سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
فنایی اشکوری

حوزه/باید وحدت در بینش و بنیان های ارزشی حوزه و دانشگاه ایجاد شود نه اینکه هر دو یک شکل فکر کنند؛ در این زمینه اگر مدیریت کلان کشور به دنبال این مقصود است که این دو نهاد نظام اسلامی را کارآمد تر کنند باید این اشتراک ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد فنایی اشکوری،  عصر امروز در نشست وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه مفید گفت: از ابتدای شکل گیری نهاد دانشگاه ارتباط حوزه ودانشگاه وجود داشته است و اساتید و حتی بنیانگذاران دانشگاه ها و دانشکده ها، یا حوزوی بودند یا آشنایی با حوزه داشتند.

وی افزود: این ارتباطات در پیش از انقلاب وجود داشت، ولی ضعیف بود؛  امام راحل به ارتباط حوزه و دانشگاه قائل نبود بلکه ایشان خواهان وحدت این دو نهاد بودند.

این محقق وپژوهشگر خاطرنشان کرد: اگر نظام اسلامی وجود داشته باشد، ولی وحدت حوزه و دانشگاه وجود نداشته باشد شاهد یک پارادوکس خواهیم بود.

فنایی اشکوری گفت: کلیسا، سعی کرد که این ارتباط را ایجاد کند، ولی روش آن این بود که کلیسا خود دانشگاه تاسیس کند ولی در بیرون هیچ ارتباطی بین کلیسا و دانشگاه وجود ندارد.

دانشیار موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: در کشورهای دیگر نیز سعی شد که این ارتباط را ایجاد کنند ولی نتوانستند ارتباط ارگانیکی بین این دو نهاد ایجاد کنند.

وی افزود: در این زمینه یا باید از نظام اسلامی دست بکشیم یا اگر نظام اسلامی می خواهیم باید این وحدت را کاملا جدی بگیریم که متاسفانه این وحدت جدی گرفته نشده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در این زمینه نه کار تئوریک قوی صورت گرفته  و نه بنیان تئوریک قوی در عمل ایجاد شده است؛ تلاش هایی صورت گرفته است، ولی نتیجه خاصی بدست نیامده است.

فنایی اشکوری گفت: این وحدت، شامل عناصر مختلفی است؛ از جمله این وحدت ها، وحدت در بینش و باورها و ارزش ها است؛ در این زمینه وقتی می توانیم بگوییم که این دو نهاد با هم وحدت دارند که در بنیان ها و نظام ارزشی، اشتراک در باور داشته باشتند.

دانشیار موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: وحدت در بینش و بنیان های ارزشی باید ایجاد شود نه اینکه هر دو یک شکل فکر کنند؛ در این زمینه اگر مدیریت کلان کشور به دنبال این مقصود است که این دو نهاد نظام اسلامی را کارآمد تر کنند باید این اشتراک ایجاد شود.

وی افزود: باید نظام تعلیم و تربیت مشترکی در هر دو نهاد حاکم باشد؛ باید یک نظام مشترک در چارچوب های کلان در اصول تعلیم و تربیت ایجاد شود؛ می توانیم با تعریف تعلیم و تربیت اسلامی که کارآمد و کارگشا باشد، این زمینه را ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در کنار نظام تعلیم و تربیت باید نگاه مان را به علوم در زمینه اسلامی سازی علوم و امروزی کردن علوم دینی و دینی کردن علوم امروزی متمرکز کنیم.

فنایی اشکوری گفت: در عرصه اسلامی کردن علوم باید کاری کنیم که علوم امروزی حداقل با علوم دینی ناسازگار و متعارض نباشد؛ زیرا اسلام نیز به ما نمی گوید که فرمول های علمی را از قرآن بگیرید، بلکه به ما امر کرده است که هر چیز از منبع خود باید دنبال شود؛ قرآن ما را به مطالعه تجربی نیز توصیه می کند که از جمله آنها توصیه به تفکر و تعقل و تفکر در نفس و.... اشاره کرد.

دانشیار موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: باید توجه کنیم که انسان موجودی تک بعدی نیست که خود را در علوم تجربی خلاصه کند؛ این تصور، تصوری بسیار حداقلی از انسان است زیرا قوای شهودی انسان بسیار عظیم و کارگر است ونباید از آنها غافل ماند.

وی افزود: خداوند ما را امر به علم تجربی با در نظر گرفتن نشانه و خلقتی بودن آن شی می کند؛ یعنی اگر توصیه قرآن را عمل کرده و با همه روش های معرفتی به این سمت حرکت کنیم به علم دینی دست می یابیم.

فنایی خاطرنشان کرد: اسلامی سازی کردن، نگاهی دینی داشتن به علم است؛ قرآن نیز به ما راه خلقت مباحث طبیعی و انسانی و مادی نیز امر کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha