چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
تصاویر/ بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی - ۴

حوزه/ رئیس شورای عالی مجمع تقریب اسلامی گفت: شیعه و سنی به تصریح اعتقاد دارند که حاکمان باید فقیه باشند و به همین خاطر ولایت فقیه ولایت شیعیان نیست بلکه یک اصل کاملا اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله تسخیری، عصر امروز در کمیسیون اتحادیه جهانی علمای مقاومت کنفرانس بین المللی وحدت گفت: وقتی داعش توانسته است نیروهای فعال را جذب کند باید این سوال را از خود بپریسم که علما در جهان اسلام چگونه عمل کرده اند که این همه تفکرات مسموم در این جوامع رشد کرده است.

وی افزود: این جوانان دارای عقاید اسلامی هستند، ولی داعش توانست که این ظرفیت عظیم را در دست بگیرد؛ سوال اینجاست که آیا به جایگاهی که خداوند برای ما در نظر گرفته است رسیده ایم یا خیر؟ زیرا امروز چیزی نیست که مطلوب عالمان حقیقی اسلام باشد.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب اسلامی گفت: امروز فرصت بسیار خوبی است که یک ارزیابی مجدد از تلاش هایی که باید صورت می گرفت انجام شود باید یک جریان عمیق و دقیق را دنبال کنیم که دیگر این شرایط روی ندهد.

وی اظهارکرد: در عصری که معصومان(ع) حضور ندارند باید به علما رجوع کنیم؛ اسلام نیز به فقها جایگاه بسیار والایی داده است و جایگاه اصلی آنها جایگاه حکم است؛ هر حاکمی باید فقیه هم باشد و به احکام اسلامی و دینی مسلط باشد.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: شیعه و سنی به تصریح اعتقاد دارند که حاکمان باید فقیه باشند و به همین خاطر ولایت فقیه ولایت شیعیان نیست بلکه یک اصل کاملا اسلامی است.

وی افزود: از سوی دیگر می توانیم بیان کنیم که یک فقیه از میان سایر فقها انتخاب می شود و این فقیه باید عالم باشد و این مساله در قرآن و روایات به روشنی بیان شده است؛ وقتی پیامبران از جامعه می روند علما باید مردم را اداره کنند و باید بر اساس کتاب و سنت برای مردم حکم کنند.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب اسلامی گفت: فقها در مرحله بعدی می توانند به هدایت امت ها بپردازند؛ در مرحله بعدی قضاوت نیز در اختیار علما قرار گرفته است و مرحله بعدی  مرجعیت است که این جایگاه نیز باید در اختیار علما باشد.

وی اظهارکرد: برخی از مفسران بیان کرده است که ولایت فقیه از آیه اولوالامر به دست می آید؛ درست است که شیعه بیان می کند که پس از پیامبر(ص) باید به اهل بیت(ع) رجوع کنیم، ولی در دوره ای که اهل بیت(ع) در جامعه به شکل عینی حضور ندارند این اطاعت به علما می رسد و باید از آنها اطاعت کرد.

آیت الله تسخیری خاطرنشان کرد: روایات بسیاری در خصوص اعتبار و جایگاه علما وجود دارد که بر کسی پوشیده نیست؛ خود قرآن و اسلام این جایگاه را به علما داده است و به همین دلیل وظیفه بسیار سنگینی بر دوش تمام علمای اسلامی است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل انحرافی که بین جوانان درکشورهای اسلامی ایجاد شده و این گونه تفکر تکفیری در بین آنها ریشه دوانه است باید بگوییم که یکی از این عوامل، عامل ضعف فعالیت های تبلیغی بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha