جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 375356
۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
دارا و ندار - فقیر  و ثروتمند

حوزه / امام صادق عليه السّلام به ابان بن تغلب راز بهره مندی برخی افراد ازعطایای خدا ومحروم بودن عده ای ازآن را این چنین بیان نمودند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» متن حدیث را از کتاب "روايات تربيتى" منتشر می کند.

عن ابان بن تغلب قال قال ابو عبد اللَّه عليه السّلام: أ ترى اللَّه اعطى من اعطى من كرامته عليه و منع من منع من هوان به عليه لا و لكن المال مال اللَّه يضعه عند الرّجل ودايع و جوّز لهم ان يأكلوا قصدا و يلبسوا قصدا و ينكحوا قصدا و يركبوا قصدا و يعودوا بما سوى ذلك على فقراء المؤمنين و يلمّوا به شعثهم فمن فعل ذلك كان ما يأكل حلالا و يشرب حلالا و يركب و ينكح حلالا و من عدا ذلك كان عليه حراما. ثمّ قال: لا تسرفوا انّ اللَّه لا يحبّ المسرفين.

امام صادق عليه السّلام به ابان بن تغلب فرمود: به نظرتو این که خداوند به كسى عطاى بسيار فرموده از اين جهت است كه او نزد پروردگار، عزيز و ارزنده است. و كسى را كه از عطاياى خود محروم نموده از اين جهت است كه وى نزد خداوند ذليل و خوار است. هرگز چنين نيست. حقيقت اينست كه مال، مال خداوند است و آن را به امانت نزد شخص متمكّن سپرده است و به امانت داران اجازه داده است كه از مال خداوند در راه تأمين غذا و لباس و انتخاب همسر و تهيّه مركب خود بقدر معتدل و در خور شأن خويش استفاده‏ كنند و ما زاد امانت خدا را به مسلمانان مستمند و از كار افتاده برگردانند و بدين وسيله پراكندگى آنان را جمع كنند. اگر كسى در مال خداوند اين چنين مشروع و معتدل تصرف نمايد آنچه را كه بهره‏بردارى كرده بر وى حلال است. و اگر جز اين عمل كند و بيش از اندازه در آن تصرف نمايد ناروا و حرام است. سپس فرمود: اسراف نكنيد كه خداوند دوستدار مسرفين نيست.

روايات تربيتى، ج‏1، ص: 208//سفینه البحارص365

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha