت ندارد و حرف‌هایی بزنیم که ائمه(ع) ناراحت شوند نه تنها ارزشی ندارد بلکه می تواند صدمه‌ای بر مکتب اهل بیت(ع) نیز باشد.

وی ادامه داد: مخصوصا در شرایط کنونی که تمام اقدامات ما در فضای مجازی قرار داده می شود و دشمنان ممکن است سو استفاده کنند ما باید سعی کنیم که در این مجالس هر چیزی را مطرح نکنیم.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات گفت: به طلابی که علاقه‌مند به ارتقا مکتب اهل‌بیت(ع) هستند توصیه می‌کنم که سعی کنند در مجالس اهل‌بیت(ع) حق مطلب و حقوق اهل‌بیت(ع) را بیان کنند.

وی ادامه داد: این به این معنا نیست که به سایر مذاهب اسلامی اهانت کنیم، بلکه می شود معارف اهل‌بیت(ع) را بیان کرد و در عین حال کوچک‌ترین اهانتی به دیگر مذاهب نشود.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم بیان کرد: مداحان عزیز باید سعی کنند که در اشعارشان رعایت کرده و مطالبی را بیان کنند که با معارف اهل بیت(ع) ارتباط داشته باشد، چراکه آنها نیز در بیان معارف اهل بیت(ع) مسئولیت دارند.

وی ابراز داشت: عده‌ای از جوانان هستند که در طول سال تنها در این ایام به مجالس اهل بیت(ع) وارد می شوند و باید سعی شود که در این مجالس جرقه‌هایی از معارف در آنها احیا شود.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات گفت: مسئولین هیات های مذهبی در دعوت از مبلغین و مداحان دقت کنند و کسانی را دعوت کنند که معارف اهل بیت(ع) را برای مردم بیان می‌کنند و از بیان خرافات می‌پرهیزند.

وی بیان کرد: مخاطبین و کسانی که در مجلس شرکت می کنند نیز در این مورد مسئولیت دارند و باید پای سخن و مداحی کسانی بنشینند که با بیان راوایات و سنت اهل بیت(ع) دل آنها را زنده نگه می دارد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha