چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
مایکل داچ، پرفسور استاد علوم سیاسی دانشگاه نوتردام

حوزه / یک استاد علوم سیاسی دانشگاه نوتردام آمریکا، اعدام شیخ نمر را نشانه ضعف و سستی آل سعود دانست و با بیان اینکه آمریکا و عربستان، مشکل اصلی در منطقه به شمار می روند گفت: به نظر می‌رسد که کاخ سلطنت سعودی چنان متزلزل شده که گویی خانه‌ای از جنس شن و ماسه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از فاکس نیوز،  مایکل داچ، پرفسور استاد علوم سیاسی دانشگاه نوتردام می‌گوید: اعدام شیخ نمر بدست عربستان سعودی به بهانه جرایم تروریستی نشانه بی‌رحمی و در عین حال شکنندگی رژیم سعودی است. شیعیان 15 درصد جمعیت عربستان را تشکیل داده و تحت سلطه رژیم سرکوبگر سنی هستند. آ‌ن‌ها در تظاهرات‌ها شرکت می‌کنند و هرگز دست به اسلحه نشده‌اند. هرچند جانبداری مجلس سعودی از روحانیون وهابی بنیادگرای سنی در سرکوب شیعیان عربستان سعودی در کوتاه مدت منجر به تقویت قدرت داخلی آن‌ها می‌شود، اما به احتمال زیاد در دراز مدت نتیجه معکوس داده و منجر به تضعیف عربستان و به خطر افتادن منافع ملی آمریکا در روند کار خواهد شد.

این پروفسور دانشگاه در ادامه با ارائه آمار شیعیان منطقه و اذعان به این مطلب که مسلمانان شیعه، برخلاف گفته کارشناسان، دست‌نشانده‌های دولت ایران نیستند، گفت: با این حال آن‌ها نیز با برادران فارس خود در یک مسیر هستند و افزایش جنایات علیه آن‌ها می‌تواند در نزدیکی شان به تهران تاثیرگذار باشد.

آمریکا و عربستان، مشکل اصلی منطقه

مایکل داچ نوشت: امروز سیاست‌مداران آمریکایی به هر بهانه و با کمترین مشکل، سعی در پیمان شکنی و زیرپا گذاشتن تعهدات خود با ایران هستند،  به جای اینکه بپرسند مشکل کجاست و اینکه آیا ما یا هم‌پیمانان ما بخشی از مشکل هستیم یا نه؟ برای مثال به تازگی دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا مدعی شده است که ایران می‌خواهد جای عربستان سعودی را بگیرد.

این تحلیل‌گر آمریکایی در ادامه نوشت: آمریکا و متحدان آن یعنی عربستان سعودی در شعله ور کردن آتش جنگ و به حرکت‌ درآوردن و بسیج شیعیان در راهی که به ضرر غرب بوده، نقش به سزایی دارند و این اقدامات آمریکا و عربستان تهدیدی برای همه ما محسوب می‌شود.  هم‌پیمانان خرابکاری چون عربستان سعودی برای به خطر افتادن منافع آمریکا در منطقه کفایت می‌کنند و در مقابل آن‌ها ایران خطر کمتری محسوب می‌شود. با تحولات اخیر در عربستان سعودی، سئوال اصلی این است که آیا عربستان سعودی قادر است همچنان ستون اصلی حفظ منافع و امنیت آمریکا در منطقه و خلیج فارس باقی بماند؟ و آیا آمریکا نباید استراتژی‌های حفاظت منطقه‌ای خود را که به وابسته به آل سعود است تغییر دهد؟ زیرا به نظر می‌رسد که کاخ سلطنت سعودی چنان متزلزل شده که گویی خانه‌ای از جنس شن و ماسه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha