سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
نشست

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با موضوع " جبر و اختیار از دیدگاه علم کلام" ، در مرکز تخصصی نور الزهراء(س) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ساری، حجت الاسلام آقابابایی در این نشست اظهارداشت: مطرح شدن بحث  جبر و اختیار در میان مسلمانان به دلیل ذکر شدن در قرآن، از ابتدای نازل شدن این کتاب آسمانی، مطرح بوده؛ اما در میان سایر ادیان و جوامع دنیا این امر به دوران ارسطو بر می گردد.

وی جبر، تفویض و الامر بین الامرین را سه فرقه مرتبط با نظریه جبر و اختیار دانسته و اعلام کرد: معتقدین دو فرقه جبر و تفویض به دلیل منزه دانستن ذات اقدس خداوندی از برخی نواقص، به نظریات نادرست روی آورده و منکر اختیار انسان شدند.

این محقق ادامه داد: اهل بیت علیهم السلام که چراغ هدایت بشر بوده و همیشه در مسیر صراط و صواب حرکت می کردند در این مسئله راه میانه یعنی الامر بین الامرین را اتخاذ کردند که بنابر این اعتقاد، به مختار بودن انسان و همچنین عدالت خداوند خدشه ایی وارد نمی گردد؛ چرا که در این صورت فاعلیت بشر در طول فاعلیت خدا قرار می گیرد.

حجت الاسلام آقابابایی در پایان خاطر نشان کرد: مردد بودن انسان ها در انتخابات زندگی، پشیمانی از انجام کارها، امر و نهی ها، مواخذه و توبیخ ها از نشانه های مختار بودن انسان می باشد: اینکه برخی قائل به این نظر هستند که علم ازلی خداوند لازمه اش جبر است اشتباه می کنند؛ چرا که علم خداوندی به همراه شرط و قیدی است و آن اراده و اختیار بشر می باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha