دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تصاویر/چهارمین همایش وقف و حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با انتقاد از کسانی که فکر می کنند طلاب در وضعیت مالی مناسبی قرار دارند، گفت: برخی افراد خیال می کنند چون نظام جمهوری اسلامی حاکم است، وضعیت مالی و معیشتی طلاب عالی است در حالی که از شرایط تک تک طلبه ها خبر ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری ظهر امروز در چهارمین همایش «وقف و حوزه های علمیه» که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: سهیم کردن اساتید و مبلغان حوزه از رویکردهای حوزه های علمیه در افزایش حرکت شتاب بخش گسترش فرهنگ وقف است.

وی با اشاره به اینکه رژیم پهلوی فضای بی اعتمادی را نسبت به وقف و متولیان وقف بوجود آورده بود، تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این همایش، گسترش فرهنگ و بازسازی اعتماد از دست رفته به وقف در جامعه است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به جایگاه وقف در اسلام، گفت: وقف از سنت های حسنه ای محسوب می شود که پشتوانه قرآنی و روایی دارد و همواره سیره پیامبر(ص)، اهلبیت(ع) و علما بوده است. 

*فرهنگ وقف در جامعه کمرنگ است

آیت الله حسینی بوشهری با انتقاد از اینکه فرهنگ وقف در جامعه کمرنگ است، ابراز داشت: جامعه افراد ثروتمند دارد اما آن گونه که باید نسبت به وقف توجه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: باید برای خودکفایی حوزه های علمیه با بهره گیری از رهنمودهای مراجع تقلید و استفاده از ظرفیت تبلیغ به گسترش فرهنگ وقف به عنوان یک رسالت دینی، الهی، حوزوی و قرآنی اهتمام جدی داشت.   

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین افزود: در صورتی که خیرین برای ایجاد موقوفات جدید حوزوی تشویق شوند، وضعیت حوزه قابل قیاس با گذشته نخواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ وقف تاکید کرد و گفت: این مسئله را میتوان در کتاب های درسی قرار داد تا جامعه نسبت به این فرهنگ بی اطلاع نباشد. 

وی با بیان اینکه زکات از واجب های فراموش شده بود، ابراز داشت: امروز درآمد زکات،  صرف هزینه های خیر و آبادانی روستاها می شود.   

امام جمعه قم به استقبال خوب مومنین و متدینین نسبت به زکات اشاره داشت و گفت: این مسئله نشان می دهد که اگر روحانیت، مردم را به خوبی نسبت به احکام آگاه کند، مومنین استقبال خواهند کرد.  

*شرایط سخت زندگی طلاب را دیگران متوجه نیستند

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به مشکلات مالی طلاب اشاره داشت و تاکید کرد:   شهریه هایی که به طلاب داده می شود مکفی نیست؛ شرایط سخت زندگی طلاب را دیگران متوجه نیستند.

وی با انتقاد از کسانی که فکر می کنند طلاب در وضعیت مالی مناسبی قرار دارند، افزود: برخی افراد خیال می کنند چون نظام جمهوری اسلامی حاکم است، وضعیت مالی و معیشتی طلاب عالی است در حالی که از شرایط تک تک طلبه ها خبر ندارند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: طلاب به دلیل علاقه به علم، کمال، اخلاق و سربازی امام زمان مشکلات را تحمل می کنند و در این میدان سخت اقتصادی، خم به ابرو نیاورده اند. 

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اینکه درآمد طلاب در کل عصر غیبت کبری از طریق شهریه نبوده است، ابراز داشت: طلاب از درآمدهای موقوفات مدارس، امرار معاش می کردند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه در 28 مورد از آیات قرآن کریم بعد از اقامه نماز، بحث واجب مالی مطرح شده است، گفت: بر اساس این آیات تاکید شده که  مومنین همان گونه که با خالق پیوند برقرار می کنند، با عمل به واجب های دینی و سنت های حسنه نظیر زکات و وقف اموال با خلق خداوند هم ارتباط برقرار کنند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه انسان با وقف اموال جاودانه می شود، گفت: نام و اموال انسان دائمی نیست، اما با وقف، یاد انسان جاودانه می شود.

*لزوم استفاده از ظرفیت تبلیغ برای گسترش فرهنگ وقف

آیت الله حسینی بوشهری بر لزوم استفاده از ظرفیت تبلیغ در زمینه گسترش فرهنگ وقف تاکید کرد و افزود: واژگان مقدس قرآن را باید در مناسبت های تبلیغی مطرح کرد و یکی از دغدغه های مبلغین ترویج سنت های حسنه باشد.

با خانه نشستن، امر دین پیش نمی رود

وی با بیان اینکه دین خدا همواره با تبلیغ پیش رفته است، ابراز داشت: مبلغین نسبت به امر وقف توجه ویژه داشته باشند، چرا که با خانه نشستن، امر دین پیش نمی رود.

مدیر حوزه های علمیه با ابراز رضایت از همکاری سازمان اوقاف و کمیته وقف حوزه، گفت: همدلی و همکاری خاصی میان این دو نهاد وجود دارد و با پیگیری مسئولان سازمان اوقاف شاهد احیای موقوفات حوزه هستیم.   

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه حوزه های علمیه به شکل جانبی نسبت به وقف اهتمام دارد، ابراز داشت: مدیران استانی حوزه نیز نسبت به گسترش فرهنگ وقف اهتمام جدی دارند.

*لزوم ایجاد مرکز دینی با هدف توسعه وقف 

وی در ادامه به ارائه پیشنهادی در راستای گسترش فرهنگ وقف پرداخت و افزود: یک مرکز خاص با رویکرد آموزشی، پژوهشی و تبلیغی برای مسئله وقف ایجاد شود تا اعضای آن مرکز، دغدغه بیان مسائل وقف را داشته باشند و تاکیدات دین را در این زمینه تبیین کنند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: همایشی برای ائمه جماعات سراسر کشور نیز برگزار شود تا نسبت به بیان سنت وقف در نماز جماعات مساجد اهتمام جدی تری صورت گیرد.  

آیت الله حسینی بوشهری همچنین به نقش تاثیرگذار رسانه ملی در جامعه اشاره داشت و افزود: رسانه ملی همان گونه که برای مسائل اجتماعی به تهیه سریال و مستند می پردازد، در زمینه موقوفات مراجع تقلید و تاکید دین بر وقف نیز مستندهای دلنشین و تاثیرگذاری تولید کند.    

وی بر لزوم توجه به نسل های آینده برای اهتمام به وقف تاکید کرد و افزود: نوجوانان در آینده میدان دار فضای جامعه هستند و باید نسلی را تربیت کرد که نسبت به وقف اهتمام داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه بر لزوم تجلیل از واقفین تاکید کرد و گفت: امروز به دلیل حضور پررنگ خیرین مدرسه ساز شاهد افزایش تعداد مدارس آموزش و پرورش هستیم و نسبت به تجلیل واقفین نیز باید توجه صورت گیرد.

*سازمان اوقاف به نیت واقفین عمل کند

آیت الله حسینی بوشهری همچنین تاکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش کند که به نیت واقفین عمل شود.

دستگاه قضا به پرونده های وقف اهتمام داشته باشد

وی بر لزوم پرداختن به مشکلات حقوقی موقوفات نیز تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی به اقامه طرح دعوی نسبت به رعایت حقوق وقف اهتمام داشته باشد. 

مدیر حوزه های علمیه در پایان با تجیل از تلاش های کمیته وقف، گفت: این کمیته در گام نخست نسبت به احیا و سپس به تاسیس موقوفات جدید اهتمام بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha