دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی موسسه دارالاعلام

حوزه/ مدیر اجرایی موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع)، ایجاد شبکه ویژه پژوهشگران نقد وهابیت، گسترش فعالیت موسسه به پژوهشکده نقد وهابیت، توسعه منشورات در سطح جامعه، برگزاری هرساله دوره بلند مدت و... را از جشم اندازهای این مرکز نام برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  موحدی پور  در مراسم رونمایی از «پایگاه اطلاع رسانی تخصصی نقد وهابیت» که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد گفت: وهابیت به عنوان فرقه ای بدعت گذار به تکفیر مسلمانان پرداخته و در همین راستا مورد انتقاد جهان بوده است، ولی با انقلاب اسلامی ایران وهابیت برای مقابله با فرهنگ نورانی شیعه از هیچ ابزاری برای مخدوش کردن چهره شیعه خودداری نمی کند.

وی افزود: موسسه دارالاعلام با حمایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سال 1389 با هدف شناخت و نقد وهابیت و شناخت انحرافات و آسیب های این فکر انحرافی و دفاع از فرهنگ تشیع و تربیت اساتید این حوزه در عرصه آموزش و پژوهش و نشر، فعالیت جدی خود را آغاز کرد.

وی افزود: در این راستا، معاونت آموزش این موسسه در راستای نیازهای داخلی و فراملی و کمبود نیروی متخصص در زمینه نقد وهابیت و تربیت مبلغ و محقق در این عرصه به پرورش 50 نیروی کارآمد اقدام کرد که حاصل آن تا این لحظه بیش از 10 هزار مقاله و خلاصه نویسی آثار علمی بوده است.

معاون اجرایی موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) بیان کرد: در همین راستا 80 مقاله در نشریات علمی موسسه منتشر شده است؛ برگزاری دو دوره نقد وهابیت در قم، برگزاری کلاس نقد وهابیت توسط آیت الله العظمی سبحانی و رضایت ایشان از دانش پژوهان موسسه، برگزاری بیش از 80 کارگاه نقد وهابیت در استان های مختلف از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان و غیره از جمله فعالیت های این موسسه بوده است.

وی گفت: از دیگر برنامه های این موسسه می توان به برگزاری دوره نقد وهابیت و سلفیت برای طلاب شبه قاره، برگزاری 30 کارگاه نقد وهابیت برای فرماندهان نظامی و انتظامی، راه اندازی دوره دکتری نقد وهابیت در دانشگاه ادیان، برگزاری کارگاه های متعدد نقد وهابیت در حوزه علمیه قم و شهرهای دیگر، جامعه المصطفی و برخی دانشگاه ها، انعقاد تفاهم نامه همکاری با برخی از سازمان های امنیتی کشور اشاره کرد.

حجت الاسلام موحدی پور بیان کرد: با توجه به پژوهش محور بودن این مرکز اساتید مجرب در این زمینه فعالیت جدی را آغاز کرده اند؛ در همین زمینه کتابخانه نقد وهابیت با گردآوری 15 هزار جلد کتاب تخصصی از کشورهایی چون عربستان،  مصر، عراق و افغانستان و 500 پایان نامه در دانشگاه های معتبر دنیا و ایجاد کتابخانه مجازی با 200 هزار جلد کتاب یکی از عالی ترین شرایط را برای مطالعه و پژوهش پژوهشگران فراهم کرده است.

وی گفت: این موسسه در مدت زمان فعالیت خود 75 جلد کتاب در نقد وهابیت و سلفیت به چاپ رسانده است؛ در بخش تحقیق نسخ خطی، حمایت و چاپ پایان نامه های ارزنده حوزوی در زمینه نقد وهابیت، چاپ کتابچه ها و همکاری در تهیه کتب و منشورات از جمله فعالیت های این موسسه بوده است.

حجت الاسلام موحدی پور بیان کرد: این مرکز با دو مجله علمی و تخصصی در زمینه نشر پژوهش های علمی در این زمینه اقدام کرده است؛ پژوهش نامه سراج منیر با  17 شماره بیش از 100 مقاله علمی را در قالب مجله تخصصی علمی ترویجی و منتشر کرده است و سپس مجله سلفی پژوهی نیز در این عرصه فعال بوده است.

معاون اجرایی این موسسه بیان کرد: برگزاری دو نشست علمی با عنوان ناصبی گری و نقش تحولات یمن، برگزاری 20 نشست تخصصی با حضور اساتید و علمای داخلی و خارجی، برنامه ریزی برای تولید کلیپ و... در نقد وهابیت، تولید کلیپ سخنان آیت الله مکارم شیرازی در مورد فاجعه منا. تولید مستند اهل قبله. کلیپ های کوتاه درمحکومیت تکفیر و... از دیگر فعالیت های این موسسه بوده است.

وی گفت: همچنین کارشناسان نخبه این موسسه اقدام به بررسی میدانی عرصه نفوذ وهابیت در ایران و مناطق خاص کشور کرده اند و در زمینه های دیگر در برگزاری همایش های همسو مشارکت داشته اند.

وی ایجاد شبکه ویژه پژوهشگران نقد وهابیت، گسترش فعالیت موسسه به پژوهشکده نقد وهابیت، توسعه منشورات در سطح جامعه، برگزاری هرساله دوره بلند مدت و... را از جشم اندازهای این مرکز نام برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha