پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
تصاویر/ بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی - ۷

حوزه/ پژوهشگر و محقق حوزوی با تاکید بر نقش حوزه های علمیه در تبیین مبانی فکری و اصولی وحدت گفت: حوزه های علمیه متکفل هدایت انسان ها در سراسر جهان هستند و به همین جهت هیچ مرز جغرافیای و سیاسی را بر نمی تابند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران ، بهرام دردی گری، پژوهشگر دینی، عصر امروز در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت در تهران گفت: با مروری اجمالی بر آیات و روایات مشخص می شود که فعالیت و ماموریت حوزه های علمیه در این عالم ماموریتی بسیار خطیر و تعیین کننده است.

وی افزود: حوزه های علمیه متکفل هدایت انسان ها در سراسر جهان هستند و به همین جهت هیچ مرز جغرافیای و سیاسی را بر نمی تابند و همه طلاب همیشه سعی دارند مبلغی برای کل عالم باشند و هیچ گاه در یک مرز مشخص خود را تعریف نمی کنند.

این فعال حوزوی و دانشگاهی اظهارکرد: امام راحل و مقام معظم رهبری، به اشکال و در عرصه های مختلف، بر رسالت جهانی حوزه های علمیه در سراسر جهان و در تمام عرصه ها و حوزه ها تاکید داشته اند.

وی گفت: حضور حوزه های علمیه در محیط های تقریبی و وحدت جهان اسلام، ورود به محیط های متلاطم و پیچیده است، محیطی که در آن تهدیدها و فرصت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها را از یک سو با چالش ها و مشکلات عدیده مواجه کرده است.

دردی گری، خاطرنشان کرد: از دیگر سوی همین مسایل آنها را با ظرفیت های گسترده و اقتصادی و بعضا نامتعارف مواجه می کند؛ در این بین حوزه های علمیه جهت تحقق آرمان های خود یعنی  برقراری نظام جهان شمول اسلام، تشکیل امت واحده جهانی در سراسر گیتی با پیشوایی صالحان و مستضعفان، تبلور ارزش های اسلامی در زندگی بشر، آزادی کامل انسان از انواع قیدها، اسارت های فکری، پایان مناقشه ها و رفع مخاصمات، تامین ثبات و امنیت و... نیازمند حضور قدرت مند در ساحت های ملی و فراملی  هستند.

این محقق دینی گفت: در این عرصه حوزه های علمیه باید الگوی متقابل وحدت را ارایه کنند؛ در این مدل، پرداختن به ضرورت وحدت و موانعی که مانع وحدت میان مذاهب اسلامی می شود، می تواند به عنوان پایه و اساس گفتگوی بین مذاهب قرار گیرد.

وی با ذکر این مطلب که در دوره اخیر و از سوی بزرگان شیعه و سنی، محافل و مجالس این چنینی تشکیل شده است، بیان کرد: علما در این محافل بر گفتگوی بین یکدیگر تاکید ورزیده و این مساله را به عرصه عمل کشانده اند اما نباید از این مطلب گذشت که این عرصه چشم انتظار مطالعات و تحقیقات نظری است که هر کدام از آنها به عنوان بخشی از راه حل مطرح می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha