شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم مطهر حضرت معصومه(س)گفت: وقتی نسبت به نعمت های بی شمار الهی بی تفاوت باشیم، روحیه سپاسگزاری در ما کم رنگ شد و آهسته آهسته ناسپاسی جایگزین آن می شود. نباید با وجود تعدادی ناملایمات، نعمت های فراوان خدارا فراموش و ناشکری کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  حسینی قمی در جمع زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به کلمه قصار 127 نهج البلاغه گفت: امام علی علیه السلام بیان می دارد که من از شش گروه تعجب می کنم؛ از آدم های بخیل که از فقر می خواهد از فقر فرار کند، ولی پیشاپیش فقر را برای خود می آورد.
وی افزود: بعضی از انسان های بخیل حتی حاضر نیستند برای خودشان هم هزینه کنند؛ انسان بخیل سرمایه به دست می آورد، ولی خودش با دست خودش فقیرانه زندگی می کند. این انسان می خواهد همیشه پولدار و ثروت مند باشد، ولی چون بخیلانه زندگی می کند، بهره ای از آن نمی برد.
این سخنران با بیان این که این افراد در دنیا مانند افراد فقیر زندگی می کنند، ولی در آخرت مانند افراد ثروتمند بازخواست می شود، گفت: ثروت در قیامت دو سؤال دارد، نخست این که از کجا به دست آورده ای و دیگر اینکه کجا خرج کرده ای؟
وی درباره دیگر فراز حدیث امام علی علیه السلام گفت: امام علی علیه السلام در ادامه این کلمه قصار بیان می دارد که من از انسان متکبر تعجب می کنم که آغازش یک نطفه و پایانش مرداری است!
حجت الاسلام  حسینی قمی تکبر را ناشی از غفلت انسان ها عنوان کرد و ادامه داد: امام علی علیه السلام ادامه می دهند که تعجب می کنم از انسانی که این همه آثار قدرت و خلقت الهی را می بیند، ولی به وجود خدا شک می کند؟. انسان وقتی به آسمان ها و زمین و هستی و نظم خیره کننده آن نگاه می کند، دیگر شکی در دل او نخواهد ماند.
وی افزود: انسان باید نعمت های الهی را بشناسد و حمد و سپاس آن را به جای آورد؛ اگر یکی از اعضای بدن ما که با نظم خاصی در حال فعالیت در کنار یکدیگر هستند، از کار بیفتد، قادر به جایگزین کردن مانند آن نیستیم؛ این خالقیت دقیق  از سوی خداست.
کارشناس رسانه ملی با بیان این که امروزه رضایت مندی از خداوند در میان انسان ها کم شده است، گفت: ما وقتی نسبت به نعمت های بیشمار الهی بی تفاوت باشیم، روحیه سپاسگزاری در ما کم رنگ شد و آهسته آهسته ناسپاسی جایگزین آن می شود. نباید با وجود تعدادی ناملایمات، نعمت های فراوان خدارا فراموش کرد و ناشکری نمود.
حجت الاسلام حسینی قمی افزود: مردم به ویژه جوانان باید نسبت به عظمت الهی و هستی مطالعه داشته باشند؛ بسیاری از مردم را همین نگرش می توانند ایمان خود را قوی کنند و نیازی به ادله پیچیده فلسفی نیست.
وی ادامه داد: امام علیه السلام در ادامه  این کلمه قصار بیان می دارند،  تعجب می کنم از کسی که مرگ را فراموش کرده، در حالی که مردگان را می بیند!. ما برای این که نترسیم، همه آثار قبر و مرگ را از جامعه خود دور کرده ایم، قبرستان ها را از شهر بیرون کردیم و به  این هم اکتفا نکردیم و آن را شبیه گلستان کرده ایم؛ این قبرستان عبرت آموز نیست.
این سخنران در ادامه خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام در ادامه بیان می دارند،  تعجب می کنم از کسانی که قیامت را منکرند، در حالی که دنیا را می بینند و تعجب می کنم از کسانی که خانه فنا را آباد کرده اند، ولی خانه آخرت را رها کرده اند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha