شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
اداره کل پژوهش های اسلامی  صدا و سیما

حوزه/ نشست علمي تخصصي «راه كارهاي ارتقاي فرم، ساختار و محتوا در برنامه‏ هاي كوتاه ديني» با حضور مسئولان، مدیران و پژوهشگران اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست علمي تخصصي «راه كارهاي ارتقاي فرم، ساختار و محتوا در برنامه‏ هاي كوتاه ديني» با حضور حجت الاسلام والمسلمين نهاوندي، مديركل پژوهش‌هاي اسلامي رسانه و پژوهشگران و مديران اين اداره كل برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتداي اين نشست، حجت الاسلام والسلمين نهاوندي به تبيين و توضيح مفاهيم فرم و قالب و محتوا در ساخت برنامه تلويزيوني و همچنین نياز برنامه ريزان و برنامه سازان پرداخت و گفت: استفاده از عناصر عميق پيام و محتوا به عناصر ديگري همچون نور، صدا، رنگ و تصوير مربوط است.

وی ضمن تبيين ضرورت تاثيرگذاري بر حوزه عاطفي مخاطب به جهت شروع فرآيند تاثير بر حوزه شناختي و به تبع رفتاري، توجه به اقتضائات رسانه را جهت تحقق مأموريت تعميق ايمان مخاطب ضروري دانست.

در ادامه، آقاي احسان آذركمند به ایراد سخن پرداخت و گفت: موضوع راهكارهاي ارتقاي فرم و محتوا در برنامه هاي كوتاه ديني به لحاظ بنيادي و كاربردي براي رفع كاستي‏هاي موجود اين برنامه ‏ها داراي اهميت است؛ چراکه تلقي عمومي مخاطبين نسبت به بسياري از برنامه‏ هاي كوتاه ديني رسانه ملی با توجه به ساختار، فرم و محتوا، اين است كه از جذابيت و اثرگذاري بالايي برخوردار نيستند و  همين امر در بسياري از مواقع موجب شكل‏گيري انتقادات جدي درباره این برنامه ها شده است.

وي اظهار داشت: برای رسیدن به دستآوردهای مناسب از این نشست، بايد تبيين شود كه برنامه كوتاه ديني چگونه مي‏تواند كاركرد مورد انتظار از خود را محقق ساخته و در عين حال به مصالح ديني مخاطبان و ارزش هاي ياد شده حاكم در برنامه‏ ها نیز توجه داشته باشد.

گفتنی است در ادامه اين نشست، سيد محمدرضا خوشرو، مدير گروه فرهنگ و هنر ديني، ضمن اشاره به وضعيت پژوهش‏هاي در حال انجام در اين گروه، به تبيين برنامه‏هاي كوتاه ديني و ارتباط آن با انتقال مفاهيم ديني پرداخت و گفت: پژوهش حاضر در بخش مطالعه موردي با مد نظر قرار دادن دو برنامه كوتاه ديني تلويزيوني «از لاك جيغ تا خدا» و «سخنراني كوتاه مراجع تقليد» در ايام ماه مبارك رمضان، قصد دارد به راه كارهاي بهبود برنامه سازي در اين زمينه و چگونگي انتقال مفاهيم ديني از طريق قالب برنامه هاي كوتاه تلويزيوني بپردازد.

یادآور می شود، در پايان اين جلسه پژوهشگران با طرح سوالات خود در زمينه راه كارهاي ارتقاي فرم و محتوا به بحث و گفتگو پرداختند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha