جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی - ۷

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه گفت: امروز گروهک های افراطی که در نظام بین الملل به عنوان نیروهایی که در گذشته به حاشیه رانده شده اند، وارد عرصه شده و متاسفانه روند نامبارکی را در جهان اسلام ایجاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرزی، از پژوهشگران حوزوی  امروز در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: یکی از جریان های افراطی خاورمیانه که از قرون میانه به مرور وارد اندیشه ها و مذاهب اسلامی شده و خط فکری جدید ی را ایجاد کرده، سلفیت است.

وی افزود:  البته جنبش های سلفیت و بنیادگرای اسلامی است مروج آرا و عقاید جدید نمی باشد بلکه با تکیه برادبیات فقهی و کلامی، اندیشه های کهن موجود را به دلخواه بازخوانی و به صورتی نو یا کاربردی خشونت آمیز بازتعریف و تفسیر می کنند.

این استاد حوزه اظهارکرد: همین جنبش های افراطی در نظام بین الملل به عنوان نیروهایی که در گذشته به حاشیه رانده شده اند، وارد عرصه شده و متاسفانه روند نامبارکی را در جهان اسلام ایجاد کرده است.

وی گفت: این جریان ها با طرح ایده و ارزش های نوین در پی ایجاد تغییر در ساختار و فرایندهای بین المللی و در صدد یافتن جایگاهی برای خود هستند .

این پژوهشگر حوزوی  خاطرنشان کرد: این جریانات با عملکردشان با نظریه انتقادی اشتراک دارد، که نقطه مقابل آنها قدرت های بزرگ و حافظ وضع موجود در پی واکنش نسبت به آنها تحت عنوان مقابله با تروریسم بر می آید.

این استاد حوزه بیان کرد: باید با رویکردهای واقع گرایی و انتقادی، عوامل داخلی و خارجی ریشه های بحران و پیداش افراط گرایی در خاورمیانه بررسی شود و این فرضیه ثابت شو دکه تقابل نظریه واقع گرایی در عمل قدرت های بزرگ و نظریه های بزرگ و نظریه انتقادی در عمل جریان های افراط گرایی عامل ظهور و تشدید حرکت های افراطی و بحران در خاورمیانه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha