سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیر حجت الاسلام هوشمند کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

حوزه/ مدیر کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به برخی از خدمات این کتابخانه، گفت: به دلیل وجود برخی از کتاب های کمیاب در این کتابخانه، به درخواست محققان و پژوهشگران این کتب را کپی کرده و در اختیار آنان قرار می دهیم.

حجت الاسلام هوشمند در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به تاریخچه کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اشاره کرد و گفت: این کتابخانه همزمان با راه اندازی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سال 1374 فعالیت خود را با 2 هزار جلد کتاب آغاز کرده است.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی این کتابخانه، اظهار داشت: گردآوری منابع حدیثی اعم از رجال، حدیث، تاریخ و ... برای محققان و پژوهشگران یکی از اهداف راه اندازی کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بوده است.

مدیر کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ابراز داشت: پس از گذشت زمان و راه اندازی بخش های گوناگون مؤسسه همچون دانشگاه دارالحدیث، به دلیل نیازهای موجود، کتابخانه نیز توسعه پیدا کرد و کتاب هایی در راستای رشته های روان شناسی، اخلاق، علوم اجتماعی و ... به این مجموعه اضافه شد.

این کارشناس کتاب با بیان این مطلب که تعداد کتب این کتابخانه به بیش از 50 هزار جلد رسیده است، خاطرنشان ساخت: 70 درصد از کتب، عربی و مابقی به زبان فارسی می باشد؛ البته بخش کوچکی نیز به زبان های لاتین و اردو نیز می باشد.

حجت الاسلام هوشمند تصریح کرد: قریب به 400 نسخه خطی حدیثی نیز در این کتابخانه وجود دارد که قدمت برخی از آنان به 2 قرن می رسد.

وی یادآور شد: 1500 نسخه عکسی، 2500 پایان نامه و 150 عنوان نشریه، از دیگر موجودی های این کتابخانه می باشد.کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

مدیر کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث بیان داشت: مخزن این کتابخانه در حدود 700 متر بوده و علاوه بر سالن مطالعه در زیر زمین مؤسسه، تالار مطالعه یک هزار متری در طبقه همکف وجود دارد که در حد خود کم نظیر بوده و استقبال بالایی از آن می شود.

این کارشناس کتاب با اشاره به ساعت کاری این کتابخانه، اظهار داشت: کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث از ساعت 8 صبح الی 8 شب در 2 شیفت با حضور 4 نفر به طلاب و مهمانان خدمات رسانی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین هوشمند ادامه داد: همچنین این کتابخانه در روزهای تعطیل نیز از ساعت 8 صبح الی 12 آماده خدمت رسانی به طلاب و محققان عزیز می باشد.

وی در ادامه ابراز داشت: راه اندازی بخش امانی کتابخانه، یکی از برنامه هایی است که در دست اقدام بوده و در حال تهیه کتاب می باشیم.

مدیر کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث یکی از فعالیت های این کتابخانه را چاپ چکیده پایان نامه های حدیثی این مؤسسه و مراکز علمی دیگر عنوان کرد و گفت: این کتاب در 2 جلد که هرکدام شامل 500 پایان نامه است، به چاپ رسیده است.

این کارشناس کتاب ادامه داد: فهرست نویسی 400 نسخه خطی کتابخانه در قالب یک جلد کتاب، از دیگر فعالیتکتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث های کتابخانه بوده که به دست حجت الاسلام صدرایی خویی انجام شده است.

حجت الاسلام هوشمند افزود: همچنین تهیه فهرست نسخه های عکسی کتابخانه نیز در دست اقدام می باشد.

وی با بیان این مطلب که تالار مطالعه کتابخانه از 2 بخش برادران و خواهران تشکیل شده است، خاطرنشان ساخت: 70 میز مطالعه برای برادران با ظرفیت مطالعه 150 نفر و 25 میز مطالعه برای خواهران با ظرفیت مطالعه 50 نفر برای این عزیزان در نظر گرفته شده است.

مدیر کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان این مطلب که هیچ محدودیتی برای محققان و پژوهشگران مهمان برای مطالعه در این کتابخانه وجود ندارد، تصریح کرد: طلاب و دانشجویان خواهر و برادر می توانند با ارائه نامه از محل تحصیل، دو قطعه عکس و فتوکپی شناسنامه به عضویت این کتابخانه در آمده و آزادانه از آن استفاده نمایند.

این کارشناس کتاب با اشاره به اینکه به روز رسانی کتاب ها، یکی از برنامه های این کتابخانه می باشد، بیان داشت: تهیه جدیدترین کتاب ها در موضوع حدیث از جمله خریداری شرح های کتب حدیثی اهل سنت از برنامه های این کتابخانه می باشد.

حجت الاسلام هوشمند ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین معراجی یکی از فعالان این عرصه می باشد که در نمایشگاه های بین المللی در کشورهای گوناگون حضور پیدا کرده و جدیدترین کتب و شروح حدیثی را برای این کتابخانه خریداری می کند.

وی اظهار داشت: این کتابخانه تحت پوشش نرم افزار پارس آذرخش بوده و روش چینش کتاب ها به صورت کنگره می باشد.

مدیر کتابخانه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان این مطلب که در حال راه اندازی کتابخانه دیجیتال هستیم، ابراز داشت: در حال حاضر 28 سیستم کامپیوتری در دسترس اعضای کتابخانه می باشد که می توانند از نرم افزارهای کتابخانه و سایر نرم افزارهای علوم اسلامی استفاده نمایند.

این کارشناس کتاب با اشاره به یکی دیگر از خدمات این کتابخانه، خاطرنشان ساخت: به دلیل وجود برخی از کتاب های کمیاب در این کتابخانه، به درخواست محققان و پژوهشگران این کتب را کپی کرده و در اختیار آنان قرار می دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha