سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
روح تشریع در اسلام

حوزه/ نشست علمی روح تشریع در اسلام، ظهر امروز در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی، با حضور کارشناسان قرآنی و حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این مراسم که اعضای موسسه امام موسی صدر و کارشناسان این مرکز نیز حاضر بودند، آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین و رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان سخنران اصلی حضور داشت.

بر اساس این گزارش: در ابتدای این مراسم دختر امام موسی صدر برگزاری این نشست ها را گامی مثبت در ارزشیابی تفکرات ناب متفکران شیعه به خصوص امام موسی صدر دانست و بر لزوم توسعه فعالیت های علمی در بازشناسی تراث اسلامی و شیعی تاکید کرد.

پس از وی رئیس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در سخنانی به تشریح موضوع بحث و مقاله تاریخی امام موسی صدر به همایش علمی در الجزایر پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین نصرتی گفت: کشور الجزایر از کشورهایی است که در قرن اخیر با برگزاری کنفرانس های بین المللی پیرامون مباحث مبنای دینی به نظریه سهم مهمی در جریان سازی فکری در جهان اسلام به خصوص در سال های دهه 60 و 70 میلادی داشته است.

وی افزود: یکی از تلاش هایی که در این عرصه انجام شده، برگزاری کنفرانس های جهانی الجزایر پیرامون بررسی  مسایل روز جهان اسلام بود؛ اولین کنفرانس در سال  1968 میلادی، در الجزایر برگزار گردید که البته، آخرین آن در 1986 برگزار شد و در سال 2008 دوره جدیدی از این سلسله کنفرانس ها برگزار شده است.

رئیس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. گفت: امام موسی صدر در کنفرانس های هفتم و نهم بین سالهای 1973 تا 75 شرکت کردند که در خصوص روح قانون گذاری در جهان اسلام برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در این دو همایش مبانی نظری شیعه را به خوبی مطرح کردند؛ البته این نشست ها محدود نبود و اندیشمندان فرصت جامع و کاملی برای ارایه نظرات داشتند به نحوی که برخی از بحث ها ده روز به طول می انجامید.

رئیس اداره همکاری های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. گفت: اساتیدی که در آن نشست حضور داشتند که از جمله آنها می توان به محمد ابوزهره، شیخ محمد خاطر، دکتر محمد غزاالی، صبحی صالح و.... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در کنفرانس سال 1973 به بیان نشریه تشریع در اسلام پرداخت و از طریق فلسفه فقه از جمله تفاوت فرامین الهی با بشری و نسبت قوانین دینی با تحول انسانی و بشری به ارایه بحث پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین نصرتی اظهارکرد: ایشان در این زمینه به بحث تناقض در پذیرش و اجرای قوانین اسلامی در کشورهای اسلامی پرداخت و هویت یک پارچه احکام اسلامی را مورد تاکید قرار دادند.

وی گفت: ایشان با اشاره به نقش عقل در دریافت تشریع الهی و اصول قانونی بشری به تشریح چگونگی تفکرات دینی در این زمینه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین نصرتی اظهارکرد: مفهوم مالکیت در شریعت اسلامی و نقش بنیادین انسان در معاملات و بررسی نقش نهادها درمقابل انسان از دیگر مباحثی بود که شهید صدر به خوبی آنها را در این زمینه تشریح کرد و بیان کرد که با اجتهاد و وضع اصول در جامعه می توان این جریان تحول گرا را مدیریت کرد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha