دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

حوزه/ مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو در ابتدای خیابان نواب صفوی مشهد و حاشیه زیر گذر قرار دارد و از مدارس قدیمی است که توسط عباسقلی خان بیگلربیگی در ۱۰۷۷ ه ق احداث شده است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو در ابتدای خیابان نواب صفوی مشهد و حاشیه زیر گذر قرار دارد و از مدارس قدیمی است که توسط عباسقلی خان بیگلربیگی در 1077 ه ق احداث شده است.

سر درِ این مدرسه درسال های اخیر در جریان توسعه حریم حرم مطهر و تعریض خیابان نواب صفوی، به عنوان یکی از آثار تاریخی – مذهبی،  بدون تخریب شکل ظاهری، به عقب کشیده شد و اکنون در حاشیه ضلع جنوبی خیابان واقع شده است.

ساختمان مدرسه از نوع چهار ایوانی و از آثار معماری عهد صفویه می باشد و بخش های مختلف آن با مقرنس و کاشی کاری و گچبری های بسیارزیبا تزیین یافته است.

مدرسه عباسقلی خان از جمله آثار معماری مشهد و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان است. این مدرسه در حال حاضر یکی از مراکز حوزه علمیه مشهد به شمار می آید و به سبب نزدیک بودن به حرم مطهر ازاهمیت ویژه برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خیرآبادی، مسئول مدرسه علمیه عباسقلی خان در گفتگو با خبرنگار حوزه در مشهد درباره اهمیت و جایگاه وقف در حوزه های علمیه، ابراز داشت: در فرهنگ شیعه،  مراکز علمی و عبادی مانند مدارس علمیه و مساجد عموماً از طریق وقف اداره می شوند.

وی به موقوفات مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد اشاره کرد و گفت: در طول زمان برخی از وقف ها از بین رفته که متولیان امر به دنبال احیای کامل آن هستند تا بسیاری از مسائل این مدرسه و شاید چند مدرسه را بتوان حل کرد.

وی ابراز امیدورای کرد که با احیای موقوفات، مدرسه ای جدید با بافت و امکانات نو در حاشیه خیابان شارستان در اطراف حرم مطهر رضوی احداث شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha