سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 376302
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
اخلاق

حوزه/ نشست علمی فلسفه اخلاق با محوریت " چرا باید به واقع گرایی اخلاقی بپردازیم؟" در خانه اخلاق پژوهان جوان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام حسینی قلعه بهمن در نشست علمی فلسفه اخلاق با محوریت " چرا باید به واقع گرایی اخلاقی بپردازیم؟" با اشاره به جایگاه واقع گرایی در دین مبین اسلام خاطر نشان ساخت: یکی از دلایل خوب واقع گرایی در قرآن به رسمیت شناخته شدن عقل در قرآن برای کشف و عمل به خوبی ها است چرا که عقل با واقعیات رابطه تنگاتنگی دارد و واقعیات به وسیله عقل درک می‌شوند.

وی افزود: واقع‌گرایی یا عدم واقع‌گرایی، مبنایی‌ترین اصل در حوزه فرا اخلاق است و اتخاد مبنا در این‌باره تاثیر زیادی در حوزه فرااخلاق و اخلاق هنجاری می‌گذارد، چراکه  رسالت اخلاق هنجاری نظام سازی برای اخلاق است. و تعیین و تبیین اصول اخلاقی است .

این محقق حوزه در ادامه افزود: در فرا اخلاق درحوزه های متعدد بحث می‌کنیم، در حوزه اول بررسی می‌شود که آیا حقایق اخلاقی، حقایق مستقل است و یا وابسته به انسان است و مفاهیمی که از آن حقایق حکایت می‌کند از سنخ معقولات اولی است مثل مفهوم درخت یا از سنخ وجود ارتباطی است و خوبی از رابطه میان فعل و هدف انتزاع می‌شود پس از سنخ معقولات ثانی است. در حوزه بعد از گزاره‌ها صحبت می‌کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، در پایان اظهار داشت: واقع‌گرایی اخلاقی در ابتدا به وجود حقایق اخلاقی اعتقاد پیدا می‌کند(رئالیسم ..) و در مرحله  بعدی تصمیم می‌گیرند که آیا مستقل از انسان و امیال انسانی هستند یعنی حقایق عینی آبجکتیو و یا وابسته به امیال انسانی سابجکتیو هستند. در مرحله آخر یک واقع‌گرا ادعا می‌کند که حداقل بعضی از احکام اخلاقی صادق است. واقع‌گرای  اخلاقی باید در هر چهار وجه واقع‌گرا باشد.

وی درپاسخ به این سوال که ثمره واقع‌گرایی چیست و چرا ما باید واقع‌گرا باشیم؟افزود: اگر ما واقع‌گرا نباشیم اخلاق وابسته به افراد می‌شود. و حقیقت عمومیت و اطلاق خود را از دست می دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha