سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی

حوزه/ دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نهضت عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) را بالاترین دستگاه انسان سازی در طول تاریخ توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با  تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و اصحاب گرانقدر ایشان اظهار داشت: نهضت عاشورای امام حسین(ع)، بالاترین دانشگاه انسان سازی است و بی شک عزاداری های دهه اول محرم ، بهترین فرصت برای تغییر انسان است تا بتواند به برکت نام و یاد سیدالشهدا(ع) راه سعادت دنیا و آخرت را پیدا کرده و در آن مسیر مقدس گام بردارد.

چرا امام حسین (ع) کشتی نجات است؟!

وی همچنین افزود: اساساً معنای این که می گوییم امام حسین (ع) رحمت الله الواسعه و باب نجات الامه می باشد، همین است ؛ یعنی کشتی نجات و چراغ هدایت در همه تاریخ ؛ کشتی ای که هر کسی خود را به آن برساند و سوارش شود ، بی تردید نجات خواهد یافت و از ضلالت ها و گمراهی ها رهایی می یابد.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به این که نکته که فرارسیدن دهه نخست ماه محرم ناظر به برپایی یکی از شعائر بزرگ دینی به ویژه در رابطه با مکتب تشیع استف گفت: بی شک حفاظت از این امرمهم ،وظیفه همه عالمان دین و دلسوزان مکتب اهل بیت(ع) می باشد، چنان که در طول تاریخ نیز حقاً و انصافاً همین گونه بوده است.

مراقب رسوخ خرافات و بدعت ها باشیم

وی تاکید کرد: یکی از موارد مهمی که در چنین ایامی حتماً باید بدان توجه داشت، هوشیاری در برابر ورود و شیوع خرافات و بدعت ها در عزاداری های حسینی است چه آن که در این صورت خطر رنگ باختن معارف اصیل عاشورایی کاملاً احساس می شود و لذا باید با تقویت بصیرت دینی مردم مراقب بود که این هدف دشمنان محقق نشود.

عضو هیئت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین افزود: البته ناگفته پیداست که ما در همه دوران نیاز به فعالیت هایی در رابطه با بصیرت افزایی در جامعه داریم، منتهای مراتب در ایام تبلیغی همچون محرم و صفر ، این فضا و بستر بهتر و بیشتر مهیا و آماده است.

دشمنان از تفکر و فرهنگ عاشورایی می هراسند

وی تصریح کرد: شکی وجود ندارد که در مقابل یک ملت عاشورایی و امام حسینی (ع) دشمن نمی تواند به پیروزی دست یابد و دقیقاً از همین روست که به شدت می کوشد با ایجاد انحراف در عزاداری ها و تهی کردن عزاداری ها از محتوای اصیل اسلامی و شیعی و هویت ظلم ستیزی، مردم را صرفاً به یک سری ظواهر که متاسفانه برخی از آن ها جزو بدعت ها می باشد، مشغول کند.

وی افزود: به همین خاطر مبلغین و وعاظ و نیز مداحان عزیز باید بدانند که رسالت بسیار مهم و سنگینی در راستای نشر معارف و آموزه های حسینی برعهده دارند و در ایام ماه محرم و صفر باید مراقب رسوخ بدعت ها و انحرافات باشند.

بصیرت افزایی آری؛ سیاسی کاری خیر!

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر که در روزها و هفته های اخیر نیز به کرات در فرمایشات علما و مراجع عظام تقلید محسوس بود ، لزوم پرهیز مداحان و سخنرانان مجالس حسینی از ورود و به مسایل خطی و جناحی است که چه بسا گاهی به این خاطر حتی بیان و تشریح معارف و حقایق عاشورا نادیده گرفته می شود و این مساله اصلاً زیبنده مجالس و محافل عزای سیدالشهدا(ع) نمی باشد.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که این سخن به هیچ وجه به معنای ورود به امر سیاست نیست ، بلکه مراد پرهیز از سیاسی کاری در مجالس حسینی است، چنانچه در رهنمودهای امام راحل، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نیز همین رویه مشاهده می شود.

معنویت و اهداف قیام عاشورا را بیان کنیم

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین گفت: به هر صورت باید توجه داشت که قیام اباعبدالله الحسین (ع) هم دارای هدف ، پیام و سرشار از معنویت است و اگر مبلغین محترم بتوانند هر کدام از این موضوعات را در منابر و محافل طرح کنند ، در مسیر آگاهی بخشی و بصیرت افزایی واقعی گام های جدی برداشته اند و قطع به یقین باید بدانیم که در این صورت آثار و نتایج بی نظیری در جامعه هویدا خواهد شد.

فرمایشات رهبری و مراجع را نصب العین قرار دهیم

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: وعاظ و منبری ها و نیز مادحین اهل بیت(ع) با نصب العین قرار دادن فرمایشات امام و رهبری و علما و مراجع تقلید بتوانند هر چه بیشتر در جهت رشد وارتقای بصیرت و شناخت جامعه به منظور تشخیص درست حق و باطل گام بردارند و همه ما در انجام عزاداری مقبول حضرت حق و حضرات معصومین(ع) سربلند باشیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha